Holistic‑Socioecological Model of Cluttering Prevention. Assumptions – Goals – Challenges
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.09Keywords:
cluttering, prevention, holistic-socioecological paradigm, speech therapy/logopaedicsAbstract
It is not only in Poland that the necessity of supplementing and disseminating knowledge about the still little‑known linguistic and communication phenomenon of cluttering is recognised. This is important both for people who clutter and the environment in which they live. The article discusses the main goals and assumptions of cluttering prevention. The proposed holistic‑socioecological model shows the scale of needs and challenges faced by speech therapists, people who clutter, and their environment. The article stresses that valuable initiatives in the area of cluttering prevention are already underway and that there is a need to continue and expand them in the future.
Downloads
References
Adams Ch., Boroń A., Cook S., Pakura M., Węsierska K., 2023, Giełkot – co to takiego?, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://sites.google.com/view/icacluttering/resourcesdownloads/cluttering‑posters (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12968/nuwa.2023.12.16
Błachnio K., 1995, System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej, „Logopedia”, nr 22, s. 21–31.
Google Scholar
Błachnio K., 2001, Vademecum logopedyczne dla studentów pedagogiki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Boroń A., 2023, Wiedza ma znaczenie! Świadomość giełkotu wśród rodziców, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Bronfenbrenner U., 1979, The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design, Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028845
Bronfenbrenner U., 1995, Developmental ecology through space and time: A future perspective, [w:] P. Moen, G.H. Elder Jr., K. Lüscher (red.), Examining lives in context: Perspectives on the ecology of human development, Washington: American Psychological Association, s. 619–647.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/10176-018
Cluttering Conversation, b.r., https://soundcloud.com/paula‑kathy (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
Cluttering Speech, b.r., https://www.facebook.com/groups/56339307698/ (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
DiLollo A., Favreau Ch., 2010, Person‑Centered Care and Speech and Language Therapy, „Seminars in Speech and Language”, Vol. 31(2), s. 90–97.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1055/s-0030-1252110
Espinoza A.K., 2023, Myths about cluttering, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Georgieva D., 2001, Professional awareness of cluttering: A comparative study (Part two), [w:] H.G. Bosshardt, J.S. Yaruss, H.F.M. Peters (red.), Fluency disorders: Theory, research, treatment and self‑help. Proceedings of the Third World Congress on Fluency Disorders in Nyborg, Denmark, International Fluency Association, Nijmegen: Nijmegen University Press, s. 630–635.
Google Scholar
Georgieva D., 2010, Understanding cluttering: Eastern European traditions vs. Western European and North American traditions, [w:] K. Bakker, L. Raphael (red.), Proceedings of the First International Conference on Cluttering, Katarino: International Cluttering Association, s. 230–243.
Google Scholar
Golańska J., Jurkowska N., Krzemińska N., Kaźmierczak M., 2023, Predicting cluttering in young adults: preliminary results of students’ self‑assessment/Prognozowanie giełkotu wśród młodych dorosłych – wstępne wyniki badań samooceny studentów, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://www.researchgate.net/publication/375084179_Poster_Predicting_cluttering_in_young_adults (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Wydanie czwarte uzupełnione, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Greenwell T., Walsh B., 2021, Evidence‑Based Practice in Speech‑Language Pathology: Where Are We Now?, „American Journal of Speech‑Language Pathology”, Vol. 30(1), s. 186–198.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2020_AJSLP-20-00194
GRUPA G (jak GIEŁKOT), b.r., https://www.facebook.com/groups/172674225070364/ (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
Gunia G., 2013, Wspomaganie rozwoju zdolności komunikacyjnych dzieci niesłyszących w świetle rozwoju współczesnych paradygmatów surdologopedii, [w:] E.M. Skorek, K.B. Kochan (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 23–32.
Google Scholar
Gunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Hancock T., Perkins F., 1985, The Mandala of Health: A Model of the Human Ecosystem, „Family & Community Health”, Vol. 8, s. 8–10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/00003727-198511000-00002
ICA – International Cluttering Association, b.r., https://sites.google.com/view/icacluttering (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
Icht M., Zukerman G., Zigdon A., Korn L., 2023, There is more to cluttering than meets the eye: The prevalence of cluttering and association with psychological well‑being indices in an undergraduate sample, „International Journal of Language & Communication Disorders”, Vol. 58(6), s. 2022–2032.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12917
Jarczyk M., Kuros‑Kowalska K., 2023, Postawy i poziom wiedzy rodziców dzieci z klas 1–3 szkoły podstawowej na temat giełkotu, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Kaczmarek L. (red.), 1981, Program studiów logopedycznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2022a, Perspektywa klienta w giełkocie, „Logopaedica Lodziensia”, nr 6, s. 117–134.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.08
Kaźmierczak M., 2022b, Co pacjent/klient może wiedzieć o giełkocie? Kilka refleksji po lekturze książki Too fast for words. How discovering that I don’t stutter but “clutter” changed my life2 Rutgera Wilhelma (Nijmegen: Big Time Publishers 2020, 175 s., ISBN: 979–86–664–4439–9), „Forum Lingwistyczne”, nr 10, s. 1–6.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.03
Kaźmierczak M., 2023a, The impact of the Facebook GROUP G on the popularisation of knowledge on cluttering in Poland/Znaczenie facebookowej GRUPY G dla popularyzacji wiedzy o giełkocie w Polsce, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://www.researchgate.net/publication/375085431_Poster_The_impact_of_the_fb_GROUP_G_on_the_popularisation_of_knowledge_on_cluttering_in_Poland (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2023b, A proposal for a non‑antagonistic approach to disorder and order in cluttering, „Logopaedica Lodziensia”, nr 7, s. 67–78.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2024a, Uwarunkowania diagnozy giełkotu w wieku rozwojowym, „Strefa Logopedy”, nr 58, s. 10–12.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2024b, Giełkot – historia i współczesność, „Prace Językoznawcze”, nr 26(1), s. 219–233.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.9901
Kaźmierczak M., Golańska J., Jurkowska N., Krzemińska M., 2024, Samoocena polskojęzycznych studentów w kierunku giełkotu – wstępne wyniki badań, „Forum Lingwistyczne” [w druku].
