Od redaktorów. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnościami w zmieniającej się i niepewnej rzeczywistości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.01

Słowa kluczowe:

rezyliencja, niepewność, zmiana, niepełnosprawność, kryzysy

Abstrakt

Artykuł stanowi wstęp do numeru tematycznego, podejmującego zagadnienia niepewności i zmiany w kontekście niepełnosprawności. Życie osób z niepełnosprawnością zawsze było pełne wyzwań, ale w dzisiejszych czasach, charakteryzujących się zmiennością i niepewnością, mogą się one jeszcze bardziej pogłębić. Epidemie, kryzysy i inne czynniki zewnętrzne wpływają na wszystkich, ale dla osób z niepełnosprawnościami mają szczególne konsekwencje. W takich sytuacjach ważne staje się określenie czynników zwiększających poziom rezyliencji (ang. resilience), który może pomóc przetrwać i dostosować się do zmieniających się warunków życia. Sprawia to, że warto dziś dyskutować nie tylko o ryzyku wynikającym ze zmieniającej się rzeczywistości, ale i o mechanizmach oraz strategiach pozwalających na radzenie sobie z niepewnością i trudnościami. Wątki te będą podejmowane przez autorów i autorki, którzy w artykułach składających się na ten numer przedstawią bariery i ograniczenia, zarówno w sferze fizycznej, jak i społecznej, z którymi muszą mierzyć się osoby z niepełnosprawnościami w niepewnej, zmieniającej się rzeczywistości, oraz odpowiedź tego środowiska na przeciwności i sposoby radzenia sobie z trudnościami.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Jakub Niedbalski - Uniwersytet Łódzki

Doktor habilitowany, socjolog zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii niepełnosprawności, socjologii rodziny, a także badań jakościowych. Specjalizuje się w komputerowym wspomaganiu analizy danych jakościowych. Prowadzi badania poświęcone aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością, a także dotyczące sytuacji rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także metodologii badań jakościowych. Uczestniczył w kilku projektach badawczo-naukowych (jako kierownik, wykonawca oraz ekspert) na temat problematyki niepełnosprawności, sportu, metod badań jakościowych. Przewodniczący Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.

Mariola Racław - Uniwersytet Warszawski

Doktor habilitowany, socjolog. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej główne pola zainteresowań badawczych to socjologia niepełnosprawności i starzenia się, socjologia rodziny, a także analizy polityk publicznych z tego obszaru w perspektywie socjologicznej. Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących tych obszarów dla organizacji pozarządowych i administracji publicznej. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS.

Dorota Żuchowska-Skiba - AGH w Krakowie

Doktor, socjolożka. Pracuje na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii nowych technologii medialnych oraz socjologii niepełnosprawności. Szczególną uwagę koncentruje na aktywności społecznej, publicznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami, wspieranej nowymi technologiami informatycznymi.

Bibliografia

Armitage Richard, Nellums Laura (2020), The COVID-19 response must be disability inclusive, „The Lancet Public Health”, vol. 5(5), s. 257–261, https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30076-1
Google Scholar

Armstrong Megan, Aker Narin, Nair Pushpa, Walters Kate, Barrado‐Martin Yolanda, Kupeli Nuriye, Sampson Elizabeth L., Manthorpe Jill, West Emily, Davies Nathan (2022), Trust and inclusion during the Covid‐19 pandemic: Perspectives from Black and South Asian people living with dementia and their carers in the UK, „International Journal of Geriatric Psychiatry”, vol. 37(3), s. 1–13, https://doi.org/10.1002/gps.5689
Google Scholar

Boyle Coleen, Fox Michael, Havercamp Susan, Zubler Jennefer (2020), The public health response to the COVID-19 pandemic for people with disabilities, „Disability and Health Journal”, vol. 13(3), s. 1–4, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2020.100943
Google Scholar

Campbell-Sills Laura, Cohan Sharon L., Stein Murray B. (2006), Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults, „Behaviour Research and Therapy”, vol. 44(4), s. 585–599.
Google Scholar

Crowther Neil (2022), COVID-19 and people with disabilities in Europe: Assessing the impact of the crisis and informing disability-inclusive next steps. Synthesis report with input from the country experts of the European Disability Expertise (EDE), European Commission, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwji0LqPn-P_AhWxlIsKHQ0qC0IQFnoECBcQAQ&url=https%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fsocial%2FBlobServlet%3FdocId%3D25862%26langId%3Den&usg=AOvVaw1Pw9NKgBgGW1YBze-06rGR&opi=89978449 (dostęp: 21.05.2023).
Google Scholar

Hartley Michael (2010), Increasing Resilience: Strategies for Reducing Dropout Rates for College Students with Psychiatric Disabilities, „American Journal of Psychiatric Rehabilitation”, vol. 13, s. 295–315, https://doi.org/10.1080/15487768.2010.523372
Google Scholar

