Wykorzystanie Skali Niepełnosprawności Głosu Dziecka (CVHI–10) do subiektywnej oceny niepełnosprawności głosu dzieci 12-letnich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.11

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność głosu, dzieci, Skala Niepełnosprawności Głosu Dziecka, zaburzenia głosu dzieci

Abstrakt

U dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, przede wszystkim w okresie dojrzewania, diagnozowanych może być wiele zaburzeń głosu. Na potrzeby artykułu przeprowadzono badanie z udziałem czterdzieściorga 12-letnich uczniów szkoły podstawowej. Do subiektywnego badania głosu wykorzystana została Skala Niepełnosprawności Głosu Dziecka (CVHI–10), która składa się z trzech części – podskal: funkcjonalnej, emocjonalnej i fizycznej. Badani uczniowie, zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, odczuwali trudności głosowe, zwłaszcza na płaszczyźnie fizycznej i emocjonalnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Brännström K.J., Kastberg T., Lochow H. von, Haake M., Sahlén B., Lyberg-Ahlander V., 2018, The influence of voice quality on sentence processing and recall performance in school-age children with normal hearing, „Speech, Language and Hearing”, Vol. 21(1), s. 1–9.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/2050571X.2017.1309787

Carding P., Roulstone S., Northstone K., ALSPAC Study Team, 2006, The prevalence of childhood dysphonia: a cross-sectional study, „Journal of Voice”, Vol. 20(4), s. 623–630.
Google Scholar

Cohen S.M., Kim J.K., Roy N., 2017, The prevalance of childhood dysfonia: A cross-sectional study, „Journal of Voice”, Vol. 20(4), s. 623–630.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2005.07.004

Gokula R., Sharma M., Cupples L., Valenzuela J.T., 2019, Comorbidity of auditory processing, attention, and memory in children with word reading difficulties, „Frontiers in Psychology”, Vol. 10, 2383.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02383

Johnson Ch.M., Anderson D.C., Brigger M.T., 2020, Pediatric Dysphonia: A Cross-Sectional Survey of Subspeciality and Primary Care Clinics, „Journal of Voice”, Vol. 34(2), s. 301.e1–301.e5.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.08.017

Kallvik E., Lindstrom E., Holmqvist S., Lindman J., Simberg S., 2015, Prevalence of Hoarseness in School-aged Children, „Journal of Voice”, Vol. 29(2), s. 260.e1–260.e19.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.08.019

Martins R.H., Hidalgo Ribeiro C.B., Fernandes de Mello B.M., Branco A., Tavares E.L., 2012, Dysphonia in children, „Journal of Voice”, Vol. 26(5), s. 674.e17–674.e20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2012.03.004

Martins R.H., Amaral H.A. do, Tavares E.L., Martins M.G., Goncalves T.M., Dias N.H., 2016, Voice Disorders – Etiology and Diagnosis, „Journal of Voice”, Vol. 30(6), s. 761.e1–761.e9.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.09.017

McAllister A., Rantala L., Jónsdóttir V.I., 2019, The Others Are Too Loud! Children’s Experiences and Thoughts Related to Voice, Noice, and Communication in Nordic Preschools, „Frontiers in Psychology”, Vol. 10, 1954.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01954

Mohammadzadeh A., Sandoughdar N., 2017, Prevalence of Voice Disorders in Iranian Primary School Students, „Journal of Voice”, Vol. 31(2), s. 263.e13–263.e18.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.04.004

Mornet E., Coulombeaub B., Fayouxc P., Maried J.P., Nicollase R., Robert-Rochet D., Marianowski R., 2014, Assessment of chronic childhood dysphonia, „European Annals of Otorhinolaryngology, Head and Neck Diseases”, Vol. 13, s. 309–312.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.anorl.2013.02.001

Possamai V., Hartey B., 2013, Voice disorders in children, „Pediatric Clinics of North America”, Vol. 60(4), s. 7–92.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2013.04.012

Pribuisiene R., Pasvenskaite A., Pribuisis K., Balsevicius T., Liutkevicius V., Uloza V., 2020, Dysphonia screening in vocally trained and untrained children, „International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology”, Vol. 129, 109776.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.109776

Reis-Rego A., Santos P.H., Santos G., Carva P., Santos P.C., Dias D., Freitas S.V., Carvalho I., Coutinho M., Feliciano T., Almeida C., 2019, Behavioral Profile of Children with Vocal Fold Nodules – A Case-control Study, „Journal of Voice”, Vol. 33(4), s. 584.e1–584.e4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.02.009

Schiff C.S., Zur K.B., Biggs L.M., Guo J., Pitman M.J., 2019, Pediatricians’ proficiency in the care of the dysphonic child, „Laryngoscope”, Vol. 129(8), s. 1756–1762.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/lary.27577

Stachler R.J., Francis D.O., Schwartz S.R., Damask C.C., Digoy G.P., Krouse H.J., McCoy S.J., Ouellette D.R., Patel R.R., Reavis C.W., Smith L.J., Smith M., Strode S.W., Woo P., Nnacheta L.C., 2018, Clinical Practice Guideline: Hoarsenses (Dysphonia) (Update) Executive Summary, „Otolaryngology – Head and Neck Surgery”, Vol. 158(3), s. 409–426.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0194599817751031

Swain S.K., Behera I .C., Sahoo L., 2019, Hoarseness of voice in the pediatric age group: Our experiences a tan Indian teaching hospital, „Indian Journal of Child Health”, Vol. 6(2), s. 74–78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.32677/IJCH.2019.v06.i02.006

Szkiełkowska A., Gos E., Miaśkiewicz B., Skarżyński P.H., Świerniak W., 2020, Zaburzenia głosu u dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej, „Otolaryngologia Polska”, nr 74(6), s. 16–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1613

Tavares E.L., Brasolott A., Santana M.F., Padovan C.A., Martins R.H., 2011, Epidemiological study of dysphonia in 4–12 year-old children, „Brazilian Journal of Otorhinolaryngology”, Vol. 77(6), s. 736–746.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1590/S1808-86942011000600010

Tezcaner C.Z., Ozgursoy S.K., Sati I., Dursun G., 2009, Changes after voice therapy in objective and subjective voice measurements of pediatric patients with vocal nodules, „European Archives of Otorhinolaryngology”, Vol. 266(12), s. 1923–1927.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s00405-009-1008-6

Tuz-Hrycyna N., Sielska-Badurek E., 2017, Adaptacja i walidacja polskiej wersji językowej testów CVHI–10 oraz CVHI–10-P, „Otorynolaryngologia”, nr 16(1), s. 19–25.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-17

Jak cytować

Zając, E. (2024). Wykorzystanie Skali Niepełnosprawności Głosu Dziecka (CVHI–10) do subiektywnej oceny niepełnosprawności głosu dzieci 12-letnich. Logopaedica Lodziensia, (9), 157–164. https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.11

Numer

Dział

Article

Inne teksty tego samego autora