Problem ontologicznej niepewności. Czego możemy się nauczyć od socjologii dzisiaj? Inspiracje buddyzmem zen

Autor

  • Krzysztof T. Konecki University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.03

Słowa kluczowe:

sztuka życia, buddyzm zen, socjologia, niepewność ontologiczna, umysł, jaźń, medytacja, cierpienie, chciwe instytucje

Abstrakt

Czy możemy nauczyć się sztuki życia z socjologii? Socjologia uczy nas, że jesteśmy częścią szerszej grupy zwanej społeczeństwem. Nauczono nas, że społeczeństwo powinno być najpierw opisane, aby mogło być zrozumiane i/lub wyjaśnione, a funkcja poznawcza jest najważniejszą częścią zrozumienia roli, jaką powinna odgrywać socjologia w demokratycznym i nowoczesnym społeczeństwie. Czy to zrozumienie (poznanie) jest wystarczające? Co jeszcze może możemy uzyskać od socjologii, by ulepszyć jakość naszego życia? Czy socjologia jest narzędziem sztuki życia, czy jest grą „wyrafinowanych” naukowców? W niniejszym artykule analizujemy socjologię z punktu widzenia filozofii buddyzmu zen, aby pokazać związek pomiędzy pracą umysłu a koncepcjami socjologicznymi, które są używane do analizy „społeczeństwa”. Ponadto analizujemy podejścia George’a H. Meada, Roberta Mertona, a zwłaszcza i osobno Anthony’ego Giddensa, który stworzył bardzo ważne dla naszych rozważań pojęcie „bezpieczeństwa ontologicznego”. Odtworzymy również strukturalne warunki sztuki życia i szczęścia, analizując koncepcję tak zwanych chciwych instytucji Lewisa Cosera. Analitycznie połączymy strukturalne warunki pracy we współczesnych chciwych instytucjach (szczególnie tych pracujących nad projektami) z utratą bezpieczeństwa ontologicznego. Analizujemy przesunięcie znaczenia pracy, kariery, autonomii, struktury czasu, tożsamości, prywatności i szczęścia, i wreszcie socjologii. Staramy się używać inspiracji buddyjskich do analizowania problemów cierpienia i związanych z nimi: ontologicznej niepewności oraz dobrostanu jednostki i/lub społeczeństwa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Krzysztof T. Konecki - University of Lodz

Krzysztof T. Konecki is a Full Professor and Vice Dean for Research at the Faculty of Economics and Sociology, University of Lodz. He is also the head of Sociology of Organization and Management Department. His interests lie in qualitative sociology, symbolic interactionism, grounded theory, methodology of social sciences, visual sociology, communication and intercultural management, organizational culture and management, and contemplative studies. He is the editor-in-chief of Qualitative Sociology Review and he holds the position of President of Polish Sociological Association.

Bibliografia

Ames, Van Meter. 1973. “No Separate Self.” Pp. 43-58 in The Philosophy of George Herbert Mead, edited by Walter Robert Corti, ed. Winerthur: Amriswiler Bucherei.
Google Scholar

Bauman, Zygmunt. 2001. The Individualized Society. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Bauman, Zygmunt. 2000. Liquid modernity. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Beck, Ulrich. 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. New Delhi: Sage.
Google Scholar

Bentz, Valerie M. and Jeremy J. Shapiro. 1998. Mindful Inquiry in Social Research. London: Sage.
Google Scholar

Berger, Peter and Thomas Luckmann. 1991. The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. Harmondsworth: Penquin Books.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 1969. Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 2004. George Herbert Mead and Human Conduct. Walnut Creek: Altamira Press.
Google Scholar

Charon, Joel M. 1998. Symbolic Interactionism. An Introduction, An Interpretation, An Integration. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Google Scholar

Chuang, Rueyling and Guo-Ming Chen. 2003. “Buddhist Perspectives and Human Communication.” Intercultural Communication Studies 12(4):65-80.
Google Scholar

Churchard, Clair. 2009. “Google HR algorithm identifies unhappy workers.” Retrieved June 28, 2014 http://www.cipd.co.uk/pm/peoplemanagement/b/weblog/archive/2013/01/29/google-hr-algorithm-identifies-unhappy-workers-2009-05.aspx.
Google Scholar

Coser, Lewis A. 1972. “The Alien as a Servant of Power: Court Jews and Christian Renegades.” American Sociological Review 37:574-581.
Google Scholar

Coser, Lewis A. 1973. “The Militant Collective: Jesuits and Leninists.” Social Research: An International Quarterly 40(1):110-128.
Google Scholar

Coser, Lewis. 1974. Greedy Institutions: Patterns of Undivided Commitment. New York: The Free Press.
Google Scholar