Google Scholar
Krzeszewska P., 2020, Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym, „Logopedia”, nr 49(2), s. 233–248.
Google Scholar
LOGOLab, b.r., https://www.logolab.edu.pl/ (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
McCurtin A., Murphy C., Roddam H., 2019, Moving Beyond Traditional Understandings of Evidence‑Based Practice: A Total Evidence and Knowledge Approach (TEKA) to Treatment Evaluation and Clinical Decision Making in Speech‑Language Pathology, „Seminars in Speech and Language”, Vol. 40(5), s. 370–393.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1055/s-0039-1694996
Michalik M., 2014, „Zarządzanie jakością” w logopedii – propozycja metodologiczna, [w:] M. Michalik (red.), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, Kraków: Collegium Columbinum, s. 77–94.
Google Scholar
Myers F.L., 2018, Istota mowy bezładnej a interwencja logopedyczna w giełkocie, [w:] K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 44–63.
Google Scholar
Scaler Scott K., 2023, Debunking Myths About the Speech Fluency Disorder, Cluttering, https://leader.pubs.asha.org/do/10.1044/leader.FTR2.28112023.slp‑cluttering‑id.50/full/ (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Skorek E.M., 2016, Człowiek z zaburzoną zdolnością komunikacyjną – między zdrowiem a niepełnosprawnością, cz. 1, [w:] J.J. Błeszyński, K.B. Kochan, E.M. Skorek (red.), Edukacyjne oblicza komunikacji: dyskursy interdyscyplinarne, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 33–46.
Google Scholar
Skorek E.M., 2017a, Profilaktyka logopedyczna – ustalenia terminologiczne i konceptualne, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 7–50.
Google Scholar
Skorek E.M., 2017b, Profilaktyka logopedyczna – poziomy i strategie, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 51–92.
Google Scholar
Skorek E.M., 2017c, Profilaktyka logopedyczna w literaturze polskiej, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni w profilaktyce logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 121–148.
Google Scholar
Skorek E.M., 2017d, Profilaktyka a logopedia naprawcza versus logopedia prewencyjna, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni w profilaktyce logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 385–410.
Google Scholar
Skorek E.M., 2023, Profilaktyka w logopedii. Wybrane zagadnienia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
St. Louis K.O., Hinzman A.R., 1986, Studies of cluttering: Perceptions of cluttering by speech‑language pathologists and educators, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 11(2), s. 131–149.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0094-730X(86)90028-8
St. Louis K.O., Schulte K., 2011, Defining Cluttering: The lowest common denominator, [w:] D. Ward, K. Scaler Scott (red.), Cluttering: Research, Intervention and Education, London: Psychology Press, s. 233–253.
Google Scholar
Stuttering Foundation, b.r., https://www.stutteringhelp.org/ (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
Tichenor S.E., Constantino Ch., Yaruss J.S., 2022, A Point of View About Fluency, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, Vol. 65(1), s. 1–8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00342
Van Zaalen Y., Reichel I.K., 2017, Prevalence of cluttering in two European countries: A pilot study, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 2, s. 42–49.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/persp2.SIG17.42
Węsierska K., 2012, Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, [w:] K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 25–47.
Google Scholar
Węsierska K., Sønsterud H (red.), 2021, Dialog bez barier – kompleksowa interwencja w jąkaniu. Wydanie polskie rozszerzone, Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar
Węsierska M., St. Louis K.O., 2018, Postawy polskich i angielskich studentów logopedii wobec giełkotu i osób zmagających się z tym zaburzeniem, [w:] K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 142–155.
Google Scholar
Węsierska K., Myszka A., Płusajska‑Otto A., St. Louis K.O., 2015, Osoby z giełkotem w społeczeństwie – diagnostyka, świadomość społeczna, postulaty, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy. Teoria i praktyka, t. 1, Katowice: KOMLOGO, s. 251–264.
Google Scholar
Węsierska K., St. Louis K.O., Wesierska M., Porwoł I., 2021, Changing Polish university students’ attitudes toward cluttering, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 67, s. 1–16.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2021.105828
Wielki słownik języka polskiego PAN, b.r., https://wsjp.pl/ (dostęp: 29.12.2023).
Google Scholar
Wilhelm R., 2020, Too fast for words: How discovering that I don’t stutter but clutter changed my life, Nijmegen: Big Time Publishers.
Google Scholar
World Health Organizations, 2001, ICF. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Geneva, https://ezdrowie.gov.pl/downloadFile/740 (dostęp: 15.05.2023).
Google Scholar
Woźniak T., 2017, Logopedia na świecie u progu XXI wieku, [w:] D. Pluta‑Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 65–79.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.