„Reżimy prawdy” i „reżimy fikcji” – Foucault o związkach sztuki z nauką
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.1.04Słowa kluczowe:
Michel Foucault, episteme, Las Meninas, Don Kichot, reżimy prawdy, reżimy fikcjiAbstrakt
O filozofach Michel Foucault powiedział kiedyś, że są ich dwa rodzaje: tacy, „którzy jak Heidegger, otwierają nowe drogi myślenia” i tacy, „którzy odgrywają rolę archeologów, badają przestrzeń, w której rozwija się myśl, warunki owej myśli, sposób jej ustanawiania”. Zamierzam podążyć śladami Foucaulta, mniemając, że nie jest to wcale szeroki i do końca dobrze rozpoznany trakt. Zwracam się ku problematyce relacji między wiedzą a sztukami pięknymi, podejmowanej przez niego wielokrotnie, która jednak nie znalazła osobnego opracowania w napisanych przez niego tekstach. O ile wiedzę chciał ujmować Foucault w wielkich historycznych formacjach zwanych przez niego epistemami lub dyskursami, to w spojrzeniu na malarstwo czy literaturę kierował się ku konkretnym dziełom. Jednak pomimo różnic w ujęciach – co chciałbym pokazać – poglądy na wiedzę i sztukę cementuje u Foucaulta silny związek spójnego myślenia o dziejach nowożytnej kultury Zachodu. Wedle Foucaulta potencjał krytyczny zawarty w literaturze i malarstwie ma sens epistemologiczny, a nie estetyczny. To sztuka pełni krytyczne funkcje wobec wiedzy. Najważniejsze w sposobie myślenia Foucaulta jest jednak to, że owa krytyczna wobec wiedzy rola, jaką biorą na siebie malarstwo i literatura, ukazywana jest przez niego w sposób, który jest integralną częścią jego pojmowania historii wiedzy. Gdy ukazuje ona nieciągłość przemian nauk o człowieku i gdy wedle archeologicznych rozpoznań bieg ich historii nieodwracalnie anuluje prawdy wcześniej im przysługujące, to właśnie literatura i malarstwo sankcjonują zmianę i zapowiadają nowe formy poznania.
Pobrania
Bibliografia
Bernauer James W. (1990) Michel Foucault’s Force of Flight. Toward an Ethics for Thought. New York: Humanity Books.
Google Scholar
Eribon Didier (2005) Michel Foucault. Biografia. Przełożył Jacek Levin. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Foucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Foucault Michel (1980) The Confession of the Flesh [w:] Colin Gordon, ed., Power/Knowledge. Selected Interviews and Other Writings 1972–1977. New York: Pantheon Books, s. 194–228.
Google Scholar
Foucault Michel (1991) The History of Sexuality, Volume II. London: Penguin Books.
Google Scholar
Foucault Michel (1993) Dream, Imagination, Existence [w:] Keith Hoeller, ed., Dream and Existence. New Jersey: Humanity Press, s. 9–128.
Google Scholar
Foucault Michel (1994) Dits et écrits II (1970–1975). Paris: Gallimard.
Google Scholar
Foucault Michel (1999) Zaplecza fabuły [w:] tenże, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i opracowanie Tadeusz Komedant. Przełożył Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant i in. Warszawa: Fundacja Aletheia, s. 163–171.
Google Scholar
Foucault Michel (2006) Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Przełożył Tadeusz Komendant. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Foucault Michel (2013) Kim jest filozof? [w:] Bartłomiej Błesznowski, Kajetan Maria Jaksender, Krzysztof Matuszewski, red., Kim pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki. Wybór i tłumaczenie Kajetan Maria Jaksender. Kraków: Libron i Eperons-Ostrogi, s. 201–202.
Google Scholar
Macey David (1993) The Lives of Michel Foucault. A Biography. New York: Vintage Books.
Google Scholar
Porter Martin (2005) Windows of the Soul. Physiognomy in European Culture 1470–1780. Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199276578.001.0001
Searle John Rogers (2006) Las Meninas i paradoksy malarskiego przedstawienia [ w:] A ndrzej W itko, r ed., Tajemnica Las Meninas. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo AA, s. 137–164.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.