Csikszentmihalyi, Mihaly. 2008. Flow. The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper Perennial.
Google Scholar

Egger de Campo, Marianne. 2013. “Contemporary Greedy Institutions: An Essay on Lewis Coser’s Concept in the Era of the ‘Hive Mind.’” Czech Sociological Review 49(6):969-987.
Google Scholar

Elcioglu, Emine Fidan. 2010. “Producing Precarity: The Temporary Staffing Agency in the Labor Market.” Qualitative Sociology 33:117-136.
Google Scholar

Ellis, Carolyn. 1993. “‘There are survivors’: Telling a story of a sudden death.” The Sociological Quarterly 34(4):711-730.
Google Scholar

Ellis, Carolyn. 1995. Final negotiations: A story of love, loss, and chronic illness. Philadelphia: Temple University Press.
Google Scholar

Ellis, Carolyn. 2002. “Shattered lives: Making sense of September 11th and its aftermath.” Journal of Contemporary Ethnography 31(4):375-410.
Google Scholar

Epitectus. 2012. The Handbook of Epitectus. Start Publishing LLC (ebook, Kindle Edition).
Google Scholar

Foucault, Michel. 2003. Society must be defended: lectures at the Collège de France 1975-1976. New York: Picador.
Google Scholar

Garfinkel, Harold. 1967. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Google Scholar

Giddens, Anthony. 1984. The Constitution of Society. Outline of theory of Structuration. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Giddens, Anthony. 1990. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Giddens, Anthony. 1991. Modernity and Self Identity: self and socjety in the late modern age. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Goffman, Erving. 1961. Asylums: Essay on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. Harmondsworth: Penguin.
Google Scholar

Goffman, Erving. 1967. Interaction Ritual: Essays on Face to Face Behaviour. New York: Doubleday.
Google Scholar

Google. 2009. “Life at the Googleplex.” YouTube video, 3:27. Retrieved September 26, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=eFeLKXbnxxg&feature=youtu.be.
Google Scholar

Google. 2011. “Mountain View Googleween: Home Video Contest Entry.” YouTube video, 3:00. Retrieved September 26, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=wfKZC94nsxk&feature=youtu.be.
Google Scholar

Hiscock, Rosemary et al. 2001. “Ontological security and psychosocial benefits from the home: qualitative evidence on issues of tenure.” Housing, Theory and Society 18(1-2):50-66.
Google Scholar

Hochschild, Arlie Russell. 1983. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Hochschild, Arlie Russell. 1997. The Time Bind: When Work Becomes Home and Home Becomes Work. New York: Metropolitan Books.
Google Scholar

Jacobsen, Michael Hviid. 2014. “Sociology and happiness: An interview with Zygmunt Bauman.” The Journal of Happiness & Well-Being 2(1):207-2015.
Google Scholar

Key, Andre E. 2012. What’s My Name? An Autoethnography Of The Problem Of Moral Evil And Ethnic Suffering In Black… Pro-Quest, UMI Dissertation Publishing.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. 2005. Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warsaw: Scholar.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. 2010. “Procesy tożsamościowe a dialogiczność jaźni – problem anamnezie.”Pp. 331-339 in Procesy Tożsamościowe. Symboliczno - interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, edited by Krzysztof T. Konecki and Anna Kacperczyk. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Lewis, Helen B. 1971. Shame and guilt in neurosis. New York: International University Press.
Google Scholar

Loy, David. 2003). A Great Awakanings. A Buddists Social Theory. Sommerville: Wisdom Publication.
Google Scholar

Loy, David. 2008. Money, Sex, War, Karma. Notes for a Buddhist Revolution. Somerville: Wisdom Publications.
Google Scholar

Luhmann, Niklas. 2002. Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Google Scholar

Manis, Jerome and Bernard Meltzer. 1978. Symbolic Interaction. Rader in Social Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
Google Scholar

Mauss, Iris B. et al. 2011. “Can seeking happiness make people unhappy? Paradoxical effects of valuing happiness.” Emotion 11(4):807-815.
Google Scholar

Mead, Georg H. 1934. Mind Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago.
Google Scholar

Merton, Robert. 1968. Social Theory and Social Structure. New York: The Free Press.
Google Scholar

Nhat, Hanh Thich. 1976. The Miracle of Mindfulness: An Introduction to the Practice of Meditation. Boston: Beacon Press.
Google Scholar

Nhat, Hanh Thich. 1999. The Heart of the Buddha’s Teaching. London: Rider.
Google Scholar

Nhat, Hanh Thich. 2006. Understanding Our Mind. Berkeley: Parallax Press.
Google Scholar

