Zmiana narracji – kształtowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych przez osoby z niepełnosprawnościami
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.04Słowa kluczowe:
media społecznościowe, Instagram, osoby z niepełnosprawnościami, wizerunekAbstrakt
Problem nieadekwatnych reprezentacji medialnych osób z niepełnosprawnościami zmieniają w ostatnich latach media społecznościowe. Dzięki nim osoby te mają szansę na uzyskanie – przynajmniej częściowej – kontroli nad swoim wizerunkiem w przestrzeni publicznej, a tym samym na wpływanie na zmianę postrzegania przez osoby pełnosprawne. Celem artykułu jest omówienie wniosków z badania na temat wykorzystania mediów społecznościowych do kształtowania swojego wizerunku przez osoby z niepełnosprawnościami oraz wskazanie, czym różni się on od tego obecnego w mediach tradycyjnych. W badaniu zastosowano jakościową analizę zawartości najpopularniejszych profili prowadzonych przez osoby z niepełnosprawnościami w serwisie Instagram, jednocześnie poruszających kwestie związane z tematyką niepełnosprawności. Przeprowadzona analiza pokazuje, że osoby z niepełnosprawnościami prowadzące profile na Instagramie skutecznie i aktywnie kreują swój wizerunek, a obraz, który wyłania się z ich narracji, różni się znacznie od dominujących sposobów przedstawiania osób z niepełnosprawnościami w masowych mediach, tj. „ofiary” i „superkaleki”.
Pobrania
Bibliografia
Abidin Crystal (2016), Visibility labour: Engaging with Influencers’ fashion brands and OOTD advertorial campaigns on Instagram, “Media International Australia”, vol. 161(1), pp. 86–100, https://doi.org/10.1177/1329878X16665177
Google Scholar
Allport Gordon W. (1954), The nature of prejudice, Reading: Addison Wesley.
Google Scholar
Armstrong G. Blake, Neuendorf Kimberly A., Brentar James E. (1992), TV Entertainment, News, and Racial Perceptions of College Students, “Journal of Communication”, vol. 42(3), pp. 153–176, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1992.tb00804.x
Google Scholar
Auslander Gail K., Gold Nora (1999), Media reports on disability: A binational comparison of types and causes of disability as reported in major newspapers, “Disability and Rehabilitation”, vol. 21(9), pp. 420–431, https://doi.org/10.1080/096382899297404
Google Scholar
Barnes Colin (1992), Disabling Imagery and the Media, An Exploration of the Principles for Media Representations of Disabled People. The First in a Series of Reports, Halifax: Ryburn Publishing.
Google Scholar
Bilewicz Michał (2006), Kiedy kontakt osłabia uprzedzenia? Kategoryzacje społeczne i temporalne jako warunki skuteczności kontaktu międzygrupowego, “Psychologia Społeczna”, vol. 2(02), pp. 63–74, http://czasopismo.badania.net/wp-content/uploads/2016/10/Bilewicz_2006_2.pdf (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Bonilla-del-Río Mónica, Castillo-Abdul Bárbara, García-Ruiz Rosa, Rodríguez-Martín Alejandro (2022), Influencers With Intellectual Disability in Digital Society: An Opportunity to Advance in Social Inclusion, “Media and Communication”, vol. 10(1), pp. 222–234, https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4763
Google Scholar
Brewer Marylin B., Miller Norman (1984), Beyond the contact hypothesis: Theoretical perspectives on desegregation, [in:] Norman Miller, Marylin B. Brewer (eds.), Groups in contact: The psychology of desegregation, Orlando: Academic Press, pp. 281–302.
Google Scholar
Budzyńska-Daca Agnieszka (2016), Wizerunek własny jako wizerunek medialny na podstawie badań wideo-CV, [in:] Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Kempka, Katarzyna Molek-Kozłowska (eds.), Retoryka wizerunku medialnego, Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne, pp. 275–296.
