Zboczony seks jako bioopór. Między Foucaultem a Agambenem

Autor

  • Krzysztof Pacewicz Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.1.06

Słowa kluczowe:

bioopór, biowładza, Michel Foucault, Giorgio Agamben, biopolityka

Abstrakt

Seks i seksualność odgrywają ważną rolę w teoriach biopolityki Michela Foucaulta i Giorgia Agambena. Dzięki teoretycznemu podziałowi biopolityki na dwie dziedziny: zoopolitykę (politykę ciał) i etopolitykę (politykę zachowań) można dostrzec, jak głęboko różnią się omawiane teorie: Agamben skupia się bowiem raczej na zoopolityce, Foucault zaś – na etopolityce. Z tego wynikają ich odmienne zainteresowania badawcze. Foucault analizuje przede wszystkim typową (etopolityczną) medycynę, seksuologię czy psychiatrię, a Agamben – (zoopolityczną) nazistowską eugenikę. Obaj myśliciele mają też zupełnie odmienny stosunek do ciała i w inny sposób pojmują polityczność. Z tych różnic w podstawowych założeniach wynikają odmienne koncepcje tego, na czym może polegać seksualny bioopór. Ostatecznie, obaj myśliciele nie formułują konkurencyjnych projektów, ale raczej poruszają się na innych poziomach – myśl Foucaulta jest skupiona bardziej na seksualnej praktyce biooporu, za to Agambena – na seksualnej utopii filozoficznej. Łączy ich zaś przekonanie, że to nienormatywny, zboczony seks ma potencjał biooporu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Krzysztof Pacewicz - Uniwersytet Warszawski

Krzysztof Pacewicz – filozof, kulturoznawca. Doktorant w MPISD AAL (WAL UW), członek Komisji Techno-Humanistyki WAL UW, absolwent ISNS UW i MISH UW (CLAS). Zajmuje się współczesną filozofią polityczną i teorią biopolityki, przygotowuje pod opieką prof. Szymona Wróbla i prof. Ewy Domańskiej pracę o politycznej filozofii życia.

 

Bibliografia

Agamben Giorgio (2006) Pochwała profanacji [w:] tenże, Profanacje. Przełożył Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 93–116.
Google Scholar

Agamben Giorgio (2008a) Homo sacer. Przełożył Mateusz Salwa. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Agamben Giorgio (2008b) Wspólnota, która nadchodzi. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Agamben Giorgio (2010a) Ciało chwalebne [w:] tenże, Nagość. Przełożył Krzysztof Żaboklicki. Warszawa: Wydawnictwo WAB, s. 100–114.
Google Scholar

Agamben Giorgio (2010b) Stan wyjątkowy. Przełożyła Monika Surma-Gawłowska. Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar

Arendt Hannah (2010) Kondycja ludzka. Przełożyła Anna Łagodzka. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar

Butler Judith (2008) Uwikłani w płeć. Przełożyła Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Foucault Michel (1997) Trzeba bronić społeczeństwa. Przełożyła Małgorzata Kowalska. Warszawa: KR.
Google Scholar

Foucault Michel (1998) Sex, Power, and the Politics of Identity [w:] tenże, Ethics, Subjectivity and Truth. Essential Works of Foucault 1954–1984, Paul Rabinow, ed., New York: The New Press, s. 163–173.
Google Scholar

Foucault Michel (1999) Sade, kapral seksu [w:] tenże, Szaleństwo i literatura. Przełożył Bogdan Banasiak i in. Warszawa: Aletheia, s. 267–272.
Google Scholar

Foucault Michel (2006) Przedmowa do Anty-Edypa, Przełożyła Ewa Charkiewicz [dostęp 6 lutego 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=27
Google Scholar

Foucault Michel (2009) Nadzorować i karać. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar

Foucault Michel (2010a) Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Przełożył Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Foucault Michel (2010b) Wola wiedzy. [w:] tenże, Historia seksualności. Przełożyli Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 11–110.
Google Scholar

Freud Sigmund (2001) Wstęp do psychoanalizy. Przełożyli Salomea Kempnerówna i Witold Zaniewicki. Warszawa: De Agostini.
Google Scholar

Kochanowski Jacek (2009) Spektakl i wiedza. Perspektywa społecznej teorii queer. Łódź: Wydawnictwo Wschód-Zachód.
Google Scholar

Laclau Ernesto (2010) Nagie życie czy społeczne nie wiadomo co? [w:] Agata Bielik-Robson i in., red., Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej. Przełożył Krystian Szadkowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 35–54.
Google Scholar

Lemke Thomas (2010) Biopolityka. Przełożył Tomasz Dominiak. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Prozorov Sergei (2011) Pornography and Profanation in the Political Philosophy of Giorgio Agamben. „Theory Culture Society”, vol. 28, no. 4, s. 71–95.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0263276411405076

Raab Sara Michelle (2013) The Perpetuation and Subversion of Gender-Power Dynamics in BDSM: An Interview Study in Central Pennsylvania. „Dickinson College Honors Theses”, paper 50 [dostęp 11 grudnia 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://scholar.dickinson.edu/cgi/viewcontent.cgi?article-=1049&context=student_honors
Google Scholar

Rose Nikolas (2011) Polityka życia samego. Przełożyli Agnieszka Kowalczyk, Maciej Szlinder. „Praktyka Teoretyczna”, nr 2, s. 187–209.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2011.3.8

Pobrania

Opublikowane

2016-02-29

Jak cytować

Pacewicz, K. (2016). Zboczony seks jako bioopór. Między Foucaultem a Agambenem. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12(1), 92–106. https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.1.06