Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: kulminacja obchodów 70-lecia Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13Słowa kluczowe:
aktywność, pojmowalność aktywności, analiza aktywności, rodzaje aktywności, antropologia praktykiAbstrakt
Tekst stanowi relację z wydarzenia kończącego rok jubileuszowy Uniwersytetu Łódzkiego jak i Katedry Pedagogiki Społecznej, zatytułowanego Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, które objęło dwie części: dyskusję panelową wokół problematyki zawartej w książce J.-M. Barbiera Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć oraz wystawę poświęconą dziejom pedagogiki społecznej w UŁ. Wydarzenie było również uczczeniem setnej rocznicy urodzin profesor Ireny Lepalczyk przypadającej 1 października 2016 r.
Dyskusja dotyczyła pojęć kluczowych dla autorskiej koncepcji analizy aktywności, zaprezentowanej w Leksykonie. Podkreślano przy tym zarówno propozycję znaczeń nieoczywistych zaproponowanych przez J.-M. Barbiera, jak i oryginalną strukturę książki. Zastanawiano się również m.in. nad uniwersalnością koncepcji i samego Leksykonu.
Bibliografia
Bachelard G. (2002) Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. D. Leszczyński, Gdańsk, Słowo/obraz/terytoria.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dewey J. (1988) Jak myślimy, tłum. Z. Bastgenówna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Heidegger M. (2000) Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kozielecki J. (1981) Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Łukowski P. (2012) Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji, Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer SA.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2016) Posłowie: Konceptualizacje zwyczajowych ram myślenia o aktywności – na marginesie pracy nad tekstem w: J.-M. Barbier (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 271–289.
Google Scholar
Okoń W. (2007) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Ricoeur P. (1989) Język jako dyskurs, tłum. K. Rosner w: Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja: wybór pism, tłum. P. Graff, K. Rosner, wybór i wstęp K. Rosner, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 65–95.
Google Scholar
Ricoeur P. ([1990] 2003) O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Roth P. (2016) Konające zwierzę, tłum. J. Kozak, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Suchodolski B. (1980) Heleny Radlińskiej koncepcja wychowania jako poszukiwania sił i pomocy w rozwoju, „Człowiek w Pracy i w Osiedlu”, nr 2/92/XIX, 3/93/XIX, numer tematyczny Pedagogika społeczna Heleny Radlińskiej, I. Lepalczyk, J. Badura (red.), s. 35–40.
Google Scholar
Urbaniak-Zając D. (2016) W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Witkiewicz S. I. (1921) Tumor mózgowicz. Dramat w 3 aktach z prologiem, Kraków, Spółka Wydawnicza „Fala” sp. z o.o.
Google Scholar
Witkowski L. (2016) Konteksty i elementy ekologii umysłu, idei i wychowania według Gregory’ego Batesona w: Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce, M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski (red.), Warszawa, Fundacja na rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.