Hartley Michael (2013), Investigating the Relationship of Resilience to Academic Persistence in College Students with Mental Health Issues, „Rehabilitation Counseling Bulletin”, vol. 56(4), s. 240–250, https://doi.org/10.1177/0034355213480527
Google Scholar

Kocejko Magdalena (2021), Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, t. 20(2), s. 76–91.
Google Scholar

Kocejko Magdalena, Bakalarczyk Rafał, Kubicki Paweł (2021), Wpływ pandemii koronawirusa na politykę wobec niepełnosprawności i starości, [w:] Artur Zybała, Krzysztof Księżopolski, Andrzej Bartosiewicz (red.), Polska… Unia Europejska… Świat w pandemii COVID-19. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 96–116.
Google Scholar

Lunsky Yona, Jahoda Andriew, Navas Patricia, Campanella Sabrina, Havercamp Susan M. (2022), The mental health and well-being of adults with intellectual disability during the COVID-19 pandemic: A narrative review, „Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities”, vol. 19(1), s. 35–47, https://doi.org/10.1111/jppi.12412
Google Scholar

Luthar Suniya S., Cicchetti Dante (2000), The construct of resilience: Implications for interventions and social policies, „Development and Psychopathology”, vol. 12(4), s. 857–885.
Google Scholar

Masten Ann S. (2014), Global Perspectives on Resilience in Children and Youth, „Child Development”, vol. 85, s. 6–20, https://doi.org/10.1111/cdev.12205
Google Scholar

Pieri Mara (2022), When vulnerability got mainstream: Reading the pandemic through disability and illness, „European Journal of Women’s Studies”, vol. 29(1), s. 105S–115S.
Google Scholar

Richardson Gleen E. (2002), The metatheory of resilience and resilience, „Journal of Clinical Psychology”, vol. 58, s. 307–321.
Google Scholar

Runswick‐Cole Katherine, Goodley Dan (2013), Resilience: A Disability Studies and Community Psychology Approach, „Social and Personality Psychology Compass”, vol. 7(2), s. 67–78, https://doi.org/10.1111/spc3.12012
Google Scholar

Ryan Sara, Mikulak Magdalena, Hatton Chris (2023), Whose uncertainty? Learning disability research in a time of COVID-19, „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 1, s. 1–13, https://doi.org/10.1080/13645579.2023.2173425
Google Scholar

Scheffers Femke, Moonen Xavier, Vugt Eveline van (2022), External sources promoting resilience in adults with intellectual disabilities: A systematic literature review, „Journal of Intellectual Disabilities”, vol. 2(1), s. 227–243.
Google Scholar

Shakespeare Tom, Watson Nicholas, Brunner Richard, Cullingworth Jane, Hameed Shaffa, Scherer Nathaniel, Pearson Charlote, Reichenberger Veronica (2022), Disabled people in Britain and the impact of the COVID‐19 pandemic, „Social Policy and Administration”, vol. 56(1), s. 103–117.
Google Scholar

Stuntzner Susan, Hartley Michael (2014), Resilience, Coping, & Disability: The Development of a Resilience Intervention, https://www.counseling.org/docs/default-source/vistas/article_44.pdf?sfvrsn=8 (dostęp: 22.05.2023).
Google Scholar

White Brien, Driver Simon, Warren Ann M. (2008), Considering resilience in the rehabilitation of people with traumatic disabilities, „Rehabilitation Psychology”, vol. 53(1), s. 9–17.
Google Scholar

White Brien, Driver Simon, Warren Ann M. (2010), Resilience and indicators of adjustment from a spinal cord injury, „Rehabilitation Psychology”, vol. 55(1), s. 23–32, https://doi.org/10.1037/a0018451
Google Scholar

Yusuf Afigah, Wright Nicola, Steiman Mandy, Gonzalez Miriam, Karpur Arun, Shih Andy, Shikako Keiko, Elsabbagh Mayada (2022), Factors associated with resilience among children and youths with disability during the COVID-19 pandemic, „PLOS ONE”, vol. 17(7), e0271229, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271229
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-08-31 — zaktualizowane 2023-10-27

Wersje

Jak cytować

Niedbalski, J., Racław, M., & Żuchowska-Skiba, D. (2023). Od redaktorów. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnościami w zmieniającej się i niepewnej rzeczywistości. Przegląd Socjologii Jakościowej, 19(3), 6–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.01 (Original work published 31 sierpień 2023)

Numer

Dział

Numer tematyczny: Rezyliencja osób z niepełnosprawnościami pod redakcją Jakuba Niedbalskiego, Marioli Racław i Doroty Żuchowskiej-Skiby

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >> 

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.