Transformacje życia profesjonalnego asystentów rodziny: komunikowanie doświadczeń
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.14Słowa kluczowe:
transwersalna analiza aktywności, komunikowanie doświadczenia, paradygmat transformacji, modyfikacje procesów transformacji życia profesjonalnego, styl komunikowania doświadczenia profesjonalnegoAbstrakt
Przedmiotem przeprowadzonych badań były doświadczane transformacje życia profesjonalnego ujawnione w komunikacji asystentów rodziny. Efektem tej komunikacji są zapisy wypowiedzi, które poddano konceptualizacji w oparciu o podejście transwersalnej analizy aktywności − holistyczne ujmowanie aktywności profesjonalnych i spoglądanie na nie przez pryzmat procesów transformacji, jakie nieustannie się w nich dokonują. Wypowiedzi asystentów skonceptualizowano pod kątem zidentyfikowania modyfikacji procesów transformacji życia profesjonalnego, na które one wskazywały. W rezultacie interpretacji wyłoniono styl komunikowania doświadczenia profesjonalnego. Tekst sugeruje możliwość wykorzystania potencjału interpretacji, jaki można wydobyć z komunikacji o zmianach zachodzących w życiu profesjonalnym, w procesie stymulowania refleksji podmiotu działającego.
Bibliografia
Aszyk P. SJ. (1998) Konflikty moralne a etyka, Kraków, Wydawnictwo WAM-Księża Jezuici.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, tłum. G. Karbowska, Kraków, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2015) Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa: E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (1), s. 60−72.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2020) Konstruowanie aktywności i podmiotu w aktywności – wzajemne powiązania, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa L. Witkowski w: Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza, A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: Stała Konferencja Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, t. 10, s. 223−230.
Google Scholar
Barbier J.-M., Durand M. (red.) (2018) w kooperacji z C. Cohen, M.-L. Vitali, Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar
Elzenberg H. (1999) Ekspresja pozaestetyczna i estetyczna w: H. Elzenberg, Pisma estetyczne, oprac. i wstęp L. Hostyński, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–68.
Google Scholar
Granosik M. (2002) Kształcenie – Tożsamość – Działanie. O biograficznym wymiarze pracy socjalnej w: Badanie – Działanie – Kształcenie. Czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej, E. Marynowicz-Hetka (red.), Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 21−33.
Google Scholar
Granosik M. (2006) Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar
Gülich E. (1984) Próba analizy tekstu narracyjnego z perspektywy teorii komunikacji: (na przykładzie ustnych i pisemnych wypowiedzi narracyjnych), tłum. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki”, t. LXXV, z. 4, s. 249−285.
Google Scholar
Honneth A. (2012) Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, tłum. J. Duraj, t. XXII, Kraków, Zakład Wydawniczy „Nomos”, seria: Współczesne Teorie Socjologiczne.
Google Scholar
Kamińska-Jatczak I. (2016) Logiki aktywności mentalnych asystentów rodziny – próba interpretacji w: Praca socjalna jako dyscyplina naukowa? Współczesne wyzwania wobec kształcenia i profesji, M. Kawińska, J. Kurtyka-Chałas (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe UKSW, s. 275–295.
Google Scholar
Kamińska-Jatczak I. (2019) Myśląc o transformacjach: sympozjum naukowe (Łódź, 23.05.2019), „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (8), s. 312–323, https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23
Klus-Stańska D. (2010) Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Lavelle L. (1950) Traité des valeurs, Paris, Les Presses Universitaires de France.
Google Scholar
LeCompte M. D. (1994) Defining reality: applying double description and chaos theory to the practice of practice, „Educational Theory”, vol. 44 (3), s. 277−299, https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1994.00277.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1994.00277.x
Marynowicz-Hetka E. (2018) Myśląc o życiu duchowym/mentalnym w kontekście aktywności: transformacje bezszelestne versus modyfikacje, „Studia z Teorii Wychowania”, t. IX, nr 1 (22), s. 9−23, https://sztw.chat.edu.pl/resources/html/article/details?id=174906 [dostęp: 12.07.2021].
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Mayer R. C., Davis J. H., Schoorman F. D. (1995) An integrative model of organizational trust, „The Academy of Management Review”, vol. 20 (3), s. 709−734, https://doi.org/10.2307/258792
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080335
Nowak-Dziemianowicz M. (2020) Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
O’Connor L. (2020) How social workers understand and use their emotions in practice: A thematic synthesis literature review, „Qualitative Social Work”, vol. 19 (4), s. 645–662, https://doi.org/10.1177%2F1473325019843991
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1473325019843991
Schütze F. (1977) Die technik des narrativen interviews in interaktionsfeldstudien – dargestellt an einem projekt zur erforschung von kommunalen machtstrukturen w: Arbeitsberichte und Forschungsmaterialien, Bielefeld, Universität Bielefeld, Fakultät für Soziologie, t. 1, s. 1−62.
Google Scholar
Stanisławski K. (1953) Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania, cz. 1, tłum. A. Męczyński, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Ulatowska H. (2014) Narracje transformacyjne (quest narratives): Wizerunki afazji w: Studia z neuropsychologii klinicznej na 45-lecie pracy zawodowej profesor Danuty Kądzielawy, E. Łojek, A. Bolewska, H. Okuniewska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 97−110, https://doi.org/10.31338/UW.9788323514442.PP.97-110
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514442.pp.97-110
Urbaniak-Zając D. (2016) W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Witkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Google Scholar
Witkowski L. (2020) Transformacje i ich dominanty: między dynamiką i strukturą procesualności, „Chowanna”, t. 2 (55), s. 1‒22, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2020.55.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2020.55.02
Zuziak W. (2012) Aksjologia Louisa Lavelle’a. Wobec ponowoczesnego kryzysu wartości, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.