Przekaz pokoleniowy. Teksty Heleny Radlińskiej w „Piśmie Młodych” (1943)

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.07

Mots-clés :

Helena Radlińska, publicystyka wojenna, Grupy Szturmowe Szarych Szeregów, II wojna światowa, przekaz pokoleniowy

Résumé

Artykuł prezentuje główne tematy tekstów publicystycznych, napisanych prawdopodobnie przez Helenę Radlińską na łamach pisma konspiracyjnego „Pismo Młodych”, adresowanego do Grup Szturmowych Szarych Szeregów. Wyłonione tematy, odwołujące się do głównych pojęć pedagogiki społecznej Radlińskiej, zostały wyodrębnione w efekcie przeprowadzonej jakościowej analizy treści. Synteza treści adresowanych do młodzieży walczącej i ich instruktorów prowadzi do konkluzji dotyczącej przekazu pokoleniowego, jaki Radlińska kierowała do młodszej generacji walczącej z okupantem podczas II wojny światowej. Tekst odsłania mniej znaną kartę twórczości publicystycznej uczonej z okresu wojennego.

Biographie de l'auteur

Izabela Kamińska-Jatczak, Uniwersytet Łódzki

Izabela Kamińska-Jatczak – pedagog społeczny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą: analizy aktywności w polu pracy socjalnej, pracy socjalnej z rodziną, biograficznych i historycznych kontekstów pedagogiki społecznej, metodologii badań interpretatywnych i partycypacyjnych. Autorka książki Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym (2021).

Références

Andrukowicz W. (2009) Różnojednia, czyli (po)nowoczesna koncepcja dydaktyki komplementarnej Bronisława F. Trentowskiego, „Chowanna”, tom jubileuszowy, s. 91‒110.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943a) O samokształceniu, „Pismo Młodych”, nr 3(8), s. 5–6.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943b) O istocie pracy społecznej, „Pismo Młodych”, nr 3(8), s. 1–2.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943c) Rola obserwacji w dniu dzisiejszym, „Pismo Młodych”, nr 11(16), s. 6–7.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943d) Jak i co notować?, „Pismo Młodych”, nr 8(13), s. 6–7.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943e) O doborze książek, „Pismo Młodych”, nr 7(12), s. 6–7.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943f) O czytaniu, „Pismo Młodych”, nr 6(11), s. 6–8.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943g) Jak się uczyć, „Pismo Młodych”, nr 10(15), s. 4–6.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943h) Prawo do twórczości, „Pismo Młodych”, nr 22(27), s. 3–4.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943i) O miłości bohaterskiej, „Pismo Młodych”, nr 12(17), s. 1.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943j) Rzeczywistość i teraźniejszość, „Pismo Młodych”, nr 9(14), s. 1–2.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943k) Fachowiec czy amator, „Pismo Młodych”, nr 1(6), s. 5–7.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943l) 22 stycznia 1863, „Pismo Młodych”, nr 2(7), s. 1–2.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943ł) 6 sierpnia 1914, „Pismo Młodych”, nr 13(18), s. 1–2.
View in Google Scholar

Anonimowy (1943m) Co się wiąże z reformą rolną, Pismo Młodych”, nr 14(19), s. 5–6.
View in Google Scholar

Antosz A. (2007) Irena Drozdowicz-Jurgielewiczowa. Studium pedagogiczne, Warszawa‒Radom, Uniwersytet Warszawski, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji.
View in Google Scholar

Bibliografia prac Heleny Radlińskiej 1897–1947 / oprac. w roku 1937 przez słuchaczów grupy bibliotekarskiej Sekcji Społeczno-Oświatowej Wydziału Pedagogicznego Wolnej Wszechnicy Polskiej, R. Rudzińska (red.), uzup. w roku 1947 przez J. Wojciechowską (1947), Łódź, Nakładem byłych słuchaczów Studium Pracy Społeczno-Oświatowej Wolnej Wszechnicy Polskiej.
View in Google Scholar

Bogusławska A. (1971) Helena Radlińska w czasie drugiej wojny światowej i potem, „Zeszyty Historyczne”, t. 200, z. 19, s. 147–164.
View in Google Scholar

Brodowska H. (1958) Z dziejów kształcenia pracowników społeczno-oświatowych, 1925‒1952, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego. Nauki Humanistyczno-Społeczne”, seria I, z. 10, s. 121‒169.
View in Google Scholar

Broniewski S. (1983) Całym życiem. Szare Szeregi w relacji naczelnika, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Cyrański B. (2012) Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej. Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Graneheim U. H., Lundman B. (2004) Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness, „Nurse Education Today”, nr 24 (2), s. 105–112, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001

Hulewicz J. (1964) Wstęp. Helena Radlińska ‒ historyk oświaty w: Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Pisma Pedagogiczne, t. III, Radlińska H., wstęp J. Hulewicz, wybór i oprac. W. Wyrobkowa-Pawłowska, komentarz W. Wyrobkowa-Pawłowska, J. Wojciechowska, Wrocław-Warszawa-Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, seria: Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. VIII, s. V‒XXIX.
View in Google Scholar

