Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-08-31. Przeczytaj wersję najnowszą.

Patrząc na instytucje artystyczne, wspólnoty i przestrzeń. Refleksje i badania z pola socjologii sztuk

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.01

Słowa kluczowe:

badania jakościowe, socjologia sztuki, instytucje kultury, wspólnoty estetyczne, przestrzeń

Abstrakt

W niniejszym wprowadzeniu do numeru czasopisma redaktorzy charakteryzują poszczególne artykuły naukowe zamieszczone w tomie. Przypominają także krótko zainteresowania naukowe na polu sztuki. Teksty zamieszczone w tomie dotyczą trzech wzajemnie przenikających się wymiarów: instytucji kultury i sztuki, wspólnot (artystycznych i estetycznych) oraz przestrzeni. Większość autorów prezentowała swoje badania na konferencji naukowej „Wspólnoty estetyczne i instytucje artystyczne” (2023), organizowanej przez Sekcję Socjologii Sztuki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Polska współczesna socjologia sztuki to socjologia w głównej mierze empiryczna. Badania jakościowe na polu socjologii sztuki w Polsce były stosowane od lat sześćdziesiątych XX wieku. Początkowo traktowane były jako eksperymentalne, stopniowo przekształcając się w podejście coraz bardziej powszechne. Socjologowie najczęściej stosowali różnego rodzaju analizy jakościowe materiałów, wywiady. Te techniki nadal są często wykorzystywane przez badaczy, lecz możemy dostrzec również sięganie do innych metod, np. w ramach podejścia art-based research (tę orientację metodologiczną wykorzystano w jednym z artykułów).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Agata Sulikowska-Dejena - The Section of the Sociology of Art, The Polish Sociological Association, Poland

Holds M.A. in Art History (a graduate of Adam Mickiewicz University in Poznań) and Ph.D. in Sociology (a graduate of the University of Rzeszów, Institute of Sociological Studies). Her scientific interests include the sociology of culture and the sociology of art, contemporary art, anthropology, and qualitative methodology. She is an art curator and an author of papers on contemporary art, identity, and female artists.

Dominik Porczyński - University of Rzeszów, Poland

Ph.D., an assistant professor at the University of Rzeszów’s Institute of Sociology; studied Polish Role-Playing Games fandom, globalization in peripheral museums of Poland and Slovakia, and the role of cultural heritage in the development of local communities. Currently he focuses on the problem of the former borderland of Galicia and the Kingdom of Poland and its influence on today’s communities. Member of the board of the Section of Qualitative Sociology and Symbolic Interactionism as well as the Section of Sociology of Art. Secretary General of the Polish Association of Cultural Studies.

Ewelina Wejbert-Wąsiewicz - University of Lodz, Poland

Sociologist, post-doctoral degree, professor at the University of Lodz; member of the Polish Sociological Association and the Polish Society for Film and Media Studies; chairperson of Art Sociology Section of the Polish Sociological Association. Her research interests include the sociology of art and culture, the sociology of film, the sociology of male and female artists, and sociocultural taboos, including the topics of old age and abortion. Recent work: Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Emilia Zimnica-Kuzioła, Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska: Close Contact Theatre: Case Studies of Theatre Groups, University of Lodz Press, Lodz 2024, https://doi.org/10.18778/8331-378-8

Bibliografia

Becker Howard S. (2008), Art worlds: 25 anniversary edition, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar

Becker Howard S. (2009), Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Blumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, Kraków: Oficyna Wydawnicza Nomos.
Google Scholar

Bocharova Olena, Kamińska Aneta (2022), Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy, “Forum Pedagogiczne”, vol. 12, pp. 311–327.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1984), Distinction: a social critique of the judgment of taste, Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar

Clifford James (2000), Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 19–76.
Google Scholar

Elias Norbert (2006), Mozart: portret geniusza, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Fine Gary Alan (2004), Everyday Genius: Self-Taught Art and the Culture of Authenticity, Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Geertz Clifford (2005), Wiedza lokalna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Gell Alfred (1998), Art and agency: an anthropological theory, Oxford–New York: Clarendon Press.
Google Scholar

Griswold Wendy (1981), American character and the American novel, “American Journal of Sociology”, vol. 86, pp. 740–765.
Google Scholar

Luhmann Niklas (2016), Pisma o sztuce i literaturze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Ossowski Stanisław (1966), U podstaw estetyki. Vol. 1, [in:] Stanisław Ossowski, Dzieła, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 363–392.
Google Scholar

Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), Past Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Locality, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 142–162, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.08
Google Scholar

Szenajch Piotr (2022), Odczarowanie talentu: socjografia stawania się uznanym artystą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz Ewelina, Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), On Contemporary Issues in the Sociology of Art: Introduction, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 6–26, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.01
Google Scholar

Zimnica Emilia (1996), Hermeneutyka H.G. Gadamera jako teoria rozumienia i interpretacji dzieła sztuki, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 26, pp. 21–44.
Google Scholar

Znaniecki Florian (1937), Rola społeczna artysty, “Wiedza i Życie”, vol. 12(8–9), pp. 503–517.
Google Scholar

Znaniecki Florian (2008), Metoda socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Opublikowane

2024-08-31

Wersje

Jak cytować

Sulikowska-Dejena, A., Porczyński, D., & Wejbert-Wąsiewicz, E. (2024). Patrząc na instytucje artystyczne, wspólnoty i przestrzeń. Refleksje i badania z pola socjologii sztuk. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(3), 6–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.01

Numer

Dział

Numer tematyczny „Aesthetic Communities – Art Institutions – Space” edited by Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Dominik Porczyński, Agata Sulikowska-Dejena

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.