O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15Słowa kluczowe:
gatunek, kompetencja genologiczna, języki specjalistyczneAbstrakt
W artykule zaprezentowano zagadnienia teoretyczne dotyczące kompetencji genologicznej jako takiej, a także w odniesieniu do nauczania języków obcych w ogóle, a zwłaszcza języka polskiego jako obcego. Przedstawiono również praktyczne aspekty związane przede wszystkim z nauczaniem odmian specjalistycznych, w obrębie których wykształciły się specyficzne gatunki.
Bibliografia
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, Warszawa.
Google Scholar
Balowski M., 2000, Świadomość gatunkowa a wzorzec normatywny (na przykładzie gatunków prasowych), w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 225–237.
Google Scholar
Borkowski I., 1999, Hasło wyborcze – gatunek mowy i jego funkcja w świadomości użytkowników polszczyzny (na materiale ankietowym), w: J. Miodek (red.), współudział M. Zaśko‑Zielińska, I. Borkowski, Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno‑stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 269–282.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., 2015, Słownictwo stylu urzędowego a język polski jako drugi (pilotażowe badanie korpusowe), w: I. A. Ndiaye, S. Przybyszewski, M. Rółkowska (red.), Język polski – nie taki obcy, Olsztyn, s. 43–53.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 111–122.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2019, The Cover Letter as a Genre of Speech in Teaching Polish as a Foreign Language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.).
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar
Fras J., 2013, O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław.
Google Scholar
Gajda S., 2009, Gatunki wypowiedzi i genologia, w: Z. Bilut‑Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała (red.). Lingwistyka tekstu w Polsce i Niemczech: pojęcia, problemy, perspektywy, Wrocław, s. 135–146.
Google Scholar
Gałat E., 2017, Architektura – język specjalistyczny. Skrypt dla obcokrajowców na poziomie A2+/B1, Kraków.
Google Scholar
Głowiński M., 1987, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, w: H. Markiewicz (red.), Problemy teorii literatury, Wrocław, s. 123–143.
Google Scholar
Grochowski G., 2001, Pośmiertny tryumf genologii, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 100–110.
Google Scholar
Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków.
Google Scholar
Janowska M., Sikorska Ś., 2007, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część I i II, Warszawa.
Google Scholar
Janowska M., Sikorska Ś., 2015, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część III, Warszawa.
Google Scholar
Jurek T., 2007, Proszę mi powiedzieć, co się stało?, Poznań.
Google Scholar
Kasiak M., 2015, Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych, „Studia Medioznawcze”, nr 4(63), s. 83–94.
Google Scholar
Kowalska M., 2018, O biznesie po polsku. Wprowadzenie do języka biznesu. Podręcznik do nauki języka polskiego (B1, B2), Kraków.
Google Scholar
Kurcz I., 1987, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa.
Google Scholar
Ławnicka-Borońska M., 2013, Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice, Warszawa.
Google Scholar
Ławnicka-Borońska M., Kubacka K., 2016, Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, G. Zarzycka, M. Biernacka (red.), s. 215–235.
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2016, I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Kraków.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. 2016, poz. 405.
Google Scholar
Słownik terminologii medialnej, 2006, W. Pisarek (red.), Kraków.
Google Scholar
Ślawska M., 2019, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice.
Google Scholar
Uniwersalny słownik języka polskiego (USJP), 2003, S. Dubisz (red.), Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa.
Google Scholar
Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu, Kraków.
Google Scholar
Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2009, Wzorce zachowań językowych a praktyka komunikacyjna, w: A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszka (red.), Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, Poznań.
Google Scholar
Wojtak M., 2016, Zmienność w jedności, czyli o gatunkach prasowych i ich metamorfozach, w: G. Filip (red.), Problemy i nadzieje współczesnego dziennikarstwa, Rzeszów, s. 103–128.
Google Scholar
Zaśko‑Zielińska M., 2002, Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka. Wrocław.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.