Google Scholar
Buettgen Alexies, Hardie Susan, Wicklund Evan, Jean-François Karine-Myrgianie, Alimi Sonia (2018), Understanding the Intersectional Forms of Discrimination Impacting Persons with Disabilities, Ottawa: Government of Canada’s Social Development Partnerships Program – Disability Component, Canadian Centre on Disability Studies.
Google Scholar
Clogston John S. (1990), Disability coverage in 16 newspapers, Louisville: Avocado Press.
Google Scholar
Clogston John S. (1993), Changes in coverage patterns of disability issues in three major American newspapers, 1976–1991, paper presented on the yearly meeting of Association of Education in Journalism and Mass Communication, August, Kansas City.
Google Scholar
Cocq Coppélie, Ljuslinder Karin (2020), Self-representations on social media. Reproducing and challenging discourses on disability, “ALTER. European Journal of Disability Research”, vol. 14, pp. 71–84, https://doi.org/10.1016/j.alter.2020.02.001
Google Scholar
Crenshaw Kimberlé (1989), Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics, “University of Chicago Legal Forum”, no. 1, pp. 138–167.
Google Scholar
Czubaszek Magdalena (2022), Plaga gównodziennikarstwa. O kondycji autorów pogardzanych, https://krytykapolityczna.pl/kraj/plaga-gownodziennikarstwa-praca-bez-sensu/ (accessed: 14.09.2022).
Google Scholar
Davis Anthony (2007), Public relations, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Flynn Zachary (2022), The Benefits of Posting Regularly on Social Media for your Business, https://themarketingfolks.com/social-media-benefits/ (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Franzke Aline S., Bechmann Anja, Zimmer Michael, Ess Charles M. (2019), Internet Research: Ethical Guidelines 3.0, Association of Internet Researchers, https://www.aoir.org/reports/ethics3.pdf (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Fujioka Yuki (1999), Television Portrayals and African-American Stereotypes: Examination of Television Effects when Direct Contact is Lacking, “Journalism and Mass Communication Quarterly”, vol. 76(1), pp. 52–75, https://doi.org/10.1177/107769909907600105
Google Scholar
George Jordana J., Leidner Dorothy E. (2019), From clicktivism to hacktivism: Understanding digital activism, “Information and Organization”, vol. 29(3), 100249, https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2019.04.001
Google Scholar
Głogowski Tomasz (2015), Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia, “Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, vol. 14, pp. 165–180, https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5462/3577 (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Goban-Klas Tomasz (2022), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Goggin Gerard, Newell Christopher (2000), Crippling Paralympics? Media, Disability, and Olympism, “Media International Australia”, vol. 97, pp. 71–83, https://doi.org/10.1177/1329878X0009700110
Google Scholar
Goggin Gerard, Newell Christopher (2007), The Business of Digital Disability, “The Information Society”, vol. 23(3), pp. 159–168, https://doi.org/10.1080/01972240701323572
Google Scholar
Golden Anne V. (2003), An Analysis of the Dissimilar Coverage of the 2002 Olympics and Paralympics: Frenzied Pack Journalism versus the Empty Press Room, “Disability Studies Quarterly”, vol. 23(3/4), https://dsq-sds.org/article/view/437/614 (accessed: 18.07.2017).
Google Scholar
Gumkowska Anna, Czarkowska Maria (2017), Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest: New study perspectives, “Adeptus”, no. 10, https://doi.org/10.11649/a.1519
Google Scholar
Haller Beth (1999), How the News Frames Disability: Print Media Coverage of the Americans with Disabilities Act, “Research in Social Science and Disability”, vol. 1, pp. 55−83.
Google Scholar
Haller Beth (2000), If they limp, they lead? News representations and the hierarchy of disability images, [in:] Dawn Braithwaite, Theresa L. Thompson (eds.), Handbook of communication and disabled people: Research and application, Mahwah: Lawrence Erlbaum, pp. 273–288.
