Trafność i rzetelność testu jako miary jego poprawności, czyli o błędach w konstruowaniu językowych testów osiągnięć
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.13Słowa kluczowe:
test osiągnięć, funkcja pomiaru dydaktycznego, rzetelność, trafność, czynniki wpływające na trafność/rzetelność testu, błędy konstrukcyjneAbstrakt
Narzędziem pomiaru najczęściej stosowanym w dydaktyce języka jest test osiągnięć. Za jego pomocą określa się stopień opanowania przez uczących się określonego materiału i/lub wielkość przyrostu ich umiejętności językowych. Błędy popełniane na etapie konstruowania testu osiągnięć w zakresie doboru treści podlegających sprawdzeniu, zadań testowych oraz zastosowanych kryteriów poprawy mogą fałszować rzeczywisty obraz umiejętności zdających, niesłusznie je przeceniając lub dostatecznie ich nie dowartościowując. W niniejszym tekście analizie poddaje się czynniki wpływające na trafność oraz rzetelność testu osiągnięć, które są podstawowymi wyznacznikami jego poprawności.
Bibliografia
Bachman L., Palmer A., 1996, Language Testing in Practice, Oxford.
Google Scholar
Dziuba D., 2000, Testy w nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 15–22.
Google Scholar
Fulcher G., Davidson F., 2007, Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book, London – New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203449066
Gałyga D., 2004, Rzetelność i trafność pomiaru dydaktycznego na wybranych przykładach testów, w: W. Martyniuk, E. Lipińska, A. Seretny (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 79–87.
Google Scholar
Glosariusz terminów z zakresu testowania biegłości językowej, 2004, Kraków.
Google Scholar
Ingram E., 1983, Testy językowe, w: J. B. P. Allen, S. Pit Corder, A. Davies (red.), Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. II. Warszawa, s. 225–251.
Google Scholar
Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238.
Google Scholar
Kane M., 2006, Validation, w: R. L. Brennan (red.), Educational Measurement: Fourth Edition, Westport, CT, s. 17–64.
Google Scholar
Komorowska H., 2002, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola – ocena – testowanie, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2010, Testy plasujące jako narzędzie pomiaru dydaktycznego na przykładzie języka polskiego jako obcego – ocena dotychczasowych doświadczeń, „Neofilolog” nr 34, s. 229–242.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2010.34.20
Messick S., 1989, Validity, w: R. L. Linn (red.), Educational Measurement: Third Edition, New York, s. 13–103.
Google Scholar
Niemierko B., 1975, Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe, Warszawa.
Google Scholar
Niemierko B., 1999, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa.
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, Kraków.
Google Scholar
Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, tłum i adaptacja M. Gaszyńska-Magiera i A Seretny, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Pukas-Palimąka D., Lipińska E. (1997), Ewaluacja testów biegłości do nauczania języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 2, s. 115–122.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2011, Kontrola bieżąca (formative evaluation) a kontrola globalna (summative evaluation) – testy osiągnięć w procesie dydaktycznym, w: U. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 53–70.
Google Scholar
Weir C. J., 2005, Language Testing and Validation. An Evidence–Based Approach, Basingstoke.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230514577
Wilczyńska W., 1999, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa.
Google Scholar
Wysocka M., 2009, Badania innowacyjne (action research) jako czynnik stymulujący pracę twórcza nauczycieli języków obcych, w: M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertlak, A. Pietrzykowska (red.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, Poznań - Kalisz, s. 509–517.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.