Macierzyństwo i ojcostwo w perspektywie podejmowania roli rodzica dziecka z niepełnosprawnością
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.3.02Słowa kluczowe:
rodzice, dzieci, niepełnosprawność, tożsamość, rola społecznaAbstrakt
Podstawową, a zarazem naturalną przestrzenią życiową człowieka jest rodzina, w której jednostka może realizować najważniejsze potrzeby życiowe dla jej prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Naturalny rytm rodziny zostaje zaburzony, gdy na świat przychodzi dziecko niepełnosprawne. Poziom życiowych trudności, stresów i rozczarowań ojca oraz matki rośnie, gdy córka bądź syn posiadają taką dysfunkcję, która sprawia, że do końca życia pozostaną zależnymi od innych. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Z tego względu przedmiotem moich zainteresowań uczyniłem próbę uchwycenia sposobu redefiniowania i rekonstrukcji roli rodzica dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Celem badań jest odtworzenie specyfiki podejmowania roli rodzica z uwzględnieniem jego płci. W związku z tym wspomniane kwestie analizuję w podziale na rolę matki i ojca dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Pobrania
Bibliografia
Arcimowicz Krzysztof (2003) Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof (2007) Przemiany męskości w kulturze współczesnej [w:] Małgorzata Fuszara, red., Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, s. 21–60.
Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof (2008) Relacje partnerskie w rodzinie: korzyści z nich płynące i konieczne działania w Polsce na rzecz ich poprawy [w:] Cecylia Sadowska-Snarska, red., Równowaga. Praca-życie-rodzina. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, s. 287–306.
Google Scholar
Bakier Lucyna, Stelter Żaneta (2010) Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie. „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 20, s. 131–151.
Google Scholar
Barclay Lesley, Deborah Lupton (1999) The experiences of new fatherhood: a socio-cultural analysis. “Journal of Advanced Nursing”, vol. 29, no. 4, s. 1013−1020.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1999.00978.x
Bilewska-Batorowicz Eleonora (2006) Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Google Scholar
Blumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar
Boczar Krystyna (1982) Młodzież upośledzona umysłowo w rodzinie i środowisku pracy. Warszawa: IWZZ.
Google Scholar
Bokszański Zbigniew (1989) Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Borzykowska Halina (1997) Izolacja społeczna rodzin mających dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. Sopot: Gdańsk.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (2004) Męska dominacja. Przełożyła Lucyna Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar
Buczyński Filip, ks. OFM (2001) Funkcjonowanie ojców w sytuacji zagrożenia życia ich dziecka, [w:] Dorota Konrnacka-Biela, red., Oblicza ojcostwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 390–405.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2006) Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Docherty Julie, Reid Kate (2009) “What’s the next stage?” Mothers of young adults with Down syndrome explore the path to independence: a qualitative investigation. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 22, s. 458–467.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2009.00492.x
Douglas Mary (2007) Czystość i zmaza. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Dykcik Władysław (2006) Pedagogika Specjalna. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Eggebeen Chris, Knoester David J. (2001) Does Fatherhood Matter for Men? „Journal of Marriage and Family”, vol. 63, no. 2, s. 381–393.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00381.x
Fuszara Małgorzata (2007) Ojcostwo w opinii mężczyzn – ojców małych dzieci [w:] Małgorzata Fuszara, red., Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, s. 187–220.
Google Scholar
Giryński Andrzej (2006) Asertywność osób niepełnosprawnych intelektualnie – próba diagnozy [w:] Joanna Głodkowska, Andrzej Giryński, red., Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, s. 45−54.
Google Scholar
Glaser Barney G. (1978) Theoretical Sensitivity. Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
Google Scholar
Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967) The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
Gorchoff Sara M., Oliver John P., Helson Ravenna (2008) Contextualizing Change in Marital Satisfaction During Middle Age: an 18-year Longitudinal Study. „ Psychological Science” vol. 19, s. 1194–1200.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02222.x
Gorzko Marek (2008) Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Hall Ann (2002) The discourse of gender and sport: From femininity to feminism [w:] Sheila Scranton, Anne Flintoff, eds., Gender and Sport. A reader. London, New York: Routledge, s. 6–17.