Google Scholar
Haller Beth, Zhang Lingling (2014), Stigma or Empowerment? What Do Disabled People Say About Their Representation In News and Entertainment Media?, “Review of Disability Studies: An International Journal”, vol. 9(4), pp. 19–34.
Google Scholar
Hill Sarah (2017), Exploring Disabled Girls’ Self-representational Practices Online, “Girlhood Studies”, vol. 10(2), pp. 114–130, https://doi.org/10.3167/ghs.2017.100209
Google Scholar
Hodges Caroline E.M., Scullion Richard, Jackson Daniel (2015), From awww to awe factor: UK audience meaning-making of the 2012 Paralympics as mediated spectacle, “Journal of Popular Television”, vol. 3(2), pp. 195–212, http://dx.doi.org/10.1386/jptv.3.2.195_1
Google Scholar
Holsti Ole R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Reading: Addison-Wesley.
Google Scholar
Howe David P. (2008), From Inside the Newsroom: Paralympic Media and the ‘Production’ of Elite Disability, “International Review for the Sociology of Sport”, vol. 43(2), pp. 135–150, https://doi.org/10.1177/1012690208095376
Google Scholar
Inimah Gertrude M., Mukulu Elegwa, Mathooko Petronillah (2012), Literature Review on Media Portrayal of Disabled people in Kenya, “International Journal of Humanities and Social Science”, vol. 2(8), pp. 223–228, http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_2_No_8_Special_Issue_April_2012/27.pdf (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Instagram’s growth in Western Europe will be more than 3 times higher than our pre-pandemic estimate (2020), https://www.insiderintelligence.com/content/instagram-s-growth-western-europe-will-more-than-3-times-higher-than-our-pre-pandemic-estimate (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Jaskot Patrycja (2020), Jak zbudować społeczność na Instagramie i otworzyć się na instastory?, https://travelover.pl/jak-zbudowac-spolecznosc-na-instagramie/ (accessed: 14.09.2022).
Google Scholar
Kováčová Dominika (2022), Becoming #Instafamous, The analysis of (in)formality in self-presentation on Instagram, “Internet Pragmatics”, vol. 5(1), pp. 12–37.
Google Scholar
Krippendorff Klaus (2004), Content analysis: An introduction to its methodology, Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar
Kurek-Ochmańska Olga, Struck-Peregończyk Monika, Lambrechts Agata A. (2020), New labels, new roles? Changes in portraying disabled people in the Polish press, “Economics and Sociology”, vol. 13(1), pp. 165–181, https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-1/11
Google Scholar
Larson Keri, Watson Richard T. (2011), The Value of Social Media: Toward Measuring Social Media Strategies, “ICIS 2011 Proceedings”, no. 10.
Google Scholar
Leonowicz-Bukała Iwona (2022), Social Media Today: Platforming Visibility, Recognition and Independence, paper presented on 9th European Conference on Social Media, 12th May, Cracow: Pedagogical University in Cracow.
Google Scholar
Łączyński Marcin (2008), Wizerunek, [in:] Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński (eds.), Metody badania wizerunku w mediach. Czym jest wizerunek? Jak i po co należy go badać?, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu, pp. 79–104.
Google Scholar
Macalik Joanna (2020), Start-Up Leaders in The Media – Results of Qualitative Content Analysis of Online Press News, [in:] Khalid S. Soliman (ed.), Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development during Global Challenges, Sevilla: International Business Information Management Association (IBIMA), pp. 6529–6537.
Google Scholar
Maćkiewicz Jolanta (2020), Ramy interpretacyjne jako narzędzie badań medioznawczych, “Studia Medioznawcze”, vol. 21, no. 3(82), pp. 615–627.
Google Scholar
Markham Anette, Buchanan Elizabeth (2012), Ethical Decision-Making and Internet Research: Recommendations from the AoIR Ethics Working Committee (Version 2.0), https://www.aoir.org/reports/ethics2.pdf (accessed: 14.09.2022).
