Obrazy pandemii szkicowane doświadczeniem rodzin osób rozwijających się w spektrum autyzmu – badanie wyzwań dla osób neuroróżnorodnych i ich opiekunów w kontekście anomii wywołanej globalnym kryzysem zdrowotnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.06Słowa kluczowe:
anomia, pandemia, spektrum autyzmuAbstrakt
Kryzys zdrowotny wywołany przez pandemię COVID-19 spowodował czasowe zawieszenie wielu obowiązujących zasad i reguł porządku społecznego. Kryzys ten można określić mianem anomii społecznej, czyli stanu zachwiania ładu społecznego oraz systemu wartości i norm, a także erozji więzi społecznych. W artykule opisano doświadczenia osób z niepełnosprawnościami w sytuacji anomii na przykładzie rodzin osób rozwijających się w spektrum autyzmu. Neurozróżnicowanie osób w spektrum autyzmu jest związane z trudnościami adaptacyjnymi i niską tolerancją na zmiany, a wybuch pandemii wprowadził nagłą zmianę w funkcjonowaniu instytucji, zaburzył dotychczasowe trajektorie życia codziennego oraz uniemożliwił utrzymanie dotychczasowej rutyny. Analiza wywiadów pogłębionych przeprowadzonych wśród opiekunów dzieci w spektrum autyzmu pokazała, jak wobec diametralnych zmian warunków funkcjonowania opiekunowie dostosowali dostępne sposoby działania do potrzeb rozwojowych dzieci i pozostałych członków rodziny. Wobec anomijnego porządku społecznego dominującą strategią radzenia sobie okazała się innowacja.
Pobrania
Bibliografia
Abram Harry (1973), Death and Dying in Camus’ The Plague, “Suicide and Life-Threatening Behavior”, vol. 3(3), pp. 184–190, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1943-278X.1973.tb00864.x (accessed: 1.02.2023).
Google Scholar
Alonso-Esteban Yurena, López-Ramón María Fernanda, Moreno-Campos Verónica, Navarro-Pardo Esperanza, Alcantud-Marín Francisco (2021), A Systematic Review on the Impact of the Social Confinement on People with Autism Spectrum Disorder and Their Caregivers during the COVID-19 Pandemic, “Brain Sciences”, vol. 11(11), 1389, https://doi.org/10.3390/brainsci11111389
Google Scholar
Attwood Tony, Garnett Michelle (2020), Terapia poznawczo-behawioralna dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera pomagająca rozumieć i wyrażać sympatię oraz miłość, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2007), Liquid fear, Cambridge–Malden: Polity Press.
Google Scholar
Bloom David E., Cadarette Daniel (2019), Infectious Disease Threats in the Twenty-First Century: Strengthening The Global Response, “Frontiers in Immunology”, vol. 10, 549, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.00549 (accessed: 26.01.2023).
Google Scholar
Buchnat Marzena, Wojciechowska Aneta (2020), Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią wirusa COVID-19, “Studia Edukacyjne”, no. 57, pp. 33–47, https://doi.org/10.14746/se.2020.57.3
Google Scholar
CBOS (2018), Kobiety i mężczyźni w domu, Warszawa: Public Opinion Research Center.
Google Scholar
CBOS (2020a), Życie codzienne w czasach zarazy, Warszawa: Public Opinion Research Center.
Google Scholar
CBOS (2020b), Poczucie zagrożenia u progu epidemii koronawirusa, Warszawa: Public Opinion Research Center.
Google Scholar
CBOS (2020c), Opinie o epidemii koronawirusa i związanych z nią restrykcjach, Warszawa: Public Opinion Research Center.
Google Scholar
CBOS (2020d), Skutki epidemii koronawirusa w życiu zawodowym i budżetach domowych, Warszawa: Public Opinion Research Center.
Google Scholar
Colizzi Marco, Sironi Elena, Antonini Federico, Ciceri Marco Luigi, Bovo Chiara, Zoccante Leonardo (2020), Psychosocial and Behavioral Impact of COVID-19 in Autism Spectrum Disorder: An Online Parent Survey, “Brain Sciences”, vol. 10(6), 341, https://doi.org/10.3390/brainsci10060341
Google Scholar
Dal Pai Janise, Gatti Wolff Cecília, Siciliani Aranchipe Carolina, Knorst Kepler Carolina, Alves Dos Santos Gabriele, Canton Luiz Augusto Leal, Brun de Carvalho Antonella, Richter Samanta Andresa, Lahorgue Nunes Magda (2022), COVID-19 Pandemic and Autism Spectrum Disorder, Consequences to Children and Adolescents – a Systematic Review, “Review Journal of Autism and Developmental Disorders”, https://doi.org/10.1007/s40489-022-00344-4
Google Scholar
Denzin Norman (2006), Sociological Methods: A Sourcebook, Piscataway: Aldine Transaction.
