Social Welfare Home As a Workplace: Analyzing the Process of Becoming a Guardian of Individuals with Mental Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.09Keywords:
social welfare home, personnel, intellectual disabilities, process of becoming, qualitative methodsAbstract
In this article, I present the process of ‘becoming’ an employee of a social welfare home for individuals with mental disabilities. To this purpose, I focus on the acquisition of particular skills that are necessary when working with persons with disabilities, as well as on transformations that take place with regard to perceiving and defining the self in a manner adequate for ‘professionals’ who help. The research results prove that work in conditions provided within a welfare facility entails certain consequences and lays down particular requirements related to the necessity of reconciling the totalizing regime of a welfare institution with the attentiveness to the residents’ well-being and the fulfillment of their needs. The data that the paper is based on comes from research that was carried out in three social welfare homes for individuals with intellectual disabilities (one for men, one for women, and one that is co-educational). The studies employed qualitative techniques, including the unstructured interview and participant observation. The data analysis was performed in accordance with the procedures of grounded theory.
Downloads
References
Blumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar
Blumer Herbert (1975) Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada [w:] Włodzimierz Derczyński, Aleksanda Jasińska-Kania, Jerzy Szacki, red., Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 70−84.
Google Scholar
Bringer Joy D., Johnston Lynne H., Brackenridge Celia H. (2004) Maximizing Transparency in a Doctoral Thesis1: The Complexities of Writing About the Use of QSR*NVIVO Within a Grounded Theory Study. “Qualitative Research”, vol. 4, no. 2, s. 247–265.
Google Scholar
Bringer Joy D., Johnston Lynne H., Brackenridge Celia H. (2006), Using Computer-Assisted Qualitative Data Analysis Software to Develop a Grounded Theory Project, „Field Methods”, vol. 18, no. 3, s. 245–266.
Google Scholar
DuBois Brenda, Miley Karla K. (1999) Praca socjalna – zawód, który dodaje sił. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego, ”Śląsk”.
Google Scholar
Glaser Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.
Google Scholar
Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967) The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing Company.
Google Scholar
Goffman Erving (2011) Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach instytucji totalnych. Przełożyli: Olena Waśkiewicz, Jacek Łaszcz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Goffman Erving (1975) Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Włodzimierz Derczyński, Aleksanda Jasińska-Kania, Jerzy Szacki, red., Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 150−177.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (1999) Specyfika pracy przedstawicieli służb społecznych w obszarze zagrożenia [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 167−182.
Google Scholar
Granosik Mariusz (2006) Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe “Śląsk”.
Google Scholar
Hirschfeld Rachel, Smith Jo, Trower Peter, Griffin Christine (2005) What do psychotic experiences mean for young men? A qualitative investigation, “Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice”, nr 78, s. 249–270.
Google Scholar
Janiszewska-Nieścioruk Zdzisława, Maciarz Aleksandra (2006) Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kościelska Małgorzata (1995) Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kowalik Stanisław (1989) Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Krzyszkowski Jerzy (1997) Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź: Wyd. Omega-Praksis.
Google Scholar
Krzyszkowski Jerzy (2003) Instytucje i organizacje społeczne jako partnerzy władz samorządowych w walce z biedą [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 43−46.
Google Scholar
Mead George H. (1975) Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Niedbalski Jakub (2013) Żyć i pracować w domu pomocy społecznej dla osób upośledzonych umysłowo. Socjologiczne studium interakcji personelu z mieszkańcami. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 126–165 [dostęp 24.06.2018]. Dostępny w Internecie: http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar
Piekut-Brodzka Danuta (1993) Domy pomocy społecznej, „Służba Pracownicza” nr 6, s. 18−21.
Google Scholar
Rubin Herbert J., Rubin Irene S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Strauss Anselm L., Corbin Juliet (1990) Basics of Qualitative Research. London, New Delhi: Sage, Thousand Oaks. Sykes Gresham, Matza David (1979) Techniques of Neutralization: A theory of Deliquency [ w:] H oward Robboy, Sidney C . Greenblatt, Claudia Clark, red., Social Interaction. Introductory Readings in Sociology. New York: St. Martin Press, s. 497−504.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta i in. (1994) Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar
Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska Wielisława (2003) Przeciwdziałanie biedzie obowiązkiem państwa i samorządu [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 7−10.
Google Scholar
Worach-Kardas Halina (1990) Problemy ludzi starszych i wynikające stąd potrzeby w zakresie kształcenia pracowników socjalnych, „Praca Socjalna” nr 1-2, s. 27−35.
Google Scholar
Wyczesany Janina (1998) Oligofrenopedagogika. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Gustavsson Anders (1997) Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Google Scholar
Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2010) Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2003) Dziecko upośledzone – nieuchronność stereotypu [w:] Gustavsson Anders, Jan Tossebro, Elżbieta Zakrzewska-Manterys, red., Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Perspektywy podmiotowe, wybory życiowe, systemy usług w Szwecji, Norwegii i w Polsce. Wydawnictwo IFiS PAN: Warszawa, s. 89−118.
Google Scholar
Żółkowska Teresa (2004) Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin: Oficyna IN PLUS.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.