Dane badawcze
W trosce o transparentność badań naukowych, a także widoczność i cytowalność publikowanych prac Redakcja „Przeglądu Socjologii Jakościowej” zachęca Autorów/ki do udostępniania danych badawczych (data sets) pozyskanych w toku prowadzonych badań. Zapraszamy do zgłaszania tekstów powstałych w oparciu o dane.
Redakcja proponuje dwa rodzaje takich publikacji:
1. Dane badawcze (data article)
– krótki tekst opisujący dane (por. instrukcja redakcyjna, punkt 9);
– DOI danych i metadanych zdeponowanych w wybranym repozytorium.
2. Artykuł badawczy wraz z danymi badawczymi (data article) jako suplementem
Oba rodzaje publikacji poddawane są podwójnej recenzji w systemie double-blind. UWAGA! Recenzenci nie weryfikują poprawności danych, za którą odpowiada Autor/ka (por. proces recenzyjny).
Dane powinny zostać uprzednio zdeponowane w wybranym przez Autora/kę repozytorium (ogólnym, instytucjonalnym lub tematycznym) – zaufanym i akredytowanym. Warto zadbać o to, by zbiór danych (data set) został opatrzony numerem DOI, co zwiększy jego widoczność i dostępność, a także udostępniony na licencji CC (zgodnej z wymogami grantodawcy – w przypadku prac finansowanych np. przez NCN).
Gdzie zdeponować dane badawcze?
Warto skorzystać z wyszukiwarek repozytoriów, np. RE3DATA – Registry of Research Data Repositories, OpenDOAR czy Repository Finder.
Proponowane repozytoria:
Wytyczne dotyczące recenzowania danych badawczych
Udostępnianie danych badawczych służyć ma ich upowszechnianiu, w związku z czym data articles powinny zawierać informacje niezbędne do szerokiego wykorzystania zbioru danych (data set), takie jak metadane opisujące zbiór danych (w tym DOI), informacje o przyjętej metodologii i kontekście, a także o potencjalne ponownego wykorzystania w przyszłości.
Recenzenci powinni zwrócić uwagę na:
1) jakość manuskryptu,
2) jakość, kompletność i możliwość ponownego wykorzystania danych badawczych,
3) przydatność danych badawczych i ich wkład w rozwój nauki.
Recenzenci nie są zobligowani do analizowania całego zbioru danych, za którego jakość odpowiada autor/ka.
Ad. 1. Sposób prezentacji: spójność oraz przejrzystość.
Czy metadane dokładnie odzwierciedlają treść dokumentu?
Czy dane badawcze są uporządkowane w sposób logiczny i spójny?
Czy elementy nietekstowe, takie jak tabele czy ryciny, są czytelne i zrozumiałe?
Ad. 2. Kontekst i metodologia
Czy dane badawcze są kompletne, czyli zawierają potrzebne informacje do ewentualnego odtworzenia pomiarów, reprodukcji rycin itp.?
Czy metody zastosowane do pozyskania danych badawczych są opisane wystarczająco szczegółowo?
Czy pliki danych są kompletne i odpowiadają opisowi w metadanych?
Czy kontekst badań został właściwie opisany, w oparciu o odpowiednie artykuły i inne dostępne dane badawcze?
Ad. 3. Użyteczność danych badawczych w kontekście przyszłych badań i rozwoju nauki
Czy dane badawcze dotyczą ważnego, z punktu widzenia nauki, zagadnienia, regionu, okresu i/lub grupy?
Czy dane badawcze są oryginalne?
Czy istnieje potencjał, że dane badawcze będą przydatne w przyszłości?