Google Scholar
Hałas Elżbieta (1987) Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Heller Tamar, Keiling Arnold Catherine (2010) Siblings of Adults with developmental disabilities: psychosocial outcomes, relationships, and future planning. „Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities”, vol. 7, no. 1, s. 16–25.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2010.00243.x
Hodapp Robert M. (2007) Families of persons with Down syndrome: new perspectives, findings and research and service needs. „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews”, vol. 13, s. 279–287.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/mrdd.20160
Hodapp Rober M., Laraine Glidden M., Kaiser Ann P. (2005) Siblings of persons with disabilities: toward a research agenda. „Mental Retardation”, vol. 43, no. 5, s. 334–338.
Google Scholar
Jakubowska Honorata (2014) Gra ciałem. Praktyki i dyskursy różnicowania płci w sporcie. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Jakubowska Honorata (2013) Płciowe porządki – granice płci w sporcie według koncepcji Mary Douglas. „Człowiek i Społeczeństwo”, t. 36(1), s. 113–127.
Google Scholar
Jaworowska Aleksandra (1986) Specyfika roli ojca: różnice między matą a ojcem w zakresie funkcjonowania w rolach rodzicielskich (przegląd badań). „Psychologia Wychowawcza”, nr 1, s. 69–79.
Google Scholar
Johnson Eric D. (2000) Differences among families coping with servous mental ill adults: A qualitative analysis. „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 70, s. 126–134.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0087664
Karwowska Małgorzata (2007) Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kościelska Małgorzata (1995) Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kościelska Małgorzata (2001) Jak żyć z dzieckiem niepełnosprawnym – i czy to musi być nieszczęście [w:] Barbara Kaja, red., Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, Tom 3. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 27–35.
Google Scholar
Kościelska Małgorzata (2011) Odpowiedzialni rodzice. Z doświadczeń psychologa. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kotlarska-Michalska Anna (2001) Przemiany rodzinnych ról kobiety w okresie transformacji ustrojowej [w:] Zbigniew Tyszka, red., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 93–103.
Google Scholar
Kotlarska-Michalska Anna (2010) Rola ojca w ujęciu socjologicznym [w:] Maria Kujawska, Lidia Hubert, red., Postawy rodzicielskie współczesnych ojców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, s. 34−47.
Google Scholar
Kowalik Stanisław (1989) Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji. Warszawa, Poznań: PWN.
Google Scholar
Kowalik Stanisław (2001) Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych [w:] Barbara Kaja, red., Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, Tom 3. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 36–58.
Google Scholar
Krajewska Anna (2007) Konteksty ojcostwa, [w:] Małgorzata Fuszara, red., Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo: TRIO, s. 67–114.
Google Scholar
Kubicki Paweł (2009) Przemiany ojcostwa [w:] Małgorzata Fuszara, red., Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, s. 67–114.
Google Scholar
Lalvani Priya (2008) Constructing of children with Down syndrome: Constructing the sociocultural meaning of disability. „Intellectual and Developmental Disabilities”, vol. 46, no. 6, s. 436–445.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1352/2008.46:436-445
Lamb Michael E., Tamis-LeMonda Catherine S. (2004) The role of father: An introduction [w:] Michael E. Lamb, ed., The role of Father in Child Development. Hobken: John Wiley & Sons, Inc., s. 1–31.
Google Scholar
Maciarz Aleksandra (2004a) Znaczenie więzi emocjonalno-społecznych w tworzeniu macierzyństwa dla dziecka niepełnosprawnego. „Szkoła Specjalna”, nr 2, s. 83–87.
Google Scholar
Maciarz Aleksandra (2004b) Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
McKeever Patricia, Miller Karen-Lee (2004) Mothering children who have disabilities: A Bourdieusian intepretation of matenal practicies. „Social Science & Medicine”, vol. 59, s. 1177–1191.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2003.12.023
Miltiades Helen B., Rachel Pruchno (2001) Mothers of adults with developmental disability: change over time. „American Journal on Mental Retardation”, vol. 106, no. 6, s. 548–561.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1352/0895-8017(2001)106<0548:MOAWDD>2.0.CO;2
Minczakiewicz Elżbieta (2000) Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci głębiej upośledzonych. „Szkoła Specjalna”, nr 2–3, s. 67–75.
Google Scholar
Mrugalska Krystyna (1995) Ludzie z upośledzeniem umysłowym. Od zamknięcia do praw. „Praca Socjalna”, nr 1, s. 5–9.
