Plener malarski jako doświadczenie liminalne budujące wspólnotę artystów
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.03Słowa kluczowe:
wspólnota artystów, plener malarski, doświadczenie liminalne, communitasAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest plener malarski rozważany jako doświadczenie liminalne szeroko praktykowane przez tradycyjnych artystów i artystki, by tworzyć i podtrzymywać wspólnoty w lokalnym i ponadlokalnym polu sztuki. Zainteresowanie artystów, galerii sztuki nowoczesnej i szkół artystycznych tego rodzaju spotkaniami nie maleje i można mówić o długim trwaniu tego zjawiska. Tekst omawia doświadczenie uczestników, dla których wspólne spotkania mają metafizyczny wymiar. Opisy plenerów i sformułowania stosowane przez uczestników stały się inspiracją do wykorzystania w ich analizie koncepcji Victora W. Turnera. Dlatego praktyki artystów są rozważane w kategoriach doświadczenia liminalnego i rytuału przejścia, natomiast relacje między uczestnikami w kategoriach specyficznego rodzaju wspólnoty, nazwanego przez Turnera „spontaniczną communitas”. Wszystkie przemyślenia i wnioski opierają się na badaniach jakościowych przeprowadzonych wśród artystek i artystów wizualnych.
Pobrania
Bibliografia
Balicki Jacek (2013), Przestrzeń pejzażu – obrazy z weryńskiej Arkadii, [in:] Plener Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Google Scholar
Balicki Jacek (2014), Dialog z naturą, [in:] Plener Werynia 2014, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 2–3.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE Publications.
Google Scholar
European Union and Working Group of EU Member States Experts on Artists’ Residencies (2014), Policy handbook on artists’ residencies, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e6febc40-05f1-11e6-b713-01aa75ed71a1 [accessed: 16.05.2023].
Google Scholar
Gennep Arnold von (1960), The Rites of Passage, Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Morawski Stefan (1985), Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Olszyński Marek (2018), Czym jest plener, [in:] Przeworskie impresje, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 3–4.
Google Scholar
Turner Victor W. (1974), Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society, Ithaca: Cornell University Press.
Google Scholar
Turner Victor W. (1991), The Ritual Process: Structure and Anti-structure, Ithaca–New York: Cornell University Press.
Google Scholar
Turner Victor W., Turner Edith (1978), Image and Pilgrimage in Christian Culture Anthropological Perspectives, New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.