Speech screening examinations as an example of activity in the field of speech‑language therapy

Authors

  • Ewa Gacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź
  • Monika Kaźmierczak

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.04

Keywords:

prevention in speech‑language pathology, screening, children in early school age

Abstract

Logopaedics prevention consists in the prevention and early detection of speech disorders to provide adequate therapeutic action, limiting or eliminating the negative effects of language‑related abnormalities. As a part of speech‑language prophylaxis the speech‑language screening is provided. It aims at identifying persons requiring in‑depth speech diagnosis. The article presents the results of speech screening of pupils of grades I–III in one of primary schools in Łódź. Some practical conclusions drawn from the research are also presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Błeszyński J.J., 2015, Wczesna interwencja – różne podejścia, ujęcia, definicje. Różne nie znaczy sprzeczne, [w:] J. Błeszyński, D. Baczała, Wczesna interwencja w logopedii, Gdańsk: HarmoniaUniversalis, s. 31–42.
Google Scholar

Demel G., 1998, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Emiluta‑Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa, [w:] M. Kurowska, E. Wolańska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, seria: „Z prac Towarzystwa Kultury Języka”, t. XII, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 32–43.
Google Scholar

Emiluta‑Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2014, Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy dzieci dwu‑, cztero‑ i sześcioletnich, Warszawa: Wydawnictwo Akademii PedagogikiSpecjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
Google Scholar

Gacka E., 2013, Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika, [w:] D. Müler, A. Sobczak (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Łódź: Wydawnictwo UniwersytetuŁódzkiego, s. 47–58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-022-0.04

Gordon R., 1987, An operational classification of disease prevention, [w:] J.A. Steinberg, M.M. Silverman (red.), Preventing mental disorders, Rockville: Department of Health and Human Services, s. 20–26.
Google Scholar

Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2002, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin: Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, Zakład Logopedii i JęzykoznawstwaStosowanego.
Google Scholar

Gunia G., 2011, Koncepcja i organizacja opieki logopedycznej w Polsce, [w:] G. Gunia, V. Lechta (red.), Wprowadzenie do logopedii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 53–67.
Google Scholar

Kabała A., 2015, Przesiewowy test do badań artykulacji, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Kaczorowska‑Bray K., 2015, Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 223–262.
Google Scholar

Kochanowska E., 2012, Sytuacja szkolna dzieci z wadami wymowy w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 197–212.
Google Scholar

Michalak‑Widera I., 2009, Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Unikat 2.
Google Scholar

Michalak‑Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Unikat 2.
Google Scholar

Mrazek P., Haggerty R. (red.), 1994, Reducing the Risks for Mental Disorders: Frontiers for Preventive Intervention Research, Washington: National Academy Press.
Google Scholar

Muszyński H., 1965, Działanie profilaktyczne w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo‑Wychowawcze”, nr 3, s. 1–4.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2015, Wczesna interwencja logopedyczna – moda, postulat czy konieczność, [w:] J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Wczesna interwencja w logopedii, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 17–29.
Google Scholar

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, 2016, http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2016/895/1 (dostęp: 13.07.2017).
Google Scholar

Tarkowski Z., 1992, Przesiewowy test logopedyczny, Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.
Google Scholar

Węsierska K., 2012, Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, [w:] K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 25–47.
Google Scholar

Woynarowska B., 2005, Profilaktyka, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 943–946.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Gacka, E., & Kaźmierczak, M. (2017). Speech screening examinations as an example of activity in the field of speech‑language therapy. Logopaedica Lodziensia, (1), 31–42. https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.04

Issue

Section

Article