Google Scholar
McPherson Gayle, O’Donnell Hugh, McGillivray David, Misener Laura (2016), Elite athletes or superstars? Media representation of Para-athletes at the Glasgow 2014 Commonwealth Games, “Disability & Society”, vol. 31(5), pp. 659–675, https://doi.org/10.1080/09687599.2016.1197823
Google Scholar
Miller Norman (2002), Personalization and the promise of contact theory, “Journal of Social Issues”, vol. 58, pp. 387–410.
Google Scholar
Niedbalski Jakub (2015), Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XI, no. 2, pp. 130–159.
Google Scholar
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: “Cyberaktywizm a organizacje społeczeństwa obywatelskiego” (2016), Dz.U.UE.C.2016.13.116, 15 January, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/opinia-europejskiego-komitetu-ekonomiczno-spolecznego-w-sprawie-68600105 (accessed: 14.09.2022).
Google Scholar
Ozgen Pelin, Mahmoudian Amir (2021), Examining the Effects of Blogger Type (Influencers vs. Celebrities) and Post Format in Instagram Marketing, [in:] Elif Esiyok (ed.), Handbook of Research on New Media Applications in Public Relations and Advertising, Hershey: IGI Global, pp. 121–131, https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3201-0.ch007
Google Scholar
Peers Danielle (2009), (Dis)empowering Paralympic histories: absent athletes and disabling discourses, “Disability & Society”, vol. 24(5), pp. 653–665, http://dx.doi.org/10.1080/09687590903011113
Google Scholar
Piróg Krzysztof, Jedynak Witold, Wilk Sławomir, Kotowska Agata, Motyka Marek, Pokrzywa Magdalena, Witkowska-Paleń Anna (2021), Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach TV dla dzieci i młodzieży, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstreams/bb06874d-9059-4f65-9d96-106b44c79e7a/download (accessed: 30.04.2023).
Google Scholar
Polskie Badania Czytelnictwa (n.d.), https://www.pbc.pl (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Power Des (2007), Disability in the News: The Australian Press 2004–2005, “Comunicación e Cidadania”, vol. 1, pp. 251–262.
Google Scholar
Powierska Aleksandra (2018), Selfie: kreowanie wizerunku a emancypacyjna rola fotografii w reprezentacji osób niepełnosprawnych, “Kultura Współczesna”, vol. 3(102), pp. 107–115, https://doi.org/10.26112/kw.2018.102.09
Google Scholar
Rains Stephen A. (2018), Coping with illness digitally, Cambridge–London: The MIT Press.
Google Scholar
Rozmus Paweł (2012), Odmienność odbita w ekranach. Konstruowanie obrazu niepełnosprawności poprzez kampanie społeczne i telewizję, “Palimpsest”, vol. 2, pp. 103–118.
Google Scholar
Ruść Iwona (2007), Wizerunek osób z ograniczoną sprawnością w mediach, [w:] Anna I. Brzezińska, Zbigniew Woźniak, Konrad Maj (eds.), Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, Warszawa: Akademica Wydawnictwo SWPS, pp. 137–141.
Google Scholar
Santoso Anang D. (2019), Social media campaigns on disability awareness: A content analysis of official government Twitter accounts, “Life Span and Disability”, vol. 22(1), pp. 95–112, http://www.lifespanjournal.it/client/abstract/ENG342_5_Santoso.pdf (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Schiappa Edward, Gregg Peter B., Hewes Dean E. (2005), The Parasocial Contact Hypothesis, “Communication Monographs”, vol. 72(1), pp. 92–115, https://doi.org/10.1080/0363775052000342544
Google Scholar
Sędek Joanna (2018), Zbadaliśmy poziom frustracji dziennikarzy, https://www.press.pl/tresc/55606.co-drugi-dziennikarz-myslal-ostatnio-o-zmianie-zawodu (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Smieszek Mateusz (2021), Aktywność i głos osób z dysfunkcjami sensorycznymi na portalach społecznościowych. Raport z badań netnograficznych, “Praca Socjalna”, vol. 6(36), pp. 37–65.
