„Myśląc o transformacjach”: sympozjum naukowe (Łódź, 23.05.2019)
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23Mots-clés :
myślenie o transformacjach – Transwersalna Analiza Aktywności – tworzenie dyskursu o transformacjach – narzędzia (koncepty) analizy transformacjiRésumé
Artykuł dotyczy problematyki myślenia o transformacjach i stanowi syntezę wypowiedzi wygłoszonych podczas sympozjum poświęconego temu zagadnieniu. Ideą prezentowanego namysłu jest poszukiwanie narzędzi intelektualnych (konceptów) pozwalających na uchwycenie złożoności procesów transformacji zachodzących nieustannie w życiu człowieka.
Références
Bachelard G. (2002) Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. i posłowie D. Leszczyński, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Bauman T. (2004) Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie w: Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza – kontynuacje – inspiracje – przemieszczenia znaczeń wychowawczych, E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 71–80.
View in Google Scholar
Bloch N. (2016) O pożytkach płynących z przypadków, szwendania się i nomadologii. Autorefleksyjny reportaż antropologiczny w: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 63–87.
View in Google Scholar
Bloch N. (2018) Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań, Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Bochner A. P. (2019) A Meaningful Academic Life: Improvised, Amusing, Unsettling, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr (8), s. 250–256.
View in Google Scholar
Dobrzyńska T. (1984) „Metaphors We Live By”, George Lakoff, Mark Johnson, Chicago 1980: [recenzja], „Pamiętnik Literacki”, t. 75, nr 4, s. 344–350.
View in Google Scholar
Ellis C. (2019) A Meaningful Academic Life: Loving, Fulfilling, Challenging, and Flabbergasting, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 243–249.
View in Google Scholar
Grondin J. (2007) Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, tłum. L. Łyseń, Kraków, Wydawnictwo WAM.
View in Google Scholar
Kabzińska I., (2019) The Word master/Master Sounds Strange, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 158–178.
View in Google Scholar
Kafar M. (2019) Looking for Self at the Intersection of “Master/master” Discourses, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 126–147.
View in Google Scholar
Kafar et al., (2019) Legacy of Masters: Remarks on Life and Work with Professors Carolyn Ellis and Arthur P. Bochner, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 257–266.
View in Google Scholar
Konecki K. (2008) Grounded Theory and Serendipity. Natural History of a Research, „Qualitative Sociology Review”, Vol. IV, Issue 1, s. 171–186.
View in Google Scholar
Koperkiewicz M. (2019) Z Mistrzami podróż przez życie, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(8), s. 211–220.
View in Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Lejeune P. (2001) Czy można zdefiniować autobiografię? w: tegoż, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Kraków, Universitas, s. 1–19.
View in Google Scholar
Leszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda w: G. Bachelard, Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. i posłowie D. Leszczyński, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, s. 328–377.
View in Google Scholar
Bachelard G. (1969) La Formation de l’esprit scientifique. Contribution a une psychanalyse de la connaissance objective, Paris, J. Vrin.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przeł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar
Barbier J.-M., Durand M. (red.) (2018), w kooperacji z C. Cohen, M.-L. Vitali, Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, Paris, L’Harmattan.
View in Google Scholar
Derrida J. (1970) Structure, sign, and play in the discourse of the human sciences w: The languages of criticism and the sciences of man, R. Macksey, E. Donato (red.), Baltimore, Johns Hopkins University Press, s. 247–272.
View in Google Scholar
Derrida J. (1978) Różnia, przeł. J. Skoczylas w: Drogi współczesnej filozofii, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, s. 374–411.
View in Google Scholar
Durand M. (2017) Ľ activité en transformation w: Encyclopédie ďanalyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), Paris, Presses Universitaires de France.
View in Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement ďexister, Paris, Éditions Grasset & Fasquelle.
View in Google Scholar
Kamińska-Jatczak I., Skoczylas-Namielska E. (2016) Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: kulminacja obchodów 70-lecia Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), http://dx.doi.org/10.18778/2450-4491.03.13 [dostęp: 12.06.2019).
View in Google Scholar
Kołakowski L. (2010) Pochwała niekonsekwencji w: Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów, wybór i układ Z. Mentzel, Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 37–48.
View in Google Scholar
Lacan J. (1982) Le Symbolique, l’imaginaire et le Réel (conférence à la Société française de psychanalyse), „Bulletin de l’Association freudienne”, 1, s. 4–13.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2016) Kultura aktywności duchowej – niektóre elementy narzędzia analizy w: Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje, A. Walczak, A. Wróbel, M. Wasilewski (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 37–51.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2018) Myśląc o życiu duchowym/mentalnym w kontekście aktywności: transformacje bezszelestne versus modyfikacje, „Studia z Teorii Wychowania”, t. IX, nr 1 (22), s. 9–23.
View in Google Scholar
Merton R. (2002) Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
View in Google Scholar
Ricoeur P. (2003) O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Witkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Witkowski L. (2018), Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wyższa Szkoła Biznesu (Dąbrowa Górnicza).
View in Google Scholar
Witkowski L. (2018) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, wyd. II, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.