Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.4.01Słowa kluczowe:
superwizja, badania jakościowe, problemy etyczneAbstrakt
W szeroko rozumianym obszarze „pracy z ludźmi” superwizja jest jedną z podstawowych form uczenia się i rozwoju zawodowego. W jej ramach można również umieścić badania naukowe – przede wszystkim te prowadzone w terenie i oparte na interakcjach z badanymi. Kwestia krytycznej refleksji nad podejmowanymi przez badaczki i badaczy działaniami, nad ich postawami oraz relacjami z osobami badanymi, nad dylematami etycznymi, a także nad rozwojem umiejętności postępowania z (często dotkniętym cierpieniem) Innym jest szczególnie znacząca w socjologii, naukowej refleksji nad pracą socjalną, antropologii czy pedagogice, czyli dziedzinach bazujących w istotnej części na badaniach jakościowych. Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z pojawiającymi się ostatnio postulatami wprowadzenia superwizji w obszar społecznych badań jakościowych. Przedstawiono w nim krótko uwagi na temat superwizji w kontekście uwarunkowań pracy naukowej we współczesnej akademii, a następnie rozważono problem podatności badaczek i badaczy na zranienie i wskazano możliwe funkcje przeznaczonej dla nich superwizji. W ostatniej części tekstu odniesiono się do kwestii terminologicznych dotyczących pojęciowego zakreślenia granic superwizji dla badaczy, oddzielenia jej od superwizji klinicznej czy też promotorstwa i opieki naukowej, także określanych jako superwizja, ukazując skrótowo, jak superwizja badawcza opisywana jest w ostatnich latach w literaturze obcojęzycznej.
Pobrania
Bibliografia
Andriopoulou Panoraia, Prowseb Alicia (2020) Towards an effective supervisory relationship in research degree supervision: insights from attachment theory. „Teaching In Higher Education”, vol. 25, no. 5, s. 648–661 https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1731449
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1731449
Archanowicz-Kudelska Katarzyna (2020) Ethics in commercial qualitative research – anybody seen them? On the ethical dilemmas of researchers involved in commissioned research. „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 85–106 https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/4
Arellano Sánchez Jose R., Santoyo Rodríguez Margarita (2011) La supervisión y la evaluación del practicum como elemento fundamental para la realización de buenas prácticas profesionales en alumnos de ciencias sociales. „Revista de Docencia Universitaria”, vol. 9(2), s. 183–190 https://doi.org/10.4995/redu.2011.6167
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2011.6167
Atkinson Cathy, Woods Kevin (2007) A Model of Effective Fieldwork Supervision for Trainee Educational Psychologists. „Educational Psychology in Practice”, vol. 23, no. 4, s. 299–316 https://doi.org/10.1080/02667360701660902
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02667360701660902
Babbie Earl (2004) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bager Charleson Sofie (2019) “She was on my side, and grounded me when I needed it:” Research supervision in the field of therapy, based on counsellors’ and psychotherapists’ views on their engagement with research. „Counselling & Psychotherapy Research”, vol. 19(1), s. 358–365 https://doi.org/10.1002/capr.12258
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/capr.12258
Baum Nehami (2011) Social Work Students’ Feelings and Concerns about the Ending of their Fieldwork Supervision. „Social Work Education”, vol. 30, no. 1, s. 83–89 https://doi.org/10.1080/02615471003743388
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02615471003743388
Bauman Zygmunt (2003) Żyjąc (czasami umierając) na tłocznej planecie. „Przegląd Socjologiczny”, t. 52, nr 2, s. 35–51.
Google Scholar
Becker Howard S. (1967) Whose side are we on? „Social Problems”, vol. 14(3), s. 239–247 https://www.jstor.org/stable/799147
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/799147
Bingham Cecilie, Durán-Palma Fernando (2014) Rethinking research supervision: some reflections from the field of employment relations. „Teaching in Higher Education”, vol. 19, no. 1, s. 78–89 http://dx.doi.org/10.1080/13562517.2013.827643
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2013.827643
Boden Zoë V.R., Gibson Susanne, Owen Gareth J., Benson Outi (2016) Feelings and intersubjectivity in qualitative suicide research. „Qualitative Health Research”, no. 26, s. 1078–1090.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1049732315576709
Bohdziewicz Piotr, Krzyszkowski Jerzy (2016) Superwizja jako narzędzie zarządzania w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej [w:] Justyna Przywojska, Izabela Warwas, red., Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, s. 45–59.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (2004) Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (2009) O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Całek Grzegorz (2020) Wybrane problemy i dylematy etyczne w badaniach z udziałem rodziców dzieci z zespołem Aspergera. „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 151–167.
