Genre patterns and developing the know ledge of written text types in selected teaching aids preparing for the certificate exam at the B1 level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12

Keywords:

the skill of writing, certificate exam in Polish as a foreign language, linguistic genology

Abstract

The article focuses on text forms required at the B1 level of state certificate exam in Polish as a foreign language (module Pisanie – test for adult candidates). It discusses how these forms are presented in three textbooks for exam preparation (B1 – piszę, mówię i zdaję!, M. Januszewicz, Pisz po polsku. Poradnik, ćwiczenia i przygotowanie do egzaminu oraz B. Łukaszewicz, N. Yaumen, A. Święcka i P. Garncarek Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1). The main goal of the analysis is to answer the question whether genre presentation the discussed textbooks reflects Maria Wojtak’s concept of genre template, which includes structural, pragmatic, cognitive and stylistic aspect. The author uses genre-oriented content analysis. The results of the study show that textbook authors refer to all the four genre aspects although they do not do it in proportion. The knowledge of the genre template is crucial, but only the use of such template in an original text results in positive exam outcomes. Therefore it is advisable for language teachers to be aware of the complexity of a genre pattern, which consists of not only its composition but also communicative and cultural factors.

References

B1 – piszę, mówię i zdaję! Formy wypowiedzi pisemnych i ustnych na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego, 2020, Warszawa (PMZ).
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–121. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Dunin-Dudkowska A., 2020, Genologia jako styl myślowy. Implikacje glottodydaktyczne (na przykładzie felietonu), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 193–208. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.27.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.10

Dunin-Dudkowska A., 2021, Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 285–295. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2016, Kraków.
Google Scholar

Januszewicz M., 2021, Pisz po polsku. Poradnik. Ćwiczenia. Przygotowanie do egzaminu, Jelenia Góra (PPP).
Google Scholar

Lipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 9–14.
Google Scholar

Łukaszewicz B., Yaumen N., Święcka A., Garncarek P., 2022, Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, Warszawa (ZSNP).
Google Scholar

Padzik D., 2021, Pisanie, które uczy, motywuje i bawi, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 51–57. DOI: 10.47050/jows.2021.1.51–57
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.47050/jows.2021.1.51-57

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, 2016, załącznik do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, „Dziennik Ustaw z 2016 r. poz. 405”.
Google Scholar

Szulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim, „Dziennik Ustaw z 2012 r. poz. 161”.
Google Scholar

Wilczyńska B., 2021, Polski na B1, Warszawa.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [20.08.2022].
Google Scholar

https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/6_B1_P.pdf [20.08.2022].
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Grochala, B. (2022). Genre patterns and developing the know ledge of written text types in selected teaching aids preparing for the certificate exam at the B1 level. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 179–189. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12

Most read articles by the same author(s)