Google Scholar
Długosz Piotr (2021), Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Google Scholar
Durkheim Emil (2011), Samobójstwo: studium socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Durkheim Emil (2012), O podziale pracy społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Firth Uta (2008), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Flick Uwe (2010), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Frąckowiak-Sochańska Monika, Mroczkowska Dorota, Kubacka Małgorzata (2022), Dynamika i kontekst doświadczeń emocjonalnych pracujących zawodowo rodziców w czasie pandemii COVID-19, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XVIII, no. 4, pp. 118–151, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.4.05
Google Scholar
Friedlaender Gary E., Friedlaender Linda K. (2020), Art in Science: Pieter Bruegel the Elder and the Plague, “Clinical Orthopaedics and Related Research”, vol. 478(7), pp. 1416–1418, https://doi.org/10.1097/CORR.0000000000001325
Google Scholar
Garfield Eugene (1987), The Anomie-Deviant Behavior Connection: The Theories of Durkheim, Merton, and Srole, “Current Comments”, vol. 10(38), pp. 272–281.
Google Scholar
Genova Angela, Scavarda Alice, Świątkiewicz-Mośny Maria (2023), Disability in Europe in Pandemic Time: Theoretical Background, [in:] Angela Genova, Alice Scavarda, Maria Świątkiewicz-Mośny (eds.), Disability Welfare Policy in Europe, Bingley: Emerald Publishing Limited, pp. 9–30, https://doi.org/10.1108/978-1-80382-819-020231003
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2018), Życie kobiet i mężczyzn w Europie. Portret statystyczny. Edycja 2018, https://stat.gov.pl/kobiety-i-mezczyzni-w-europie/index.html?lang=pl (accessed: 22.02.2023).
Google Scholar
Goffman Erving (2005), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Hosokawa Rie, Kawabe Kentaro, Nakachi Kiwamu, Yoshino Ayumi, Horiuchi Fumie, Ueno Shu-Ichi (2021), Behavioral Affect in Children with Autism Spectrum Disorder during School Closures Due to the COVID-19 Pandemic in Japan: A Case-Controlled Study, “Developmental Neuropsychology”, vol. 46(4), pp. 288–297, https://doi.org/10.1080/87565641.2021.1939350
Google Scholar
Isensee Corinna, Schmid Benjamin, Marschik Peter, Zhang Dajie, Poustka Luose (2022), Impact of COVID-19 pandemic on families living with autism: An online survey, “Research in Developmental Disabilities”, vol. 129, 104307, https://doi.org/10.1016/j.ridd.2022.104307
Google Scholar
Komender Jadwiga, Bryńska Anita, Jagielska Gabriela (2009), Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Kvale Steiner (2010), Prowadzenie wywiadów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Librus Portal (2020), Jak wygląda nauczanie zdalne w naszych domach, https://portal.librus.pl/artykuly/nauczanie-zdalne-jak-wyglada-w-naszych-domach-pobierz-raport# (accessed: 15.02.2023).
Google Scholar
Łukowska Ewa, Urbanowicz Ewa (2020), Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe), [in:] Barbara Remberk (ed.), Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, pp. 359–372.
Google Scholar
Merton Robert K. (1938), Social structure and anomie, “American Sociological Review”, vol. 3(5), pp. 672–682.
Google Scholar
Merton Robert K. (1982), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Miles Matthew, Huberman Michael (1994), Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, New York: Sage Publications.
Google Scholar
Mitter Natasha, Ali Afia, Scior Katrina (2019), Stigma experienced by families of individuals with intellectual disabilities and autism: A systematic review, “Research in Developmental Disabilities”, vol. 89, pp. 10–21, https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.03.001
Google Scholar
Motyka Marek, Al-Imam Ahmed, Aljarshawi Mustafa H. Ajlan (2020), SARS-CoV-2 pandemic as an anomie, “Przestrzeń Społeczna”, vol. 20(2), pp. 111–144.
