Spotkania z kinem polskim. Socjologiczne studium kina ruchomego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.10Słowa kluczowe:
socjologia kina, socjologia filmu, świat sztuki, współczesne kino polskie, kino ruchome, „Polska Światłoczuła”Abstrakt
Prezentowane studium ma na celu opisanie plenerowego projektu filmowego „Polska Światłoczuła” w dwóch perspektywach – funkcjonalnej i interakcyjnej. W trakcie jakościowych badań terenowych autorka próbowała dociec, jakie motywacje kierują różnymi stronami projektu. Socjologiczne studium opiera się o źródła zastane: naukowe i statystyczne oraz o materiał zebrany w okresie 2012–2014 w trakcie sześciu tras kina objazdowego w Polsce w ramach projektu „Polska Światłoczuła”. Cel szczegółowy stanowi próba ujęcia własnych obserwacji socjologicznych, czynionych w trakcie badań terenowych, w szerszym kontekście, jakim jest fenomen kina objazdowego. Zebrane materiały dały możliwość naszkicowania społeczno-kulturowej atmosfery spotkań widzów z dziełami i ich twórcami, w szczególności oczekiwań, motywacji twórców i odbiorców. W artykule odwołano się do własnych obserwacji zwykłych oraz uczestniczących (jawnych i ukrytych). Wykorzystanych zostało 50 obserwacji zwykłych z projekcji oraz ze spotkań z publicznością (rozmowy z publicznością po seansie oraz około stu krótkich, nagrywanych rozmów z widzami na temat wrażeń filmowych oraz motywacji do uczestnictwa w seansie), a także doświadczenia (insidera) z kilkudziesięciu dni w trasach z kinem objazdowym. Badania nie są reprezentatywne odnośnie do całościowej publiki seansów w trakcie sześciu tras. Autorka nie omawia rezultatów badań dotyczących recepcji współczesnych polskich filmów (dyskusje grupowe po projekcji), lecz skupia się na ujęciu instytucjonalnym i interakcyjnym kina ruchomego.
Pobrania
Bibliografia
Adamczak, Marcin. 2010. “Z DKF-u do multipleksu, czyli przeprowadzka X muzy.” Pp. 85-118 in Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, edited by A. Gwóźdź. Warsaw: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Bargielski, Michał et al. 2013. Raport. W małym kinie. Obserwatorium Kultury. Retrieved May 08, 2020 (http://wmalymkinie. pl/images/pdf/2012.pdf).
Google Scholar
Blumer, Herbert. 2007. Interakcjonizm symboliczny. Cracow: Nomos.
Google Scholar
Charycka, Beata, Zofia Dworakowska, and Marta Gumkowska. 2017. Festyny, dni miasta, jarmarki czyli współczesne święta polskie. Raport z badań. Warsaw. Retrieved October 04, 2017 http://www.nck.pl/media/attachments/319107/Raport_swieta_lokalne_KlonJawor.pdf
Google Scholar
Citko, Katarzyna. 1997. “Sytuacja odbiorcy w dobie ekspansji nowych mediów.” Pp. 283-291 in Kultura i sztuka u progu XXI wieku, edited by S. Krzemień-Ojak. Bialystok: Wydawnictwo Uniwersytetu Białostockiego.
Google Scholar
Czakon, Dominika. 2012. “Sztuka jako święto w filozofii Hansa-Georga Gadamera.” Kwartalnik Filozoficzny 2:149-165.
Google Scholar
Cześnik, Mikołaj et al. 2020. Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej. Warsaw: FINA.
Google Scholar
Drozdowski, Rafał et al. 2014. Praktyki kulturalne Polaków. Torun: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Dyoniziak-Olszewska, Barbara. 1966. “Funkcjonalny model analizy kultury w świetle niektórych osiągnięć współczesnej antropologii i socjologii.” Etnografia Polska 10:31-60.
Google Scholar
Gadamer, Hans Georg. 2007. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warsaw: PWN Naukowe.
Google Scholar
Geertz, Clifford. 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Cracow: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Jakobson, Roman. 1989. “Poetyka w świetle językoznawstwa.” Pamiętnik Literacki 51:431-473.
Google Scholar
Kaszuba, Dominika. 2011. Wywiad z Dorotą Kędzierzawską. Trzeba dopieszczać nasze kino. Retrieved August 15, 2017 https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/dorota-kedzierzawska-trzeba-dopieszczac-nasze-kino/5g59f67
Google Scholar
Kłoskowska, Antonina. 1972. Społeczne ramy kultury. Monografia socjologiczna. Warsaw: PWN.
Google Scholar
Konieczna, Ewelina. 2007. “Kto ogląda polskie filmy? Pytania o funkcje polskiego filmu fabularnego w życiu młodzieży akademickiej.” Pp. 164-174 in Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, edited by P. Zwierzchowski and D. Mazur. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Leavy, Patricia. 2020. Metoda spotyka sztukę. Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Warsaw: NCK.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska, Anna. 1988. Gust i kompetencja Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Mead, Georg Herbert. 1975. Umysł, jaźń, społeczeństwo. Warsaw: PWN.
Google Scholar
Pajączkowska, Agnieszka. 2019. Wędrowny Zakład Fotograficzny. Wolowiec: Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Polska Światłoczuła. Retrieved October 04, 2017 http://www.polskaswiatloczula.pl/
Google Scholar
Stasik, Piotr, dir. 2013. Dziennik z podróży [documentary].
Google Scholar
Sułkowski, Bogusław. 2011. “Społeczne ramy kultury po czterdziestu latach. Pięć modeli komunikacji kulturowej.” Kultura i Społeczeństwo 2:5-36.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2011.55.2-3.1
Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2016. “Polska Światłoczuła. O podróży z kinem polskim.” Pp. 62-84 in Pogranicza literatury. Sztuka słowa w kontekście innych sztuk, edited by A. Kobrzycka. Warsaw: Frodo.
Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2017a. “Polska Światłoczuła - kino objazdowe i jego publiczność w XXI wieku.” Pp. 185-202 in Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, edited by A. Kisielewska, A. Kisielewski, and M. Kostaszuk-Romanowska. Bialystok: Wydawnictwo Prymat.
Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2017b. Bez retuszu czy liftingu? Obrazy starości i aborcji w filmie. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2019. “O atrakcyjności kina ruchomego w dwudziestym i dwudziestym pierwszym wieku.” Sztuka i Dokumentacja 21:59-72.
Google Scholar
Zimnica-Kuzioła, Emilia. 2003. Socjologiczne studium publiczności teatralnej. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zajiček, Edward. 2015. Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej, vol. 1. Lodz: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.
Google Scholar
Żygulski, Kazimierz. 1966. Socjologia filmu: elementy socjologii kultury i socjologii filmu. Warsaw: Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.