Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01Słowa kluczowe:
wczesna nauka czytania, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®, wpływ umiejętności czytania na rozwój mózguAbstrakt
Autorki przedstawiają wyniki badań neurobiologicznych, wskazujących na wpływ wczesnej nauki czytania na rozwój struktur kory mózgowej. W artykule zostały zamieszczone wyniki badań eksperymentalnych, dotyczących efektywności stosowania Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® w edukacji przedszkolnej.
Pobrania
Bibliografia
Allen J.S., 2011, Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński Media.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2003, Kocham czytać, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2022, Rozwój mowy w warunkach bilingwizmu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 307–328.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2023, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. Dwadzieścia lat później, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Dehaene S., 2021, Jak się uczymy?, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar
Dehaene S., 2023, Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar
Everett D.L., 2019, Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i Spółka.
Google Scholar
Johnson M., Haan M. de, 2018, Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Kuhl P.K., 2010, Brain Mechanisms in Early Language Acquisition, „Neuron Review”, No. 67, s. 713–727.
Google Scholar
Patzlaff R., 2008, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Skrzypiec Ł., 2014, Wpływ Symultaniczno‑Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, nieopublikowana praca doktorska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.
Google Scholar
Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar
Spitzer M., 2021, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar
Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, [w:] E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 144–222.
Google Scholar
Trzeciak M., 2022, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu na przykładzie grupy mieszanej dzieci z roczników 2017 i 2018, nieopublikowana praca magisterska, Warszawa: Collegium Humanum.
Google Scholar
Vetulani J., 2011, Piękno neurobiologii. Komentarze, rozmowy, Kraków: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar
Vetulani J., Mazurek M., 2015, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wolański A., 2021, Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2023-12-01 - (2)
- 2023-11-29 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.