Nhat, Hanh Thich. 2012. Awakening of the Heart. Essential Buddhist Sutras and Commentaries. Berkeley: Unified Buddhist Church.
Google Scholar

Nyström, Per. 2007. “La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en la organización del conocimiento científico: Interdisciplinarity and transdisciplinarity in the organization of scientific knowledge.” Pp. 123-132 in Actas del VIII Congreso ISKO - España, León, April 18-20, 2007 Retrieved April 13, 2013 http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2532824.pdf.
Google Scholar

Puddephatt, Antony J. 2008. “Incorporating Ritual Into Greedy Institution Theory: The Case of Devotion in Amateur Chess.” The Sociological Quarterly 49:155-180.
Google Scholar

Rehoric David A. and Valerie Malhotra Bentz, eds. 2008. Transformative Phenomenology. Changing Ourselves, Lifeworlds, and Professional Practice. Lanham: Lexington Books.
Google Scholar

Retzinger, Suzanne and Thomas Scheff. 2000. “Emotion, alienation, and narratives: resolving intractable conflict.” Mediation Quarterly 18(1): 71-85.
Google Scholar

Robertson, Donald. 2010. The Philosophy of Cognitive-Behavioral Therapy: Stoicism as Rational and Cognitive Psychotherapy. London: Karnac.
Google Scholar

Sahn, Seung. 1976. Dropping Ashes on the Buddha. New York: Grove Press.
Google Scholar

Scheff, Thomas J. 1990. Microsociology. Discourse, emotion, and social structure. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Scheff, Thomas, J. 2000. Shame and the social bond, and human reality. New York: Cambridge University Press.
Google Scholar

Scheff, Thomas and Suzanne Retzinger. 1997 “Shame, Anger and the Social Bond: A Theory of Sexual Offenders and Treatment.” Electronic Journal of Sociology 1, September. Retrieved September 09. 2006 http://www.sociology.org/content/vol003.001/sheff.html?PHPSESSID=c9f51dc378f1da0b-2c543eb69f623250.
Google Scholar

Shear, Jonathan and Ron Jevning. 2002. “Pure consciousness: Scientific Explorations of Meditation Techniques.” Pp. 189-210 in The View From Within. First-Person Approaches To The Study Of Consciousness, edited by Francisco Varela and Jonathan Shear. Thorverton: Imprint Academic.
Google Scholar

Shih, Johanna. 2004. “Project Time in Silicon Valley.” Qualitative Sociology 27(2)223-245.
Google Scholar

Shott, Susan. 1979. “Emotion and Social Life: A Symbolic Interactionist Analysis.” American Journal of Sociology 84:1317-1334.
Google Scholar

Simmel, Georg. 1955. Conflict and the web of group affiliations. New York: The Free Press.
Google Scholar

Stankiewicz, Piotr. 2012. “Stoicyzm i buddyzm zen. Sześć podobieństw i sześć różnic.” Edukacja Filozoficzna 54:135-148.
Google Scholar

Stebbins, Robert A. 2009. Personal Decisions in the Public Square: Beyond Problem Solving into a Positive Sociology. New Brunswick, NJ: Transaction.
Google Scholar

Strauss, Anselm L. 1984. “Social Worlds and Their Segmentation Processes.” Studies in Symbolic Interaction 5:123-139.
Google Scholar

Suzuki, Daisetz T. 1964. Introduction to Zen Buddhism. New York: Grove Press.
Google Scholar

Suzuki, Daisetz T. 1994. The Zen Koans as a Means of Attaining Enlightenment. Vermont, Tokyo: Charles E. Tuttle Co. Inc. of Rutland.
Google Scholar

Tepperman, Lorne and James Curtis. 2006. Principles of Sociology: Canadian Perspectives. Toronto: Oxford University Press.
Google Scholar

Thomas William I. and Dorothy S. Thomas. 1928. The child in America: Behavior problems and programs. New York: Knopf.
Google Scholar

Varela Francisco J., Evan Thompson, and Eleanor Rosch. 1993. The Embodied Mind. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar

Ura, Karma et al. 2012. A Short Guide to Gross National Happiness Index. Timphu: The Centre for Bhutan Studies.
Google Scholar

Wilkinson, Iain. 2005. Suffering: A Sociological Introduction. Cambridge: Polity.
Google Scholar

Opublikowane

2018-08-28

Jak cytować

Konecki, K. T. (2018). Problem ontologicznej niepewności. Czego możemy się nauczyć od socjologii dzisiaj? Inspiracje buddyzmem zen. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(2), 50–83. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.03

Numer

Dział

Artykuł

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >> 

Podobne artykuły

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.