Uwarunkowania skuteczności terapii utrwalonego jąkania w opiniach logopedów i studentów logopedii
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.13Słowa kluczowe:
jąkanie utrwalone, logopedzi, studenci logopedii, skuteczność, terapiaAbstrakt
W artykule podjęto tematykę uwarunkowań skuteczności terapii jąkania utrwalonego w ocenie logopedów i studentów logopedii. W części teoretycznej zarysowano czynniki wpływające pośrednio i bezpośrednio na skuteczność terapii tego zaburzenia. Podczas badania analizie poddano czynniki mające wpływ na powodzenie terapii jąkania chronicznego. W tym celu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i użyto autorskiego kwestionariusza ankiety. W badaniu wzięło udział 147 respondentów (81 logopedów oraz 66 studentów logopedii). Wyniki tego projektu badawczego wykazują, że zarówno logopedzi, jak i studenci logopedii dysponują adekwatną wiedzą na temat uwarunkowań terapii jąkania utrwalonego. Ustalono, że według ankietowanych skuteczna terapia wiąże się z zastosowaniem kompleksowej diagnozy, hybrydowych podejść terapeutycznych i różnych form terapii, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta czy pacjenta. W rezultacie badań ujawniono pozytywny stosunek badanych do autoterapii klienta, jego udziału w spotkaniach grup samopomocowych oraz zaangażowania najbliższego otoczenia w proces wsparcia. Wyniki badania wskazują, że respondenci dostrzegają znaczenie jakości relacji logopeda – klient w procesie terapii. Większość badanych manifestowała jednak duże wątpliwości w związku z własnymi umiejętnościami w zakresie wdrażania terapii jąkania. W podsumowaniu zaakcentowano, że niezależnie od stosunkowo zadowalającego stanu wiedzy na temat terapii jąkania ważne jest rozwijanie umiejętności praktycznych i poczucia kompetencji logopedów i studentów logopedii w tym zakresie. Dodatkowo zwrócono uwagę na rosnące zainteresowanie tematyką zaburzeń płynności mowy.
Pobrania
Bibliografia
American Speech-Language-Hearing Association, 2012, Evidence-based practice (EBP), ASHA, Rockville, http://www.asha.org/members/ebp/ (dostęp: 10.01.2020).
Google Scholar
American Speech-Language-Hearing Association, 2016a, Code of ethics. Ethics, http://www.asha.org/policy/ (dostęp: 10.01.2020).
Google Scholar
American Speech-Language-Hearing Association, 2016b, Scope of practice in speech-language pathology [Scope of practice], http://www.asha.org/policy/ (dostęp: 10.01.2020).
Google Scholar
Asay T. P., Lambert M. J., 2004, The empirical case for the common factors in therapy: Quantitative findings, [w:] M. A. Hubble, B. L. Duncan, S. D. Miller (red.), The heart & soul of change, Washington: American Psychological Association, s. 23–55.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/11132-001
Bernstein Ratner N., 2005, Evidence-based practice in stuttering: Some questions to consider, „Journal of Fluency Disorders”, t. 30(3), s. 163–188.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2005.04.002
Blanchet P., Boroń A., Chmielewski G., Everard R., Haase T., Gładosz Z., Jankowska-Szafarska L., Ravid B., St. Louis K., Węsierska K., 2020, Sukces w terapii jąkania – czym jest i jak go osiągnąć – opinie „podwójnych ekspertów”, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 13–31.
Google Scholar
Bloodstein O., Bernstein Ratner N., 2008, A handbook on stuttering, Clifton Park: Thomson/Delmar Learning.
Google Scholar
Chęciek M., Bażański E., 2020, Objawy niepłynności mówienia u osób dorosłych oraz propozycje terapeutyczne z użyciem strategii „mówienia bardziej płynnego” – studia przypadków, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 189–204.
Google Scholar
Cooper E. B., Cooper C. S., 1985, Clinician attitudes toward stuttering: A decade of change (1973–1983), „Journal of Fluency Disorders”, t. 10(1), s. 19–33.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0094-730X(85)90003-8
Craig A., Blumgart E., Tran Y., 2009, The impact of stuttering on the quality of life of adults who stutter, „Journal of Fluency Disorders”, t. 34(2), s. 61–71.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2009.05.002
Duncan B. L., Miller S.D., Wampold B. E., Hubble M. A. (red.), 2010, The Heart and Soul of Change. Delivering What Works in Therapy, Washington: American Psychological Association.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/12075-000
Guitar B., Peters T. J., 2014, Dobór metod terapii jąkania. Przewodnik dla logopedów, Katowice: Centrum Logopedyczne.
