„Myśląc o transformacjach”: sympozjum naukowe (Łódź, 23.05.2019)
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23Słowa kluczowe:
myślenie o transformacjach – Transwersalna Analiza Aktywności – tworzenie dyskursu o transformacjach – narzędzia (koncepty) analizy transformacjiAbstrakt
Artykuł dotyczy problematyki myślenia o transformacjach i stanowi syntezę wypowiedzi wygłoszonych podczas sympozjum poświęconego temu zagadnieniu. Ideą prezentowanego namysłu jest poszukiwanie narzędzi intelektualnych (konceptów) pozwalających na uchwycenie złożoności procesów transformacji zachodzących nieustannie w życiu człowieka.
Bibliografia
Bachelard G. (2002) Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. i posłowie D. Leszczyński, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Bauman T. (2004) Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie w: Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza – kontynuacje – inspiracje – przemieszczenia znaczeń wychowawczych, E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 71–80.
Google Scholar
Bloch N. (2016) O pożytkach płynących z przypadków, szwendania się i nomadologii. Autorefleksyjny reportaż antropologiczny w: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 63–87.
Google Scholar
Bloch N. (2018) Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań, Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bochner A. P. (2019) A Meaningful Academic Life: Improvised, Amusing, Unsettling, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr (8), s. 250–256.
Google Scholar
Dobrzyńska T. (1984) „Metaphors We Live By”, George Lakoff, Mark Johnson, Chicago 1980: [recenzja], „Pamiętnik Literacki”, t. 75, nr 4, s. 344–350.
Google Scholar
Ellis C. (2019) A Meaningful Academic Life: Loving, Fulfilling, Challenging, and Flabbergasting, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 243–249.
Google Scholar
Grondin J. (2007) Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, tłum. L. Łyseń, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Kabzińska I., (2019) The Word master/Master Sounds Strange, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 158–178.
Google Scholar
Kafar M. (2019) Looking for Self at the Intersection of “Master/master” Discourses, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 126–147.
Google Scholar
Kafar et al., (2019) Legacy of Masters: Remarks on Life and Work with Professors Carolyn Ellis and Arthur P. Bochner, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 257–266.
Google Scholar
Konecki K. (2008) Grounded Theory and Serendipity. Natural History of a Research, „Qualitative Sociology Review”, Vol. IV, Issue 1, s. 171–186.
Google Scholar
Koperkiewicz M. (2019) Z Mistrzami podróż przez życie, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 211–220.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Lejeune P. (2001) Czy można zdefiniować autobiografię? w: tegoż, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Kraków, Universitas, s. 1–19.
Google Scholar
Leszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda w: G. Bachelard, Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. i posłowie D. Leszczyński, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, s. 328–377.
Google Scholar
Bachelard G. (1969) La Formation de l’esprit scientifique. Contribution a une psychanalyse de la connaissance objective, Paris, J. Vrin.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Barbier J.-M., Durand M. (red.) (2018), w kooperacji z C. Cohen, M.-L. Vitali, Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar
Derrida J. (1970) Structure, sign, and play in the discourse of the human sciences w: The languages of criticism and the sciences of man, R. Macksey, E. Donato (red.), Baltimore, Johns Hopkins University Press, s. 247–272.
Google Scholar
Derrida J. (1978) Różnia, przeł. J. Skoczylas w: Drogi współczesnej filozofii, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, s. 374–411.
Google Scholar
Durand M. (2017) Ľ activité en transformation w: Encyclopédie ďanalyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement ďexister, Paris, Éditions Grasset & Fasquelle.
Google Scholar
Kamińska-Jatczak I., Skoczylas-Namielska E. (2016) Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: kulminacja obchodów 70-lecia Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), http://dx.doi.org/10.18778/2450-4491.03.13 [dostęp: 12.06.2019).
Google Scholar
Kołakowski L. (2010) Pochwała niekonsekwencji w: Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów, wybór i układ Z. Mentzel, Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 37–48.
Google Scholar
Lacan J. (1982) Le Symbolique, l’imaginaire et le Réel (conférence à la Société française de psychanalyse), „Bulletin de l’Association freudienne”, 1, s. 4–13.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2016) Kultura aktywności duchowej – niektóre elementy narzędzia analizy w: Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje, A. Walczak, A. Wróbel, M. Wasilewski (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 37–51.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2018) Myśląc o życiu duchowym/mentalnym w kontekście aktywności: transformacje bezszelestne versus modyfikacje, „Studia z Teorii Wychowania”, t. IX, nr 1 (22), s. 9–23.
Google Scholar
Merton R. (2002) Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
Google Scholar
Ricoeur P. (2003) O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Witkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Witkowski L. (2018), Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wyższa Szkoła Biznesu (Dąbrowa Górnicza).
Google Scholar
Witkowski L. (2018) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, wyd. II, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.