Kamiński A. (1974) Piśmiennictwo publicystyczne i popularyzatorskie Heleny Radlińskiej w latach okupacji (1940‒1944), „Roczniki Biblioteczne”, r. XVIII, z. 1–2, s. 191‒213.
View in Google Scholar

Kamińska-Jatczak I. (2019a) Helena Radlińska w latach 1939–1945 – historia zrekonstruowana ze wspomnień „Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 8(1), s. 179–210, https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.12
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.12

Kamińska-Jatczak I. (2019b) „Nigdy nie pisałam tak wiele jak w dniach i bezsennych nocach tej epoki”. Analiza działalności pisarskiej Heleny Radlińskiej w okresie okupacji w: Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 221‒233.
View in Google Scholar

Kirszak J. (2008) Związek Walki Czynnej, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej”, nr 5–6, s. 29‒35.
View in Google Scholar

Lepalczyk I. (1994/95) Helena Radlińska o nauczaniu historii, popularyzacji i badaniach historycznych w: Helena Radlińska. Człowiek i wychowawca, I. Lepalczyk, B. Wasilewska (red.), Warszawa, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, s. 33–47.
View in Google Scholar

Lepalczyk I. (2001) Helena Radlińska. Życie i twórczość, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne: uwspólnianie doświadczeń i wzajemność oddziaływań w: Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s.106‒122.
View in Google Scholar

Miąso J. (1990) Tajne nauczanie w Królestwie Polskim w świetle dokumentów władz rosyjskich, „Rozprawy z dziejów oświaty”, t. XXXIII/90, s. 47‒85.
View in Google Scholar

Mikołajewicz W. (1994) Wychowanie poza wymiar jednego pokolenia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica”, Helena Radlińska – portret pedagoga (rozprawy, wspomnienia, materiały), I. Lepalczyk, B. Wasilewska (red.), oprac. H. Brodowska, z. 34, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 103–112.
View in Google Scholar

Pawłowski I. (1976) Geneza i działalność Organizacji Spiskowo-Bojowej PPS 1904-1905, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
View in Google Scholar

Pełczyńska W. (1971) Helena Radlińska w latach 1913-1921, „Zeszyty Historyczne”, z. 19, t. 200, s. 132‒142.
View in Google Scholar

Podp. H. Orsza (1913) Z metodyki nauczania historyi w szkole. Cele nauczania historyj, „Ruch Pedagogiczny”, r. 2, nr 8, s. 165‒169.
View in Google Scholar

Podp. H. Orsza-Radlińska (1927) Kształcenie pracowników społecznych, „Praca i Opieka Społeczna”, r. 7, nr 1, s. 100‒107.
View in Google Scholar

Podp. W.O. (1947) O pewnych formach samokształcenia na konferencjach rejonowych. (Wywiad z Profesor Heleną Radlińską), „Życie Szkoły”, r. 2, nr 10(21), s. 274‒278.
View in Google Scholar

