Knowledge of Teachers and Students of Early School Education and Pre-School Education on the Dysfunctions and Parafunctions of the Orofacial Complex
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.07Keywords:
speech therapy, orofacial complex, dysfunctions, parafunctions, knowledge, teachers, students, early school education, pre-school educationAbstract
Cooperation between educators and speech therapists represents an important element in the care of a child with speech disorders, including speech impediments. Teachers should also have the minimum of knowledge on speech therapy which will allow them to notice abnormalities in speech development in children as well as identify activities which promote the development of language communication disorders. The paper presents the findings of the research whose main aim was to present the level of knowledge of teachers and students of pre-school and early school education on abnormalities of the orofacial complex and their impact on the development of articulation disorders. In addition, the aim of the research was to get acquainted with the opinions of respondents on the need to educate teachers in this respect.
Downloads
References
Błachnio K., 2012, Vademecum logopedyczne: dla studentów pedagogiki, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Gacka E., 2013a, Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika, [in:] D. Muller, A. Sobczak (eds.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 47–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-022-0.04
Gacka E., 2013b, Współpraca logopedy i nauczyciela w opiece nad dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy, [in:] K. Węsierska, N. Moćko (eds.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, vol. II, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 53–65.
Google Scholar
Grosfeldowa O., 1981, Wady twarzowo-szczękowo-zgryzowe, [in:] A. Masztelarz (ed.), Zarys ortopedii szczękowej – ortodoncji. Podręcznik dla studentów stomatologii, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Kleinrok M., 1992, Zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia, Warszawa: Sanmedia.
Google Scholar
Łabiszewska-Jaruzelska F., 1983, Etiologia zaburzeń w obrębie narządu żucia, [in:] F. Łabiszewska-Jaruzelska (ed.), Ortopedia szczękowa – zasady i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, pp. 140–176.
Google Scholar
Łobocki M., 2006, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Malicka I., 2017, Przegląd badań dotyczących dysfunkcji mowy, “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica VI”, vol. 225, pp. 101–112.
Google Scholar
Masztelarz A., 1981, Morfologia zespołu ustno-twarzowego, [in:] A. Masztelarz (ed.), Zarys ortopedii szczękowej – ortodoncji. Podręcznik dla studentów stomatologii, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, pp. 18–30.
Google Scholar
Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2011, Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2017, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom: Wydawnictwo Ergo Sum.
Google Scholar
Rokitiańska M., 2004, Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Google Scholar
Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K., 2007, Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich, “Stomatologia Współczesna”, supplement 2, pp. 17–24.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.