How to support bilingual children’s language development? Speech therapy in the process of teaching polish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.02Keywords:
speech and language therapy, glottodidactics, Polish as a second language, bilingualism, multilingualismAbstract
The author describes the most important aspects of bilingualism and multilingualism by presenting the specifics of the work of Niepubliczne Dwujęzyczne Przedszkole KIDS & Co. which offers bilingual education. The main objective of this way of teaching is to achieve a functional bilingualism among children and to prepare them for further learning processes conducted in the second language. The author characterizes both, multilingual children’s language difficulties, which may hinder communication with others, and the psychological aspects of a sense of alienation and disability to be a community member. Using her work experieince, the author presents the methods of working with multilingual children, from a speech therapist’s, and a Polish language as L2 teacher’s, point of view. The author emphasizes the importance of supporting the children’s speech with a formal way of teaching Polish, and points out the need to assist them in their multilingual growth.
Downloads
References
Bańko Mirosław (red.), 2007, Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Błasiak-Tytuła Marzena, 2011, Kilka uwag na temat bilingwizmu, [w:] M. Michalik (red.), Nowa logopedia, t. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Kraków: Collegium Columbinum, s. 57–70.
Google Scholar
Cieszyńska Jagoda, 2010, Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego, [w:] J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Koredo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej– metoda krakowska, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 1–22.
Google Scholar
Cieszyńska-Rożek Jagoda, 2012, Rozwój mowy polskich dzieci na obczyźnie – zjawiska normatywne czy zaburzenia rozwojowe?, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 67–83.
Google Scholar
Coste Daniel, North Brian, Sheils Joseph, Trim John, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli.
Google Scholar
Kucharska Angelika, 2012, Dwujęzyczny świat dzieci. Program edukacji anglojęzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym, dokument wewnętrzny Kids & Co., Warszawa.
Google Scholar
Kurcz Ida, 2007, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] taż (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 9–39.
Google Scholar
Markowski Andrzej, 2009, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Młyński Rafał, 2012, Dwujęzyczność dziecięca w perspektywie glottodydaktyki i logopedii. Próba syntezy, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 93–110.
Google Scholar
Nott-Bower Aneta, 2015, Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych, „Forum Logopedyczne”, nr 23, s. 34–40.
Google Scholar
Porayski-Pomsta Józef, 2010, Psycholingwistyczne aspekty uczenia się vs. nauczania języka drugiego, [w:] E. Bem-Wiśniewska (red.), Zabawy pożyteczne prozą, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 326–336.
Google Scholar
Saran-Pasoń Edyta, 2010, Kształtowanie się systemu fonetyczno-fonologicznego u dzieci jednio dwujęzycznych w wieku od 3. do 5. roku życia, [w:] M. Michalik, A. Siudak (red.), Nowa logopedia, t. 1: Zagadnienia mowy i myślenia, Kraków: Collegium Collumbinum, s. 71–84.
Google Scholar
Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2017, Kolejność wprowadzania przypadków gramatycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 26, s. 3–12.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.