Google Scholar
Carroll Michael (2007) One More Time: What is Supervision. „Psychotherapy in Australia”, vol. 13, no. 3, s. 34–40.
Google Scholar
Cymbrowski Borys, Rancew-Sikora Dorota (2016) Od redaktorów: Dylematy etyczne i ryzyko w badaniach terenowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XII, nr 3, s. 6‒21 https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.01
Czyżewski Marek (2009), Działania „neopozorne”. Uwagi na temat przeobrażeń komunikowania publicznego i życia naukowego publicznego. „Przegląd Socjologiczny”, t. 58, nr 1, s. 9−31.
Google Scholar
Dębska Katarzyna (2020) It’s like gossip. Problems and ethical challenges in sociological qualitative research on relations between adult siblings. „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 129–149 https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/6
Diaconescu Maria (2015) Burnout, Secondary Trauma and Compassion Fatigue in Social Work. „Revista de AsistenţSocial”, anul XIV, nr. 3, s. 57–63.
Google Scholar
Dyskusja. Badania społeczne i humanistyczne w czasach pandemii – aspekty etyczno-metodologiczne. Dyskusja podczas „Spotkań Badaczek” (2022) „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 203–214.
Google Scholar
Filipkowski Piotr (2018) Historia mówiona jako hermeneutyka losu. Doświadczenie przedtekstowe. „Teksty Drugie”, nr 1, s. 40–60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.1.3
Fisher-Rosenthal Wolfram (2000) Biographical work and biographical structuring in present-day societies [w:] Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, Tom Wengraf, red., Turn to Biographical Methods in Social Sciences. Comparative issues and examples. Oxon, NY: Routledge, s. 109–125.
Google Scholar
Gałęziowski Jakub (2020) When A Historian Meets Vulnerability. Methodological and Ethical Aspects of Research on Sensitive Topics and with People Affected by Difficult Experiences. „Rocznik Antropologii Historii”, R. X(13), s. 169–189.
Google Scholar
Gałęziowski Jakub (2022) Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2015) Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic. „Przegląd Socjologiczny”, t. LXIV/1, s. 103–120.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2019) Wywiady biograficzne z osobami ze środowisk wykluczenia społecznego – refleksja nad wybranymi problemami metodologicznymi i etycznymi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XV, nr 2, s. 178–201 https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.10
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2022) The “Poor” in Biographical Sociology Classics – “The Others” or “People Just Like Us”? „Polish Sociological Review”, no. 3(219), s. 385–406 https://doi.org/10.26412/psr219.06
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka, Marek Grondas (2013) Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX, nr 4, s. 28–49 https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.4.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.4.03
Heyns Tanya, Bresser Philippa, Buys Tania, Coetzee Isabel, Korkie Elzette, White Zelda, Mc Cormack Brendan (2019) Twelve tips for supervisors to move towards person-centered research supervision in health care sciences. „Medical Teacher”, vol. 41, no. 12, s. 1353–1358 https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1533241
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1533241
Hopman Jean (2021) Fieldwork supervision: supporting ethical reflexivity to enhance research analysis. „International Journal of Research & Method in Education”, vol. 44, no. 1, s. 41–52 https://doi.org/10.1080/1743727X.2019.1706467
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/1743727X.2019.1706467
Hughes Everett C. (1963), Professions. „Daedalus”, no. 4, s. 655–668.
Google Scholar
Hughes Everett C. (2009) Mistakes at Work [w:] tegoż, The Sociological Eye. Selected Papers. London: Transaction Books, s. 316–326.