Google Scholar
Mumbardó-Adam Cristina, Barnet-López Silvia, Balboni Giulia (2021), How have youth with Autism Spectrum Disorder managed quarantine derived from COVID-19 pandemic? An approach to families perspectives, “Research in Developmental Disabilities”, vol. 110, 103860, https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103860
Google Scholar
Mutluer Tuba, Doenyas Ceymi, Genç Herdem Aslan (2020), Behavioral Implications of the Covid-19 Process for Autism Spectrum Disorder, and Individuals’ Comprehension of and Reactions to the Pandemic Conditions, “Frontiers in Psychiatry”, vol. 11, 561882, https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.561882
Google Scholar
Pawlikowska Julia, Maciejewska Olga ( 2018), Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem ze spektrum autyzmu: opieka i terapia, “Zeszyty Pracy Socjalnej”, vol. 23(2), pp. 133–148, https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.18.009.8990
Google Scholar
Piłat-Kobla Aleksandra, Prokop-Dorner Anna, Studencka Grupa Badawcza (2022), Pandemiczna piaskownica – netnografia społeczności internetowej matek w czasie kryzysu zdrowotnego, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 71(2), https://journals.ltn.lodz.pl/index.php/Przeglad-Socjologiczny/article/view/1765 (accessed: 27.02.2023).
Google Scholar
Popek Lidia, Dunajska Anna, Grochowska Joanna, Wroniszewski Michał, Bujnik Agata, Borska-Mądrzycka Zofia, Waligórska Anna, Waligórski Michał, Pisula Ewa, Chojnicka Izabela, Kwasiborska-Dudek Joanna, Słopie Agnieszka, Wojciechowska Aneta, Piotrowicz Radosław, Rymayczyk Krystyna, Jadczak-Szumiło Teresa, Remberek Barbara, Piróg-Balcerzak Agnieszka (2015), Spektrum autyzmu: neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.
Google Scholar
Powell Richard A., Kendall Kathleen, Cislaghi Ben, El-Osta Austen (2021), Self-care, social norms and anomie during COVID-19: from contestation of the greater good to building future normative resilience in the UK, “Journal of Epidemiology & Community Health”, vol. 75(10), http://dx.doi.org/10.1136/jech-2021-217292
Google Scholar
Prokop-Dorner Anna, Flis Maria (2021), Experience of courtesy stigma among relatives of individuals with schizophrenia – a qualitative study, “Psychiatria Polska”, vol. 55(4), pp. 835–850.
Google Scholar
Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Świątkiewicz-Mośny Maria (2023), Living With Autism in the Pandemic Era – How the Health Crisis Affected the Disability Welfare Policy in the Region of Lesser Poland, [in:] Angela Genova, Alice Scavarda, Maria Świątkiewicz-Mośny (eds.), Disability Welfare Policy in Europe, Bingley: Emerald Publishing Limited, pp. 119–139, https://doi.org/10.1108/978-1-80382-819-020231008
Google Scholar
Pyżalski Jacek (2021), Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów, “Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, vol. 20, pp. 92–115, https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/804 (accessed: 27.02.2023).
Google Scholar
Ślusarczyk Magdalena, Świątkiewicz-Mośny Maria (2023), The field of education in reconstruction as the consequence of COVID pandemic. Rebuilding Education? Mapping Landscapes of changes in the COVID-19 Era, The Person and The Challenge [w druku].
Google Scholar
Świątkiewicz-Mośny Maria (2010), Tożsamość napiętnowana. Studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, Kraków: Zakład Wydawniczy “Nomos”.
Google Scholar
Tokatly Latzer Itay, Leitner Yael, Karnieli-Miller Orit (2021), Core experiences of parents of children with autism during the COVID-19 pandemic lockdown, “Autism”, vol. 25(4), pp. 1047–1059, https://doi.org/10.1177/1362361320984317
Google Scholar
Tsirigotis Konstantinos, Lewik-Tsirigotis Ewa, Dydyna Katarzyna (2012), Autyzm w rodzinie – problemy i próby pomocy, “Pedagogika Rodziny”, no. 1, pp. 78–100.
Google Scholar
Wiśniewska Jolanta I., Jurkiewicz Patrycja (2022), Edukacja w dobie pandemii oczami nauczycieli współorganizujących proces kształcenia i rodziców dzieci ze spektrum autyzmu, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Pedagogia-Psychologia”, vol. 35(4), pp. 43–61, https://doi.org/10.17951/j.2022.35.4.43-61
Google Scholar
WHO (2022), The impact of COVID-19 on mental health cannot be made light of, https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/the-impact-of-covid-19-on-mental-health-cannot-be-made-light-of (accessed: 28.02.2023).
Google Scholar
Zdun Magdalena (2020), Anomia COVID-19. Próba identyfikacja zjawiska, “Zeszyty Naukowe KUL”, vol. 63(4), pp. 3–20.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2023-10-26 - (2)
- 2023-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grant numbers Strategic Programme Excellence Initiative (Inicjatywa Doskonałości UJ)