Niedokształcenie mowy o typie afazji u dziecka sześcioletniego – studium przypadku

Autor

  • Justyna Antczak‑Kujawin Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.02

Słowa kluczowe:

językoznawstwo, logopedia, studium przypadku, niedokształcenie mowy o typie afazji, zaburzenia rozwoju mowy i języka

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki niedokształcenia mowy o typie afazji. Stanowi studium przypadku sześcioletniej dziewczynki z zaburzeniami rozwoju mowy i języka. Autorka poddaje ocenie możliwości językowe i komunikacyjne dziecka. Dokonuje szczegółowej charakterystyki jego mowy z odniesieniem do wszystkich podsystemów języka (fonologicznego, morfologicznego, leksykalnego i składniowego). Przedstawiona została również procedura diagnozy oraz propozycja terapii logopedycznej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bogdanowicz M., 1985, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Dilling‑Ostrowska E., 1982, Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: PaństwowyZakład Wydawnictw Lekarskich, s. 18–30.
Google Scholar

Drewniak‑Wołosz E., Paluch A., 2009, Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy, „Logopeda”, nr 1(7), s. 90–99.
Google Scholar

Herzyk A., 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.
Google Scholar

Jastrzębowska G., 1998, Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1966, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kordyl Z., 1968, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kurowska M., 2008, Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego,[w:] J. Porayski‑Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 339–348.
Google Scholar

Majewska Z., Szelożyńska K., 1959, Zaburzenia mowy u dzieci z niedowładami prawo-i lewostronnymi, „Neurologia, Neurochirurgia i Psychiatria Polska”, t. IX, nr 6, s. 751–758.
Google Scholar

Mierzejewska H., Emiluta‑Rozya D., 1998, Propozycja modyfikacji projektu „Badania mowy” I. Styczek, „Logopedia”, nr 25, s. 49–63.
Google Scholar

Mitrinowicz‑Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Paluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2012, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Krakow: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w afazji, „Logopedia”, nr 37, s. 69–89.
Google Scholar

Panasiuk J., 2010, Zaburzenia mowy u dzieci chorych neurologicznie – diagnoza i terapia logopedyczna, [w:] B. Cyl (red.), Różne aspekty opóźnionego rozwoju mowy, Katowice:Regionalny Ośrodek Metodyczno‑Edukacyjny Metis w Katowicach, s. 30–69.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 309–345.
Google Scholar

Parol U., 1989, Dziecko z niedokształceniem mowy: diagnoza, analiza, terapia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Pruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Sawa B., 1990, Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Spionek H., 1965, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Spionek H., 1973, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Stasiak J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 239–264.
Google Scholar

Styczek I., 1980, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Szumska J., 1982, Neurofizjologiczne podstawy zaburzeń mowy u dzieci, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 7–17.
Google Scholar

Traczyńska H., 1982, Rozwój i zaburzenia czynności ruchowych a funkcja mowy u dzieci, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 31–37.
Google Scholar

Zaleski T., 1993, Klasyfikacja zaburzeń mowy, [w:] T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 47–50.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Antczak‑Kujawin, J. (2017). Niedokształcenie mowy o typie afazji u dziecka sześcioletniego – studium przypadku. Logopaedica Lodziensia, (1), 11–20. https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.02

Numer

Dział

Article