Insurance Awareness of the Customers in Poland

Authors

  • Eleonora Ratowska-Dziobiak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Ekonomii Rozwoju

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.2.05

Keywords:

insurance awareness, polish insurance market, insurance services, customer

Abstract

The aim of the article is the analysis of the changes in the insurance awareness of consumers on the Polish market. Focus and expert interviews indicate that clients appreciate the comprehensive service. According to the speakers, taking into account new threats, adjustment of the offer to the needs of the buyer, as well as the introduction of innovative distribution channels, significantly influence the demand for the insurance services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Czechowska I. D., 2004, Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Czy Polacy są odpowiedzialni? Czyli słów kilka o świadomości ubezpieczeniowej, [za:] https://www.ubezpieczeniaonline.pl/lead/czy_polacy_sa_odpowiedzialni_czyli_slow_kilka_o_swiadomosci_ubezpieczeniowej-/3,48.html
Google Scholar

Faulkner D., Bowman C., 1996, Strategie konkurencji, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa.
Google Scholar

Grzebieniak A., 2008, Świadomość ubezpieczeniowa konsumenta jako warunek lojalności wobec zakładu ubezpieczeń, „Studia Gdańskie”, t. V, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Gdańsk.
Google Scholar

Jadachowski Ł., 2013, Synergia jest możliwa, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy”, nr 1.
Google Scholar

Karmańska A., 2003, Rachunkowość zarządcza ubezpieczyciela, Wyd. WN PWN, Warszawa.
Google Scholar

Michalski T (red.), Karmańska A., Śliwiński A., 2004, Ubezpieczenia gospodarcze. Ryzyko i metodologia oceny, Wyd. C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Pazio N. M., Formanowska A., 2002, Struktura świadomości ubezpieczeniowej w świetle badań, „Wiadomości Ubezpieczeniowe”, nr 3/4, [w:] S. Wieteska, Świadomość czy samoświadomość ubezpieczeniowa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2010, vol. 13, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.22

Piasecki R., 2006, Ocena członkostwa Polski w Unii Europejskiej w latach 2004–2006, [w:] R. Piasecki (red.), Polska w Unii Europejskiej – próba bilansu, „Studia i Monografie”, nr 14, SWSPiZ, Łódź.
Google Scholar

Rudawska E., 2005, Lojalność klientów, Wyd. PWE, Warszawa.
Google Scholar

Sangowski T., 2000, Polski rynek ubezpieczeniowy na tle rynku światowego, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu”, nr 869.
Google Scholar

Sułkowska W. (red.), 2000, Bariery rozwoju polskiego rynku ubezpieczeń, Zakamycze, Kraków.
Google Scholar

Szromnik A., 2001, Rynek ubezpieczeniowy. Społeczne problemy kształtowania i funkcjonowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Szumlicz T., 2007, Atrybuty świadomości i przezorności ubezpieczeniowej, „Rozprawy Ubezpieczeniowe”, z. 1
Google Scholar

Wade R. A., 2000, Bancassurance thriving in many markets overseas, Financial Services Executive Lester, Thomson Management Solutions, Fall.
Google Scholar

Wieteska S. (red.), 2010, Ubezpieczenia, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica”, nr 244.
Google Scholar

Wróbel P., 2013, Wizerunek: ubezpieczony, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy”, nr 3.
Google Scholar

www.knf.gov.pl
Google Scholar

www.swissre.com
Google Scholar

www.piu.org.pl
Google Scholar

Published

2016-06-30

How to Cite

Ratowska-Dziobiak, E. (2016). Insurance Awareness of the Customers in Poland. Journal of Finance and Financial Law, 3(2), 51–66. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.2.05

Issue

Section

Article