Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01Słowa kluczowe:
wczesna nauka czytania, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®, wpływ umiejętności czytania na rozwój mózguAbstrakt
Autorki przedstawiają wyniki badań neurobiologicznych, wskazujących na wpływ wczesnej nauki czytania na rozwój struktur kory mózgowej. W artykule zostały zamieszczone wyniki badań eksperymentalnych, dotyczących efektywności stosowania Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® w edukacji przedszkolnej.
Pobrania
Bibliografia
Allen J.S., 2011, Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński Media.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2003, Kocham czytać, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2022, Rozwój mowy w warunkach bilingwizmu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 307–328.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2023, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. Dwadzieścia lat później, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01
Dehaene S., 2021, Jak się uczymy?, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar
Dehaene S., 2023, Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar
Everett D.L., 2019, Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i Spółka.
Google Scholar
Johnson M., Haan M. de, 2018, Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Kuhl P.K., 2010, Brain Mechanisms in Early Language Acquisition, „Neuron Review”, No. 67, s. 713–727.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuron.2010.08.038
Patzlaff R., 2008, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Skrzypiec Ł., 2014, Wpływ Symultaniczno‑Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, nieopublikowana praca doktorska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.
Google Scholar
Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar
Spitzer M., 2021, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar
Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, [w:] E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 144–222.
Google Scholar
Trzeciak M., 2022, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu na przykładzie grupy mieszanej dzieci z roczników 2017 i 2018, nieopublikowana praca magisterska, Warszawa: Collegium Humanum.
Google Scholar
Vetulani J., 2011, Piękno neurobiologii. Komentarze, rozmowy, Kraków: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar
Vetulani J., Mazurek M., 2015, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wolański A., 2021, Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2023-12-01 - (2)
- 2023-11-29 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.