Google Scholar
Jacyno Małgorzata (2007) Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kacperczyk Anna (2012) Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. VIII, nr 2, s. 32–63 https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.03
Kacperczyk Anna, Kafar Marcin (2020) Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kaźmierska Kaja (2004) Ethical aspects of biographical interviewing and analysis [w:] Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, Ursula Apitzsch, red., Biographical Methods and Professional Practice. An international perspective. Bristol: The Policy Press University of Bristol, s. 181–192 https://doi.org/10.1332/policypress/9781861344939.003.0012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1332/policypress/9781861344939.003.0012
Kaźmierska Kaja (2020) Ethical Aspects of Social Research: Old Concerns in the Face of New Challenges and Paradoxes. A Re-flection from the Field of Biographical Method. „Qualitative Sociology Review”, vol. XVI, no. 3, s. 118–135 http://dx.doi.org/10.18778/1733-8077.16.3.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.3.08
Kaźmierska Kaja, Waniek Katarzyna (2020) Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kaźmierska Kaja, Wygnańska Joanna (2019) Workshops as an Essential Practice in Doing Biographical Research. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XV, nr 2, s. 164–177 http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.09
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.09
Kreber Carolin, Wealer Cyril (2021) Intentions, concepts and conceptions of research supervision: a consideration of three disciplines. „Teaching in Higher Education” https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1900815
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1900815
Krieken Robson Jennifer van (2021) An Action Research Inquiry: facilitating early childhood studies undergraduate researcher development through Group Supervision. „Educational Action Research”, s. 1–18 https://doi.org/10.1080/09650792.2021.1872395
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09650792.2021.1872395
Kulendrarajah Nirojan (2018) Ethical Issues Related to Positionality and Reverse Asymmetry in International Development Research: Experiences in Researching South Asian Philanthropy. „Canadian Journal of Bioethics/Revue canadienne de bioéthique”, vol. 1(1), s. 43–45 https://doi.org/10.7202/1058316ar
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7202/1058316ar
Laar Amos (2014) Researcher vulnerability: an overlooked issue in vulnerability discourses. „Scientific Research and Essays”, vol. 9(16), s. 737–743.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5897/SRE2014.5849
Lasch Christopher (2015) Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Google Scholar
Leszczyński Adam (2016) Eksperymenty na biednych. Polityczny, moralny i ekonomiczny spór o to, jak pomagać skutecznie. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Łuczyńska Marta, Olech Anna (2013) Wprowadzenie do superwizji w pracy socjalnej. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Google Scholar
Magdziak-Miszewska (2021) Wyrok w procesie prof. Engelking i prof. Grabowskiego to ostrzeżenie https://wiez.pl/2021/02/23/wyrok-w-procesie-prof-engelking-i-prof-grabowskiego-to-ostrzezenie/ [dostęp: 11.04.2021].
Google Scholar
Marody Mirosława (2015) Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
McCallin Antoinette, Nayar Shoba (2012) Postgraduate research supervision: a critical review of current practice. „Teaching in Higher Education”, vol. 17, no. 1, s. 63–74 https://doi.org/10.1080/13562517.2011.590979
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2011.590979
Męcfal Sylwia (2012) Problemy badań terenowych. Wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne oraz etyczne w badaniu zjawisk „trudnych”. „Przegląd Socjologiczny”, t. LXI, nr 1, s. 155–178.
Google Scholar
Męcfal Sylwia (2016) Badacz zjawisk trudno dostępnych w terenie – kwestie etyczne, praktyczne i metodologiczne. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XII, nr 3, s. 88‒100 https://czasopisma.uni.lodz.pl/socjak/article/view/13134 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.06
Munyoka Willard, Runhare Tawanda, Dzimiri Patrick (2019) Using Social Networking Technologies for Postgraduate Research Supervision at a South African Rural-Based Historically Disadvantaged Institution. „Africa Education Review”, vol. 16, no. 6, https://doi.org/10.1080/18146627.2018.1464679
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/18146627.2018.1464679
Narodowe Centrum Nauki (2022) Standardy etyczne Global Code of Conduct w projektach NCN https://www.ncn.gov.pl/aktualnosci/2022-01-17-gcc-w-projektach-ncn [dostęp: 28.01.2022].
Google Scholar
Ngulube Patrick, Chizoma Ukwoma Scholastica (2019) Mapping Supervision Trends in Doctoral Research in Library and Information Science in Nigeria and South Africa: Implications for Collective Learning. „African Journal of Library, Archives & Information Science”, vol. 29, no. 1, s. 1–16.
Google Scholar
Niedbalski Jakub (2016) Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. „Studia Humanistyczne AGH”, t. 15/4, s. 37–53 https://doi.org/10.7494/human.2016.15.4.35
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7494/human.2016.15.4.35
Nowicka-Franczak Magdalena (2017) Niechciana debata. Spór o książki Jana Tomasza Grossa. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Google Scholar
Ogińska-Bulik Nina, Juczyński Zygmunt (2020) Kiedy trauma innych staje się własną. Negatywne i pozytywne konsekwencje pomagania osobom po doświadczeniach traumatycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Palęcka Alicja (2021) „Spokojnie, jestem grzeczny”. Molestowanie seksualne jako strategia uczestników badania. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XVII, nr 2, s. 44–60 https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.2.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.2.03
Pirrie Anne, Manum Kari, Necib Saif Eddine (2020) Gentle Riffs and Noises Off: Research Supervision Under the Spotlight.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12368
„Journal of Philosophy of Education”, vol. 54, no. 1, s. 146–163 https://doi.org/10.1111/1467-9752.12368
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12368
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne (b.d.) Poznaj początki naszej organizacji https://www.pte.pl/o-pte/historia [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Riemann Gerhard, Schütze Fritz (1987) Some Notes on a Students Workshop on „Biography Analysis, Interaction Analysis and Analysis of Social Worlds”. „Biography and Society. Newsletter of the International Sociological Association Research Committee 38”, no. 8, s. 54–70.
