Wykorzystanie Skali Niepełnosprawności Głosu Dziecka (CVHI–10) do subiektywnej oceny niepełnosprawności głosu dzieci 12-letnich
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.11Słowa kluczowe:
niepełnosprawność głosu, dzieci, Skala Niepełnosprawności Głosu Dziecka, zaburzenia głosu dzieciAbstrakt
U dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, przede wszystkim w okresie dojrzewania, diagnozowanych może być wiele zaburzeń głosu. Na potrzeby artykułu przeprowadzono badanie z udziałem czterdzieściorga 12-letnich uczniów szkoły podstawowej. Do subiektywnego badania głosu wykorzystana została Skala Niepełnosprawności Głosu Dziecka (CVHI–10), która składa się z trzech części – podskal: funkcjonalnej, emocjonalnej i fizycznej. Badani uczniowie, zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, odczuwali trudności głosowe, zwłaszcza na płaszczyźnie fizycznej i emocjonalnej.
Pobrania
Bibliografia
Brännström K.J., Kastberg T., Lochow H. von, Haake M., Sahlén B., Lyberg-Ahlander V., 2018, The influence of voice quality on sentence processing and recall performance in school-age children with normal hearing, „Speech, Language and Hearing”, Vol. 21(1), s. 1–9.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/2050571X.2017.1309787
Carding P., Roulstone S., Northstone K., ALSPAC Study Team, 2006, The prevalence of childhood dysphonia: a cross-sectional study, „Journal of Voice”, Vol. 20(4), s. 623–630.
Google Scholar
Cohen S.M., Kim J.K., Roy N., 2017, The prevalance of childhood dysfonia: A cross-sectional study, „Journal of Voice”, Vol. 20(4), s. 623–630.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2005.07.004
Gokula R., Sharma M., Cupples L., Valenzuela J.T., 2019, Comorbidity of auditory processing, attention, and memory in children with word reading difficulties, „Frontiers in Psychology”, Vol. 10, 2383.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02383
Johnson Ch.M., Anderson D.C., Brigger M.T., 2020, Pediatric Dysphonia: A Cross-Sectional Survey of Subspeciality and Primary Care Clinics, „Journal of Voice”, Vol. 34(2), s. 301.e1–301.e5.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.08.017
Kallvik E., Lindstrom E., Holmqvist S., Lindman J., Simberg S., 2015, Prevalence of Hoarseness in School-aged Children, „Journal of Voice”, Vol. 29(2), s. 260.e1–260.e19.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.08.019
Martins R.H., Hidalgo Ribeiro C.B., Fernandes de Mello B.M., Branco A., Tavares E.L., 2012, Dysphonia in children, „Journal of Voice”, Vol. 26(5), s. 674.e17–674.e20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2012.03.004
Martins R.H., Amaral H.A. do, Tavares E.L., Martins M.G., Goncalves T.M., Dias N.H., 2016, Voice Disorders – Etiology and Diagnosis, „Journal of Voice”, Vol. 30(6), s. 761.e1–761.e9.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.09.017
McAllister A., Rantala L., Jónsdóttir V.I., 2019, The Others Are Too Loud! Children’s Experiences and Thoughts Related to Voice, Noice, and Communication in Nordic Preschools, „Frontiers in Psychology”, Vol. 10, 1954.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01954
Mohammadzadeh A., Sandoughdar N., 2017, Prevalence of Voice Disorders in Iranian Primary School Students, „Journal of Voice”, Vol. 31(2), s. 263.e13–263.e18.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.04.004
Mornet E., Coulombeaub B., Fayouxc P., Maried J.P., Nicollase R., Robert-Rochet D., Marianowski R., 2014, Assessment of chronic childhood dysphonia, „European Annals of Otorhinolaryngology, Head and Neck Diseases”, Vol. 13, s. 309–312.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.anorl.2013.02.001
Possamai V., Hartey B., 2013, Voice disorders in children, „Pediatric Clinics of North America”, Vol. 60(4), s. 7–92.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2013.04.012
Pribuisiene R., Pasvenskaite A., Pribuisis K., Balsevicius T., Liutkevicius V., Uloza V., 2020, Dysphonia screening in vocally trained and untrained children, „International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology”, Vol. 129, 109776.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.109776
Reis-Rego A., Santos P.H., Santos G., Carva P., Santos P.C., Dias D., Freitas S.V., Carvalho I., Coutinho M., Feliciano T., Almeida C., 2019, Behavioral Profile of Children with Vocal Fold Nodules – A Case-control Study, „Journal of Voice”, Vol. 33(4), s. 584.e1–584.e4.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.02.009
Schiff C.S., Zur K.B., Biggs L.M., Guo J., Pitman M.J., 2019, Pediatricians’ proficiency in the care of the dysphonic child, „Laryngoscope”, Vol. 129(8), s. 1756–1762.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/lary.27577
Stachler R.J., Francis D.O., Schwartz S.R., Damask C.C., Digoy G.P., Krouse H.J., McCoy S.J., Ouellette D.R., Patel R.R., Reavis C.W., Smith L.J., Smith M., Strode S.W., Woo P., Nnacheta L.C., 2018, Clinical Practice Guideline: Hoarsenses (Dysphonia) (Update) Executive Summary, „Otolaryngology – Head and Neck Surgery”, Vol. 158(3), s. 409–426.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0194599817751031
Swain S.K., Behera I .C., Sahoo L., 2019, Hoarseness of voice in the pediatric age group: Our experiences a tan Indian teaching hospital, „Indian Journal of Child Health”, Vol. 6(2), s. 74–78.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.32677/IJCH.2019.v06.i02.006
Szkiełkowska A., Gos E., Miaśkiewicz B., Skarżyński P.H., Świerniak W., 2020, Zaburzenia głosu u dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej, „Otolaryngologia Polska”, nr 74(6), s. 16–20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1613
Tavares E.L., Brasolott A., Santana M.F., Padovan C.A., Martins R.H., 2011, Epidemiological study of dysphonia in 4–12 year-old children, „Brazilian Journal of Otorhinolaryngology”, Vol. 77(6), s. 736–746.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1590/S1808-86942011000600010
Tezcaner C.Z., Ozgursoy S.K., Sati I., Dursun G., 2009, Changes after voice therapy in objective and subjective voice measurements of pediatric patients with vocal nodules, „European Archives of Otorhinolaryngology”, Vol. 266(12), s. 1923–1927.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s00405-009-1008-6
Tuz-Hrycyna N., Sielska-Badurek E., 2017, Adaptacja i walidacja polskiej wersji językowej testów CVHI–10 oraz CVHI–10-P, „Otorynolaryngologia”, nr 16(1), s. 19–25.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.