Google Scholar
Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 126–165.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.1.07
Organista Natalia (2013) Nierówności płciowe w kulturze fizycznej na przykładzie organizacji sportowych [w:] Zbigniew Dziubiński, Michał Lenartowicz, red., Kultura fizyczna a różnice i nierówności społeczne. Warszawa: AWF J. Piłsudskiego w Warszawie, SALOS RP, s. 177–186.
Google Scholar
Orsmond Gael I., Seltzer Marsha M. (2007) Siblings of individuals with autism or Down syndrome: effects on adult lives. „Journal of Intellectual Disability Research”, vol. 51, no. 9, s. 682–696.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2007.00954.x
Pankowska Dorota (2005) Wychowanie a role płciowe. Gdańska: GWP.
Google Scholar
Parens Erik, Asch Adrianne (2003) Disability rights critique of prenatal genetic testing: Reflections and recommendations. „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review”, vol. 9, s. 40–47.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/mrdd.10056
Phyllis Solomon, Draine Jeffrey (1995) Subjective burden among family members of mentally ill adults: Relation to stress, coping and adoption. „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 65, s. 419–427.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0079695
Piotrowski Andrzej (1998) Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pisula Ewa (1998) Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Pisula Ewa, Dąbrowska Anna (2004) Doświadczenia matek związane z otrzymaniem informacji o zespole Downa u dziecka. „Pediatria Polska”, t. 79, nr 6, s. 460–466.
Google Scholar
Plopa Mieczysław (2008) Skala postaw rodzicielskich. Wersja dla rodziców. Podręcznik. Warszawa: WSzFiZ.
Google Scholar
Prus Robert (1999) Power Mystique. Power as Intersubjective Accomplishment. New York: State University of New York Press.
Google Scholar
Przywarka Irena (2003) Rodzina w sytuacji choroby. „Roczniki Socjologii Rodzin”, t. 14, s. 153–172.
Google Scholar
Richardson Shana S. (2012) Developmental Trajectories of Marriage, Coparenting, and Parenting Stress for Parents of Adolescents and Young Adults with Intellectual Disability. Psychology Dissertations. Paper 100 [dostęp 17 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://digitalarchive.gsu.edu/psych_diss/index.html.pdf
Google Scholar
Rise Claudio (2006) Sztuka ojcostwa. Przekład Arkadiusz Soćko. Poznań: W Drodze.
Google Scholar
Rosner Katarzyna (2006) Narracja, tożsamość, czas. Kraków: Universits.
Google Scholar
Seltzer Marsha M., Floyd Frank, Greenberg Jan (2005) Life Course Impacts of Mild Intellectual Deficits. „American Journal on Mental Retardation”, vol. 110, no. 6, s. 452–468.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1352/0895-8017(2005)110[451:LCIOMI]2.0.CO;2
Siemieńska Renata (2007) Przemiany płci kulturowej. Między systemami wartości a rolami społecznymi [w:] Mirosława Marody, red., Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 318–343.
Google Scholar
Sikorska Małgorzata (2009) Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Skórczyńska Małgorzata (2007) Przewlekła choroba dziecka w aspekcie realizacji zadań życiowych jednostki i rodziny [w:] Beata Cytowska, Barbara Winczura, red., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 39–51.
Google Scholar
Stelter Żaneta (2013) Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Strauss Anselm L., Corbin Juliet (1990) Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Szacka Barbara (2003) Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Szacki Jerzy (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Szczepański Jan (1965) Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Szlendak Tomasz (2009) O naskórkowej (lub kosmetycznej) przemianie męskości [w:] Małgorzata Sikorska, red., Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością. Warszawa: Wydawnictwo UW, s. 62–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514763.pp.62-76
Titkow Anna, Duch-Krzysztoszek Danuta, Budrowska Bogusława (2004) Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
Turner Jonathan. H. (2004) Struktura teorii socjologicznej. Przełożyli Grażyna Woroniecka i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Twardowski Andrzej (2008) Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych [w:] I. Obuchowska, red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 18–54.
Google Scholar
Tyszka Zbigniew (1993) Rodzina [w:] Wojciech Pomykało, red., Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacji, s. 695–698.
Google Scholar
Wojciechowski Franciszek (1990) Dziecko umysłowo upośledzone w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Wyczesany Janina (1998) Oligofrenopedagogika. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.