Social Pedagogy at the University of Lodz: Past – Present – Future: Culmination of the Celebrations of the 70th Anniversary of the Department of Social Pedagogy of the University of Lodz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13

Keywords:

activity, conceivability of activity, analysis of activity, types of activity, anthropology of practice

Abstract

The paper is an account of the events ending the jubilee year of the University of Lodz and the Department of Social Pedagogy, entitled Social Pedagogy at the University of Lodz: Past – Present – Future, which included two parts: a panel discussion around the issues contained in the book by J.-M. Barbier Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations (Lexicon of the activity analysis. Conceptualizations of customary terms) and an exhibition devoted to the history of social pedagogy at the University of Lodz. The event was also a celebration of the centenary of the birth of Professor Irena Lepalczyk occurring on 1 October 2016.
The discussion focused on key terms for the author’s own concept of activity analysis, presented in the Lexicon. The emphasized elements included the proposal of unobvious meanings as well as the original structure of the book.

Author Biographies

Izabela Kamińska-Jatczak, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Społecznej

M.A., Assistant at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz. Research interests: analysis of activity and identity constructed in the field of social work; paradoxes/dilemmas of professional activity. Her doctoral dissertation, currently in preparation, concerns the professional identity of family assistants.

Elżbieta Skoczylas-Namielska

Ph.D., Assistant Professor at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz. Research interests: the everyday life of elderly people and social organizations oriented on working with the family.

References

Bachelard G. (2002) Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. D. Leszczyński, Gdańsk, Słowo/obraz/terytoria.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dewey J. (1988) Jak myślimy, tłum. Z. Bastgenówna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Heidegger M. (2000) Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kozielecki J. (1981) Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Łukowski P. (2012) Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji, Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer SA.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2016) Posłowie: Konceptualizacje zwyczajowych ram myślenia o aktywności – na marginesie pracy nad tekstem w: J.-M. Barbier (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 271–289.
Google Scholar

Okoń W. (2007) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Ricoeur P. (1989) Język jako dyskurs, tłum. K. Rosner w: Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja: wybór pism, tłum. P. Graff, K. Rosner, wybór i wstęp K. Rosner, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 65–95.
Google Scholar

Ricoeur P. ([1990] 2003) O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Roth P. (2016) Konające zwierzę, tłum. J. Kozak, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Suchodolski B. (1980) Heleny Radlińskiej koncepcja wychowania jako poszukiwania sił i pomocy w rozwoju, „Człowiek w Pracy i w Osiedlu”, nr 2/92/XIX, 3/93/XIX, numer tematyczny Pedagogika społeczna Heleny Radlińskiej, I. Lepalczyk, J. Badura (red.), s. 35–40.
Google Scholar

Urbaniak-Zając D. (2016) W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Witkiewicz S. I. (1921) Tumor mózgowicz. Dramat w 3 aktach z prologiem, Kraków, Spółka Wydawnicza „Fala” sp. z o.o.
Google Scholar

Witkowski L. (2016) Konteksty i elementy ekologii umysłu, idei i wychowania według Gregory’ego Batesona w: Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce, M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski (red.), Warszawa, Fundacja na rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.
Google Scholar

Published

2016-12-20

How to Cite

Kamińska-Jatczak, I., & Skoczylas-Namielska, E. (2016). Social Pedagogy at the University of Lodz: Past – Present – Future: Culmination of the Celebrations of the 70th Anniversary of the Department of Social Pedagogy of the University of Lodz. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 3(2), 215–232. https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13

Most read articles by the same author(s)