Google Scholar
Herder C., Howard C., Nye Ch., Vanryckeghem M., 2006, Effectiveness of behavioral stuttering treatment: A systematic review and meta-analysis, „Contemporary Issues in Communication Sciences and Disorders”, nr 3, s. 76–81.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/cicsd_33_S_61
Jankowska-Szafarska L., 2018, Praktyczne zastosowanie podejścia modyfikacji jąkania u młodzieży, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 224–239.
Google Scholar
Jankowska-Szafarska L., 2020, Wzmacnianie poczucia sprawstwa i samoakceptacji w terapii modyfikacji utrwalonego jąkania, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 255–265.
Google Scholar
Klompas M., Ross E., 2004, Life experiences of people who stutter, and the perceived impact of stuttering on quality of life: Personal accounts of South African individuals, „Journal of Fluency Disorders”, t. 29(4), s. 275–305.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2004.10.001
Manning W. H., DiLollo A., 2018, Clinical decision making in fluency disorders, San Diego: Plural Publishing.
Google Scholar
Papir-Bernstein W., 2018, The Practitioner’s Path in Speech-Language Pathology. The Art of School-Based Practice, San Diego: Plural Publishing.
Google Scholar
Pilch T., 1998, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Plexico L., Manning W. H., DiLollo A., 2010, Client perceptions of effective and ineffective therapeutic alliances during treatment for stuttering, „Journal of Fluency Disorders”, t. 35(4), s. 333–354.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2010.07.001
Rose M., Best D., Higgs J. (red.), 2005, Transforming Practice through Clinical Education, Professional Supervision, London: Elsevier.
Google Scholar
Ścibisz K., Węsierska K., 2019, Jakość życia dorosłych osób z jąkaniem – implikacje dla praktyki logopedycznej / Kvalita života koktavých – implikace pro klinickou praxi, „Listy klinické logopedie”, nr 2, s. 80–98.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36833/lkl.2019.032
Tichenor S. E., Yaruss S. J., 2019, Stuttering as Defined by Adults Who Stutter, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, t. 62(12), s. 4356–4369.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-19-00137
Vanryckeghem M., 2018, Wielowymiarowa, oparta na dowodach diagnoza prowadząca do wielopłaszczyznowej terapii jąkania, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 30–43.
Google Scholar
Vanryckghem M., Węsierska K., 2019, Praktyka oparta na dowodach w diagnozie i terapii jąkania, „Forum Logopedy”, nr 31, s. 10–16.
Google Scholar
Wampold B. E., Mondin G. W., Moody M., Stich F., Benson K., Ahn H.-N., 1997, A meta-analysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: Empirically, “all must have prizes”, „Psychological Bulletin”, t. 122(3), s. 203–215.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.122.3.203
Węsierska K., Pakura M., 2018, Sytuacja dorosłych zmagających się z jąkaniem w Polsce w opiniach logopedów i osób jąkających się, [w:] K. Węsierska (red.) przy współpracy K. Gaweł, Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 113–130.
Google Scholar
World Health Organization, 2001, International classification of functioning, disability and health, Geneva: WHO.
Google Scholar
World Health Organization, 2009, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Google Scholar
Yaruss J. S., 1998, Real-time analysis of speech fluency: Procedures and reliability training, „American Journal of Speech-Language Pathology”, t. 7(2), s. 25–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360.0702.25
Yaruss J. S., 2007, Application of the ICF in fluency disorders, „Seminars in Speech and Language”, t. 28(4), s. 312–322.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1055/s-2007-986528
Yaruss J. S., Quesal R. W., 2002, Academic and clinical education in fluency disorders: An update, „Journal of Fluency Disorders”, t. 27(1), s. 43–63.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0094-730X(01)00112-7
Yaruss J. S., Quesal R. W., 2004, Stuttering and the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF): An update, „Journal of Communication Disorders”, t. 37(1), s. 35–52.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0021-9924(03)00052-2
Yaruss J. S., Quesal R. W., 2006, Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering (OASES): Documenting multiple outcomes in stuttering treatment, „Journal of Fluency Disorders”, t. 31(2), s. 90–115.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2006.02.002
Yaruss J. S., Coleman C. E., Quesal R. W., 2012, Stuttering in school-age children: A comprehensive approach to treatment [Letter to the Editor], „Language, Speech, and Hearing Services in Schools”, t. 43(4), s. 536–548.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2012/11-0044)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.