Jak wspomagać rozwój językowy dzieci wielojęzycznych? Postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.02Słowa kluczowe:
logopedia, glottodydaktyka polonistyczna, dwujęzyczność, wielojęzycznośćAbstrakt
Autorka omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące dwu- i wielojęzyczności. Przedstawia specyfikę pracy Niepublicznego Dwujęzycznego Przedszkola Kids & Co., oferującego model edukacji dwujęzycznej. Nadrzędnym jej celem jest osiągnięcie przez dziecko dwujęzyczności funkcjonalnej oraz przygotowanie go do kontynuacji nauki w L2. Autorka opisuje problemy językowe dzieci wielojęzycznych, ktore utrudniają pełne porozumienie z innymi oraz ich aspekt psychologiczny. Korzystając z własnych doświadczeń, przedstawia metody pracy z dziećmi wielojęzycznymi z punktu widzenia logopedy praktyka i lektora języka polskiego jako obcego. Podkreśla, że wspomaganie akwizycji L2 musi być oparte na nauczaniu formalnym języka. Zwraca uwagę na potrzebę wspierania dzieci w ich wielojęzycznym rozwoju.
Pobrania
Bibliografia
Bańko Mirosław (red.), 2007, Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Błasiak-Tytuła Marzena, 2011, Kilka uwag na temat bilingwizmu, [w:] M. Michalik (red.), Nowa logopedia, t. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Kraków: Collegium Columbinum, s. 57–70.
Google Scholar
Cieszyńska Jagoda, 2010, Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego, [w:] J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Koredo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej– metoda krakowska, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 1–22.
Google Scholar
Cieszyńska-Rożek Jagoda, 2012, Rozwój mowy polskich dzieci na obczyźnie – zjawiska normatywne czy zaburzenia rozwojowe?, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 67–83.
Google Scholar
Coste Daniel, North Brian, Sheils Joseph, Trim John, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli.
Google Scholar
Kucharska Angelika, 2012, Dwujęzyczny świat dzieci. Program edukacji anglojęzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym, dokument wewnętrzny Kids & Co., Warszawa.
Google Scholar
Kurcz Ida, 2007, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] taż (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 9–39.
Google Scholar
Markowski Andrzej, 2009, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Młyński Rafał, 2012, Dwujęzyczność dziecięca w perspektywie glottodydaktyki i logopedii. Próba syntezy, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 93–110.
Google Scholar
Nott-Bower Aneta, 2015, Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych, „Forum Logopedyczne”, nr 23, s. 34–40.
Google Scholar
Porayski-Pomsta Józef, 2010, Psycholingwistyczne aspekty uczenia się vs. nauczania języka drugiego, [w:] E. Bem-Wiśniewska (red.), Zabawy pożyteczne prozą, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 326–336.
Google Scholar
Saran-Pasoń Edyta, 2010, Kształtowanie się systemu fonetyczno-fonologicznego u dzieci jednio dwujęzycznych w wieku od 3. do 5. roku życia, [w:] M. Michalik, A. Siudak (red.), Nowa logopedia, t. 1: Zagadnienia mowy i myślenia, Kraków: Collegium Collumbinum, s. 71–84.
Google Scholar
Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2017, Kolejność wprowadzania przypadków gramatycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 26, s. 3–12.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.