Google Scholar
Sorokowski Piotr, Sorokowska Agnieszka, Oleszkiewicz Anna, Frąckowiak Tomasz, Huk Anna, Pisańska Katarzyna (2015), Selfie posting behaviors are associated with narcissism among men, “Personality and Individual Differences”, vol. 85, pp. 123–127, https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.004
Google Scholar
Struck-Peregończyk Monika, Kurek-Ochmańska Olga (2018), Wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie opiniotwórczej na przykładzie tygodnika “Polityka” w latach 1997–2016, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XIV, no. 3, pp. 48–71, https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.04
Google Scholar
Struck-Peregończyk Monika, Leonowicz-Bukała Iwona (2018), Bezbronne ofiary czy dzielni bohaterowie: wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie, “Studia de Cultura. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, vol. 10(1), pp. 148–164, https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.12
Google Scholar
Szot Lucyna (2016), Wartości i standardy zawodowe dziennikarza, “Zeszyty Prasoznawcze”, vol. 2(226), pp. 369–392, https://doi.org/10.4467/22996362PZ.16.025.5429
Google Scholar
Szpunar Magdalena (2012), Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Tan Alexis, Fujioka Yuki, Lucht Nancy (1997), Native American Stereotypes, TV Portrayals, and Personal Contact, “Journalism and Mass Communication Quarterly”, vol. 74(2), pp. 265–284, https://doi.org/10.1177/107769909707400203
Google Scholar
Tembeck Tamara (2016), Selfies of Ill Health: Online Autopathographic Photography and the Dramaturgy of the Everyday, “Social Media + Society”, vol. 2(1), pp. 1–11, https://doi.org/10.1177/2056305116641343
Google Scholar
The Britannica Dictionary (n.d.), hashtag, https://www.britannica.com/dictionary/hashtag (accessed: 7.03.2023).
Google Scholar
Thoreau Estelle (2006), Ouch!: An Examination of the Self-Representation of Disabled People on the Internet, “Journal of Computer-Mediated Communication”, vol. 11(2), pp. 442–468.
Google Scholar
Tucker Joshua A., Theocharis Yannis, Roberts Margaret E., Barberá Pablo (2017), From Liberation to Turmoil: Social Media and Democracy, “Journal of Democracy”, vol. 28(4), pp. 46–59, https://doi.org/10.1353/jod.2017.0064
Google Scholar
Tukachinsky Riva, Stever Gayle S. (2018), Theorizing Development of Parasocial Engagement, “Communication Theory”, vol. 29, pp. 291–318, https://doi.org/10.1093/ct/qty032
Google Scholar
Verdegem Peter (2011), Social media for digital and social inclusion: Challenges for information society 2,0 research & policies, “Triple C”, vol. 9(1), pp. 28–38, https://doi.org/10.31269/triplec.v9i1.225
Google Scholar
White Marilyn Domas, Marsh Emily E. (2006), Content Analysis: A Flexible Methodology, “Library Trends”, vol. 55, no. 1, pp. 22–45, https://doi.org/10.1353/lib.2006.0053
Google Scholar
Wróblewski Tomasz (2013), Koniec dziennikarstwa. Chińskie mury runęły, „Nowe Media”, vol. 3(1).
Google Scholar
Żyłowska Karolina (2022), Makro a mikroinfluencer. Czym się różnią? Jak wpływają na działania marketingowe?, https://socialpress.pl/2022/06/makro-a-mikroinfluencer-czym-sie-roznia-jak-wplywaja-na-dzialania-marketingowe (accessed: 14.09.2022).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2023-10-27 - (2)
- 2023-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.