Helena Radlińska (1879–1954) i jej pokolenie historyczne – wprowadzenie w problematykę
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.01Mots-clés :
Helena Radlińska, pokolenie historyczne, materiały źródłowe, humanistyka światowaRésumé
Tekst prezentuje tematykę artykułów składających się na piętnasty numer czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, który został poświęcony namysłowi nad twórczością Heleny Radlińskiej i jej licznymi polami działania. Konceptem spajającym całość rozważań jest kategoria „pokolenia historycznego”. Autorzy zainspirowani dorobkiem twórczyni pedagogiki społecznej sięgają do tekstów źródłowych, a także wprowadzają nowe odczytania jej dokonań, posiłkując się dorobkiem humanistyki światowej.
Références
Hessen S. (1936) Recenzja pracy: Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, „Chowanna”, r. VIII, z. 1, s. 37‒44.
View in Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement déxister, Paris, Éditions Grasset & Fasquelle.
View in Google Scholar
Kamińska-Jatczak I., Sosnowska J. (2022) Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne – przykład współdziałania interdyscyplinarnego w zespole badawczym afiliowanym w Łódzkim Towarzystwie Naukowym w latach 2019–2022, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2(15), s. 342–350, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.19
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.19
Marynowicz-Hetka E., Skoczylas-Namielska E. (2015) Przedmowa w: Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje, E. Marynowicz-Hetka, E. Skoczylas-Namielska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: Stała Konferencja Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, t. 7, s. 7−13, https://doi.org/10.18778/7969-569-0
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-569-0
Marynowicz-Hetka E. (2019) Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne: uwspólnianie doświadczeń i wzajemność oddziaływań w: Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 106‒122.
View in Google Scholar
Radlińska H. (1936) Wychowanie dorosłych w: Encyklopedia Wychowania, t. 1, Wychowanie, cz. 2, S. Łempicki, W. Gottlieb, B. Suchodolski, J. Włodarski (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Naszej Księgarni” Związku Nauczycielstwa Polskiego, s. 814‒837.
View in Google Scholar
Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu, wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar