Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12

Słowa kluczowe:

sprawność pisania, egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, genologia lingwistyczna

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest ocena sposobu prezentacji form wypowiedzi pisemnych wymaganych na poziomie B1 certyfikatu z języka polskiego jako obcego (część Pisanie – egzamin dla osób dorosłych) w trzech pomocach dydaktycznych przygotowujących do tegoż egzaminu (B1 – piszę, mówię i zdaję!, M. Januszewicz, Pisz po polsku. Poradnik, ćwiczenia i przygotowanie do egzaminu oraz B. Łukaszewicz, N. Yaumen, A. Święcka i P. Garncarek Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1). Główny cel analizy to odpowiedź na pytanie, czy w omawianych podręcznikach znajduje zastosowanie koncepcja gatunku Marii Wojtak, zgodnie z którą na wzorzec gatunkowy składają się cztery aspekty: strukturalny, pragmatyczny, poznawczy oraz stylistyczny. Przyjęta metoda badawcza to analiza zawartości ukierunkowana genologicznie. Na jej podstawie stwierdzono, że autorzy podręczników wskazują na wszystkie cztery aspekty gatunków, choć nie robią tego w sposób równomierny. Poznanie wzorca gatunkowego jest niezmiernie ważne, jednak dopiero jego autorska realizacja i umiejętne zastosowanie reguł w praktyce to gwarancja egzaminacyjnego sukcesu. Dlatego postuluje się, aby nauczyciele mieli świadomość złożoności wzorca gatunkowego, który nie sprowadza się jedynie do budowy, ale zawiera w sobie także uwikłania komunikacyjne i kulturowe.

Bibliografia

B1 – piszę, mówię i zdaję! Formy wypowiedzi pisemnych i ustnych na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego, 2020, Warszawa (PMZ).
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–121. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Dunin-Dudkowska A., 2020, Genologia jako styl myślowy. Implikacje glottodydaktyczne (na przykładzie felietonu), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 193–208. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.27.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.10

Dunin-Dudkowska A., 2021, Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 285–295. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2016, Kraków.
Google Scholar

Januszewicz M., 2021, Pisz po polsku. Poradnik. Ćwiczenia. Przygotowanie do egzaminu, Jelenia Góra (PPP).
Google Scholar

Lipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 9–14.
Google Scholar

Łukaszewicz B., Yaumen N., Święcka A., Garncarek P., 2022, Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, Warszawa (ZSNP).
Google Scholar

Padzik D., 2021, Pisanie, które uczy, motywuje i bawi, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 51–57. DOI: 10.47050/jows.2021.1.51–57
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.47050/jows.2021.1.51-57

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, 2016, załącznik do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, „Dziennik Ustaw z 2016 r. poz. 405”.
Google Scholar

Szulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim, „Dziennik Ustaw z 2012 r. poz. 161”.
Google Scholar

Wilczyńska B., 2021, Polski na B1, Warszawa.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [20.08.2022].
Google Scholar

https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/6_B1_P.pdf [20.08.2022].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Grochala, B. (2022). Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 179–189. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12

Inne teksty tego samego autora