Wprowadzenie. Zdolności – talent – twórczość. Bardzo „obecne” dyskursy
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.01Słowa kluczowe:
zdolności, talent, kreatywność, rozpoznawanie, wspieranie, badaniaAbstrakt
Tekst wprowadza do problematyki szesnastego numeru „Nauk o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, który poświęcony został problematyce edukacyjnych, rodzinnych oraz kulturowych uwarunkowań rozpoznawania i wspierania zdolności, talentu oraz kreatywności. Autorzy we wprowadzeniu podkreślają, iż tematyka zdolności i uzdolnień stała się współcześnie znaczącym problemem w badaniach pedagogicznych i psychologicznych. W numerze szesnastym znalazły się artykuły o charakterze zarówno teoretycznym, jak i w ujęciu empirycznym, w których autorzy prezentują wyniki badań własnych.
Bibliografia
Górniewicz J. (2017) Zdolności w ujęciu teoretycznym w: Rozwój zdolności dzieci w działalności instytucji szkolnych i pozaszkolnych Olszyna, J. Górniewicz, A. Bojarska-Sokołowska, J. Strzelecki, Olsztyn, Centrum Badań Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 13–133.
Google Scholar
Kamiński A. (1947; 1958) Narodziny dzielności. Opowiadania dla młodzieży, Katowice, Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013b) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone w: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–40, https://doi.org/10.18778/7525-837-0.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-837-0.02