Google Scholar
Rose Nicolas (1998) Inventing Our Selves. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Rose Nicolas (1999) Powers of Freedom. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Rosenthal Gabrielle (2003) The Healing Effects of Storytelling: On the Conditions of Curative Storytelling in the Context of Research and Counseling. „Qualitative Inquiry”, vol. 9(6), s. 915–933 https://doi.org/10.1177/1077800403254888
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1077800403254888
Sadura Przemysław, Urbańska Sylwia (2021) Tam, gdzie ich zbierają i „gonią” z powrotem https://krytykapolityczna.pl/kraj/reportaz-badawczy-sadura-urbanska-granica-uchodzcy-wojsko-polisja-straz-graniczna/ [dostęp: 28.01.2022].
Google Scholar
Schneijderberg Christian (2021) Supervision practices of doctoral education and training. „Studies in Higher Education”, vol. 46(7), s. 1285–1295 https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1689384
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1689384
Schütze Fritz (2012) Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 415–458.
Google Scholar
Słysz Anna (2017) Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Stachowiak Jerzy (2023) Technological mediation of biographical research and its risks [w:] Lyudmila Nurse, Maggie O’Neill, Lisa Moran, red., Biographical Research and New Social Architecture: Methodological Advances and Reflections during and after COVID-19. Bristol: Policy Press [w druku].
Google Scholar
Strauss Anselm L., Fagerhaugh Shizuko, Suczek Barbara, Wiener Carolyn (2012) Praca nad odczuciami [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 801–824.
Google Scholar
Surmiak Adrianna (2016) Wybrane problemy etyczne w naukowych badaniach na zlecenie. Refleksje etnografki. „Przegląd Socjologii
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.08
Jakościowej”, t. XII, nr 3, s. 120‒134 https://czasopisma.uni.lodz.pl/socjak/article/view/13139 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Surmiak Adrianna (2022) Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar
Swauger Melissa (2011) Afterword: The Ethics of Risk, Power, and Representation. „Qualitative Sociology”, no. 34, 497 https://doi.org/10.1007/s11133-011-9201-5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11133-011-9201-5
Szczepanik Renata, Śliwerski Andrzej (2017) Obietnice bez pokrycia. Etyczne i prawne granice (nie)ujawniania informacji o przestępstwie w badaniach naukowych i psychoterapii. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, vol. 1, nr 24, s. 151–172 https://doi.org/10.12775/PBE.2017.009
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2017.009
Szpunar Magdalena (2016) Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków: Wydawnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej.
Google Scholar
Szyszka Michał (2014) Zarządzanie superwizyjne [w:] Mirosław Grewiński, Bohdan Skrzypczak, red., Superwizja pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im J. Korczaka, s. 279–297.
Google Scholar
Ślęzak Izabela (2016) Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-991-9
Ślęzak Izabela (2020) Etyka w „Niezbędniku badacza”. Kwestie etyczne w podręcznikach metod badań jakościowych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 11–36.
Google Scholar
Waniek Katarzyna (2020) Ucieczka jako przyczyna mobilności Europejczyków. Socjolingwistycznie ugruntowana analiza procesów społecznych w relacjach autobiograficznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wojciechowska Magdalena (2018) “I’ll Tell You What You Need to Know.” How Respondents Negotiate the Sense of Meaning-Making – Methodological Reflections from the Field Based on Ethnographic Study of Lesbian Parenting in Poland. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XIV, nr 2, s. 120–139 http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.05
Wojciechowska Magdalena (2020) Dwie matki jednego dziecka. Macierzyństwo nieheteronormatywne w doświadczeniu kobiet wychowujących dzieci poczęte w związku jednopłciowym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zilli-Haanwinckel Barbara, Fawcett Barbara, Barbosa-Garcia Joana Angelica (2018) Contrasts and reflections: Social work fieldwork supervision in Brazil and England. „International Social Work”, vol. 61(6), s. 943–953 https://doi.org/10.1177/0020872817695395
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0020872817695395
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.