Doświadczenia polskich rodziców z podejściem Palin PCI: wyniki Refleksyjnej Analizy Tematycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.12

Słowa kluczowe:

jąkanie, Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic-dziecko, Refleksyjna Analiza Tematyczna, doświadczenia rodziców

Abstrakt

Celem przedstawionego badania było pogłębione zrozumienie doświadczeń rodziców dzieci jąkających się, którzy uczestniczyli w terapii interakcyjnej rodzic–dziecko. W badaniu zastosowano metodę jakościową – częściowo ustrukturyzowane wywiady z rodzicami (n = 10), przeanalizowane za pomocą Refleksyjnej Analizy Tematycznej zgodnie z sześciostopniowym protokołem Braun i Clarke. Wyniki ujawniły trzy główne tematy odzwierciedlające proces transformacji rodziców: „Rodzice i dziecko przed terapią”, „Rodzina w terapii” oraz „Rodzice po terapii”. Analiza pokazała, że terapia nie tylko wpłynęła na sposób postrzegania jąkania i relacje rodziców z dzieckiem, ale przyniosła również zmiany emocjonalne, poznawcze i komunikacyjne w całym systemie rodzinnym. Uczestnicy opisywali wzrost wiedzy i akceptacji, poprawę relacji rodzinnych, wzmocnienie więzi małżeńskich oraz zmianę stylu życia na bardziej świadomy i zharmonizowany. Wyniki badania podkreślają znaczenie włączania rodziców w proces terapeutyczny oraz konieczność upowszechniania terapii opartych na dowodach naukowych w praktyce logopedycznej w Polsce.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Berquez A., Kelman E., 2018, Methods in stuttering therapy for desensitizing parents of children who stutter, „American Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 27(3S), s. 1124–1138.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/2018_AJSLP-ODC11-17-0183

Boroń A., Węsierska K., Agius J., 2020, Wczesna interwencja w jąkaniu na świecie w świetle wyników międzynarodowego sondażu diagnostycznego, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 133–151.
Google Scholar

Braun V., Clarke V., 2006, Using thematic analysis in psychology, „Qualitative Research in Psychology”, vol. 3(2), s. 77–101.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Braun V., Clarke V., 2018, Using thematic analysis in counselling and psychotherapy research: A critical reflection, „Counselling and Psychotherapy Research”, vol. 18(2), s. 107–110.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/capr.12165

Deckert-Brzezińska A., Brzeziński K., 2022, Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic–dziecko dla jąkających się dzieci w praktyce – studium przypadku, „Forum Lingwistyczne”, nr 10, s. 1–19.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.06

Eggers K., Millard S., Yaruss S., 2023, Considering commonalities in stuttering treatment, [w:] K. Eggers, M. Leahy (red.), Clinical Cases in Fluency Disorders, London: Routledge, s. 21–31.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003179016-3

Franken M.-C., Millard S., Hearne A., 2022, Treatment of Stuttering: Preschool-Age Children, [w:] P.M. Zebrowski, J.D. Anderson, E.G. Conture (red.), Stuttering and Related Disorders of Fluency, New York: Thieme, s. 153–173.
Google Scholar

Kelman E., Nicholas A., 2013, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Kelman E., Nicholas A., 2020, Practical Intervention for Early Childhood Stammering: Palin PCI Approach, London: Speechmark Publishing Ltd.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781351122351-10

Krzeszewska P., 2021, Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym, „Logopedia”, t. 49, nr 2, s. 233–248.
Google Scholar

Michalczyk A., 2023, Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica”, t. 7(389), s. 71–85.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20837283.7.7

Millard S.K., Davis S., 2016, The Palin Parent Rating Scales: Measuring stuttering from parents’ perspectives, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, vol. 59(5), s. 950–963.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/2016_JSLHR-S-14-0137

Millard S.K., Edwards S., Cook F., 2009, Parent-child interaction therapy: Adding to the evidence, „International Journal of Speech & Language Pathology”, vol. 11(1), s. 61–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17549500802603895

Millard S.K., Nicholas A., Cook F.M., 2008, Is Parent-Child Interaction Therapy Effective in Reducing Stuttering?, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, vol. 51(3), s. 636–650.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2008/046)

Millard S.K., Zebrowski P., Kelman E., 2018, Palin Parent–Child Interaction Therapy: The Bigger Picture, „American Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 27(3S), s. 1211–1223.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/2018_AJSLP-ODC11-17-0199

Smith A., Weber C., 2017, How stuttering develops: The multifactorial dynamic pathways theory, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, vol. 60(9), s. 2483–2505.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/2017_JSLHR-S-16-0343

Węsierska K., 2012, Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] A. Podstolec, K. Węsierska (red.), W świecie logopedii. Materiały dydaktyczne, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego – Agencja Artystyczna PARA, s. 211–236.
Google Scholar

Węsierska K., 2013a, Badanie wpływu zastosowania podejścia Palin PCI w terapii jąkania u polskojęzycznego dziecka – studium indywidualnego przypadku, [w:] M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Nowa Logopedia, t. 4, Kraków: Collegium Columbinum, s. 295–316.
Google Scholar

Węsierska K., 2013b, Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci, [w:] A. Sobczak, D. Müller (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-022-0.02

Yairi E., Ambrose N.G., 2020, Epidemiologia jąkania – postępy w badaniach naukowych w XXI wieku, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 51–98.
Google Scholar

Yaruss J.S., Coleman C.E., Quesal R.W., 2012, Stuttering in school-age children: A comprehensive approach to treatment, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools”, vol. 43(4), s. 536–548.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2012/11-0044)

Pobrania

Opublikowane

2025-12-12

Jak cytować

Schab, M., Pakura, M., Szymczakowska, J., & Węsierska, K. (2025). Doświadczenia polskich rodziców z podejściem Palin PCI: wyniki Refleksyjnej Analizy Tematycznej. Logopaedica Lodziensia, (11), 189–200. https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.12