Podp. Z. Rudnicki (1943) Odbudowa i przebudowa, „Pismo Młodych”, nr 6(1), s. 1‒4.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1927) Jak się kształcić samemu? w: Książka pamiątkowa dla uczniów kończących klasę VII warszawskich publicznych szkół powszechnych w roku 1927, Warszawa, Komitet Zakończenia Roku Szkolnego przy Inspekt. Szkol. i Radzie Szkol. Okręg. w Warszawie, s. 93‒103.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1928) Podstawy i metody samokształcenia, „Polska Oświata Pozaszkolna”, r. V, nr 2, s. 77‒80.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1933) O współpracę historyków i pedagogów, „Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne”, r. 1, z. 3/4, s. 134‒138.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1934) Punkt widzenia pedagogiki społecznej, „Chowanna”, r. 5, z. 5, s. 209‒214.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1935) Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia” Spółka Akcyjna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1936) Wychowanie dorosłych w: Encyklopedia Wychowania. t. 1, Wychowanie, cz. 2, S. Łempicki, W. Gottlieb, B. Suchodolski, J. Włodarski (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia” Spółka Akcyjna Związku Nauczycielstwa Polskiego, s. 814‒837.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1938) O wartości życia ludzkiego. (Odczyt wygłoszony w Polskim Radio), „Życie Młodych. Miesięcznik poświęcony opiece nad macierzyństwem, dziećmi i młodzieżą”, r. VII/I, s. 84‒89.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1939) Praca społeczna w czasie wojny, „Życie Młodych. Miesięcznik poświęcony opiece nad macierzyństwem, dziećmi i młodzieżą”, r. VII/II, nr 5–6, s. 140‒154.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1946) Czynnik ludzki, „Oświata i Kultura”, r. 2, nr 10, s. 557‒565.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1946) Zasięg wychowania. Dawne poglądy i nowe doświadczenia, „Ruch Pedagogiczny”, r. XXX, nr 1, s. 35–40.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1947) Samokształcenie, „Rzeczy Ciekawe. Miesięcznik Popularno-Naukowy”, r. II, nr 6(18), s. 1−5.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1948) Pracownik społeczny. (Odczyt wygłoszony w auli Uniwersytetu Łódzkiego z cyklu: Zawody), „Oświata i Kultura”, r. 4, nr 5-6, s. 175‒186.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1949) Materiały do dziejów walki o duszę ludu (1864–1913). (Fragmenty przedmowy spalonej książki H. Radlińskiej i B. Śliwińskiej) w: Studia z dziejów kultury, H. Barycz, J. Hulewicz (red.), Warszawa, Nakład Gebethnera i Wolffa, s. 517–537.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1961) Egzamin z pedagogiki społecznej w: Pedagogika społeczna, Pisma Pedagogiczne, H. Radlińska, wstęp R. Wroczyński, A. Kamiński, oprac. i koment. W. Wyrobkowa-Delawska, Pisma Pedagogiczne, t. I, Wrocław-Warszawa-Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, seria: Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. V, s. 357‒395.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1964) Listy o nauczaniu i pracy badawczej w: Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Pisma Pedagogiczne, t. III, H. Radlińska, wstęp J. Hulewicz, wybór i oprac. W. Wyrobkowa-Pawłowska, komentarz W. Wyrobkowa-Pawłowska, J. Wojciechowska, Wrocław‒Warszawa‒Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, seria: Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. VIII, s. 329‒478.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1979) Samokształcenie w Domu Ludowym w: Oświata i Kultura Wsi Polskiej. Wybór Pism, H. Radlińska, oprac. H. Brodowska, L. Wojtczak, wstęp H. Brodowska, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, s. 249‒256.
View in Google Scholar

Ratajczak W. (2006) Teodor Tomasz Jeż. (Zygmunt Miłkowski) i wiek XIX, Poznań, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
View in Google Scholar

Smolińska-Theiss B. (2015) Pedagogika społeczna w Polsce z perspektywy zjazdów pedagogicznych, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(56), s. 39–51.
View in Google Scholar

Theiss W. (1997) Radlińska, wyd. drugie, popr. i rozszerz., Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Theiss W. (2017) Wanda Wyrobkowa-Pawłowska: życie jako służba społeczna, „Pedagogika Społeczna”, nr 1(63), r. XVI, s. 67‒82, https://doi.org/10.14746/psn.2021.1.04
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2021.1.04

Trentowski B. F. (1844) Trzy Siestrzany rodzące się na łonie prawdoświeci, będące wszystkich loicznych zasad podstawami, t.j. względna różnia, bezwzględna jednia i filozoficzna różnojednia, w: Myślini czyli całokształt loiki narodowej, B. F. Trentowski, t.1, Poznań, Nakładem Autora u N. Kamieńskiego i Spółki, s. 91‒106.
View in Google Scholar

Wiśniewska M. (1977) Pismo Młodych 1943, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, t. XVI, nr 2, s. 75−97.
View in Google Scholar

Wiśniewska M. (1987) Harcerz, żołnierz, obywatel… Szkice o prasie Szarych Szeregów, Warszawa, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Wiśniewska M. (1998) Wychowanie patriotyczne w organizacjach młodzieżowych lat 1939-1945 – „Co posiada cenę życia nie może być wodą”, „Niepodległość i Pamięć”, nr 10, s. 231–248.
View in Google Scholar

Wojtczak L. (1974) Bibliografia Heleny Radlińskiej, „Roczniki Biblioteczne”, r. XVIII, z. 1–2, s. 105–164.
View in Google Scholar

Wroczyński R. (1961) Wstęp w: Pedagogika społeczna, Pisma Pedagogiczne, t. 1, wstęp R. Wroczyński, A. Kamiński, oprac. i koment. W. Wyrobkowa-Delawska, Wrocław-Warszawa-Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, seria: Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. V, s. V‒XIX.
View in Google Scholar

Jarosiński M. (2009) Demonstracja PPS na Placu Grzybowskim w Warszawie - 1904 rok, Dzieje.pl. Portal historyczny, https://dzieje.pl/aktualnosci/demonstracja-pps-na-placu-grzybowskim-w-warszawie-1904-rok [dostęp: 09.02.2022].
View in Google Scholar

Wiśniewska Maria Halina (2000) teczka sygn. 2455/WSK, mpis, Fundacja Generał Elżbiety Zawackiej, Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek, https://kpbc.umk.pl/Content/201666/Wisniewska_Maria_Halina_2455_WSK.pdf [dostęp: 10.02.2022].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2022-09-30

Comment citer

Kamińska-Jatczak, I. (2022). Przekaz pokoleniowy. Teksty Heleny Radlińskiej w „Piśmie Młodych” (1943). Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 107–134. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.07

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice