Patrząc na instytucje artystyczne, wspólnoty i przestrzeń. Refleksje i badania z pola socjologii sztuk
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.01Słowa kluczowe:
badania jakościowe, socjologia sztuki, instytucje kultury, wspólnoty estetyczne, przestrzeńAbstrakt
W niniejszym wprowadzeniu do numeru czasopisma redaktorzy charakteryzują poszczególne artykuły naukowe zamieszczone w tomie. Przypominają także krótko zainteresowania naukowe na polu sztuki. Teksty zamieszczone w tomie dotyczą trzech wzajemnie przenikających się wymiarów: instytucji kultury i sztuki, wspólnot (artystycznych i estetycznych) oraz przestrzeni. Większość autorów prezentowała swoje badania na konferencji naukowej „Wspólnoty estetyczne i instytucje artystyczne” (2023), organizowanej przez Sekcję Socjologii Sztuki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Polska współczesna socjologia sztuki to socjologia w głównej mierze empiryczna. Badania jakościowe na polu socjologii sztuki w Polsce były stosowane od lat sześćdziesiątych XX wieku. Początkowo traktowane były jako eksperymentalne, stopniowo przekształcając się w podejście coraz bardziej powszechne. Socjologowie najczęściej stosowali różnego rodzaju analizy jakościowe materiałów, wywiady. Te techniki nadal są często wykorzystywane przez badaczy, lecz możemy dostrzec również sięganie do innych metod, np. w ramach podejścia art-based research (tę orientację metodologiczną wykorzystano w jednym z artykułów).
Pobrania
Bibliografia
Becker Howard S. (2008), Art worlds: 25 anniversary edition, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar
Becker Howard S. (2009), Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Blumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, Kraków: Oficyna Wydawnicza Nomos.
Google Scholar
Bocharova Olena, Kamińska Aneta (2022), Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy, “Forum Pedagogiczne”, vol. 12, pp. 311–327.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (1984), Distinction: a social critique of the judgment of taste, Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Clifford James (2000), Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 19–76.
Google Scholar
Elias Norbert (2006), Mozart: portret geniusza, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Fine Gary Alan (2004), Everyday Genius: Self-Taught Art and the Culture of Authenticity, Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Geertz Clifford (2005), Wiedza lokalna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Gell Alfred (1998), Art and agency: an anthropological theory, Oxford–New York: Clarendon Press.
Google Scholar
Griswold Wendy (1981), American character and the American novel, “American Journal of Sociology”, vol. 86, pp. 740–765.
Google Scholar
Luhmann Niklas (2016), Pisma o sztuce i literaturze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Ossowski Stanisław (1966), U podstaw estetyki. Vol. 1, [in:] Stanisław Ossowski, Dzieła, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 363–392.
Google Scholar
Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), Past Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Locality, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 142–162, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.08
Google Scholar
Szenajch Piotr (2022), Odczarowanie talentu: socjografia stawania się uznanym artystą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz Ewelina, Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), On Contemporary Issues in the Sociology of Art: Introduction, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 6–26, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.01
Google Scholar
Zimnica Emilia (1996), Hermeneutyka H.G. Gadamera jako teoria rozumienia i interpretacji dzieła sztuki, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 26, pp. 21–44.
Google Scholar
Znaniecki Florian (1937), Rola społeczna artysty, “Wiedza i Życie”, vol. 12(8–9), pp. 503–517.
Google Scholar
Znaniecki Florian (2008), Metoda socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-14 - (2)
- 2024-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.