Myśląc transformacje: przestrzenie uwspólniania podejścia epistemologicznego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.20Słowa kluczowe:
uwspólnianie podejścia epistemologicznego, myśląc transformacje, transwersalna analiza aktywnościAbstrakt
Tekst, poprzez przedstawienie głównych linii wieloletniej współpracy profesora Jeana-Marie Barbiera z Uniwersytetem Łódzkim, Katedrą Pedagogiki Społecznej, a w wymiarze osobowym z profesor Ewą Marynowicz-Hetką, ukazuje proces dochodzenia do uwspólniania podejścia epistemologicznego, na przykładzie kategorii: „Myśląc transformacje”. Kolejno omawiane są znaczące zdarzenia sprzyjające: rozpoznaniu wspólnych obszarów myślenia; poznawaniu koncepcji działania Jean-Marie Barbiera i jej interpretacji społeczno-pedagogicznej; wniknięciu w koncept transwersalnej analizy aktywności i jego zintegrowaniu z dyskursem społeczno-pedagogicznym oraz konstruowaniu projektu badawczego: „myśląc transformacje”.
Bibliografia
Barbier J.-M. (1991) Élaboration de projet ďaction et planification, Paris, Presses Universitaire de France.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, Kraków, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2015) Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (1), s. 60−72.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016a) Kultury działania i podzielane sposoby organizacji konstrukcji sensu, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), s. 14−46, https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.02
Barbier J.-M. (2016b) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire ďanalyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2018) Penser en termes de transformation w: Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan, s. 11‒23.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2020) Konstruowanie aktywności i podmiotu w aktywności – wzajemne powiązania, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa L. Witkowski w: Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza, A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria Stała Konferencja Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, t. 10, s. 223−230.
Google Scholar
Barbier J.-M., Durand M. (2003) L’activité : un objet intégrateur pour les sciences sociales ?, « Recherche & Formation », n° 42, J.-M. Barbier, M. Durand (dir.), L’analyse de l’activité. Approches situées, s. 99–117, https://doi.org/10.3406/refor.2003.1831
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3406/refor.2003.1831
Barbier J.-M., Durand M. (red.) (2018) Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan.
Google Scholar
Dewey J. (1968) Expérience et éducation, tłum. na j. francuski M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
Google Scholar
Fleck L. (1986) Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, tłum. M. Tuszkiewicz, wstęp Z. Cackowski, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Comment véritablement exister, Paris, Grasset.
Google Scholar
Kafar M., Marynowicz-Hetka E. (2021) O przepływach intelektualnych: spotkania dialogowe, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (13), w tym tomie.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.15
Kamińska-Jatczak I. (2019) Myśląc o transformacjach: Sympozjum naukowe (Łódź, 23.05.2019), „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (8), s. 312–323, https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23
Kamińska-Jatczak I. (2021) Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kamińska-Jatczak I., Skoczylas-Namielska E. (2016) Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: kulminacja obchodów 70-lecia Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), s. 215−232, https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13
Labonté-Roset Ch., Marynowicz-Hetka E., Szmagalski J. (red.) (2002) Social Work Education and Practice in Today’s Europe. Challenges and the Diversity of Responses/La Formation et ľaction dans le travail social pour ľEurope ďaujourd`hui. Les défis et la diversité des solutions, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2015) Katedra UNESCO: Kształcenie i Praktyki Profesjonalne (Chaire UNESCO: «Formation et des Pratiques professionnelles») ‒ zakres aktywności, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 192‒197.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2016) Posłowie. Konceptualizacje zwyczajowych ram myślenia o aktywności – na marginesie pracy nad tekstem w: J.-M. Barbier, Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 271−289.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2018) Transformations invisibles/silencieuses et champ du travail social w: Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan, s. 183−202.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.) (1996) Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykłady projektów działania, Warszawa, Interart, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar
„Vie Sociale” 2003, numer tematyczny: Entre normes et valeurs : le cas du travail social, nr 4.
Google Scholar
Witkowski L. (2009) W stronę kultury profesjonalizacji. Koncepcja Jean-Marie Barbiera działania w pedagogice społecznej(esej recenzyjny nie tylko na rzecz pracy socjalnej w: L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na księgę jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 291‒315.
Google Scholar
Witkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kamińska-Jatczak I. (2017) Tożsamość profesjonalna w narracjach asystentów rodziny, niepublikowana praca doktorska, mpis, https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/23030 [dostęp: 11.04.2021].
Google Scholar
„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarme” (2016), nr 2 (3), numer tematyczny: Kultury edukacyjne i kultury społeczne, E. Marynowicz-Hetka, J.-M. Barbier (red.), https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/resources/html/articlesList?issueId=10320 [dostęp: 27.07.2021].
Google Scholar
Wojtczak M. (2016) Przestrzeń społeczna szkoły ‒ rekonstrukcja z punktu widzenia podejść mediacyjnych, niepublikowana praca doktorska, mpis, https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/20080/przestrzen_spoleczna_szkoly_MW.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 26.07.2021].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.