Wybitni twórcy jako wzory wychowawcze – dylemat pedagogiki zdolności
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.02Słowa kluczowe:
twórcy wybitni, wzory osobowe, postawy twórcze, pedagogika zdolnościAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie poważnego problemu pedagogiki zdolności, związanego ze stawianiem przed wychowankami określonych wzorów i wzorców wybitnego twórcy jako modelu rozwoju osobowego. W pierwszej części autor krótko opisuje różnice pomiędzy wzorem a wzorcem osobowym, ugruntowane w pedagogice i socjologii, a następnie przechodzi do syntetycznego opisu głównych cech wzoru wybitnego twórcy, wywiedzionego z badań empirycznych. Na tym tle przedstawia własną koncepcję wzorca postawy twórczej, godnego – jak sądzi – promowania w edukacji dzieci zdolnych. Trudny dylemat często spotykanego braku korespondencji pomiędzy wybitną twórczością a charakterem wybitnych twórców ilustruje na przykładzie dwóch antywzorów osobowych: kompozytora-mordercy Gesualda da Venosy oraz pisarza-donosiciela Henryka Worcella. W zakończeniu autor postuluje, by w edukacji osób zdolnych nie oddzielać rozważań o wybitnej twórczości od przymiotów charakteru danego twórcy i traktować te zjawiska jako integralny byt, a następnie formułuje kilka pytań do dalszych badań z tego zakresu.
Bibliografia
Boden M. A. (2004) The Creative Mind. Myths and Machanisms, London and New York, Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203508527
Brower R. (1999) Crime and Creativity w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker, (eds.), San Diego, Academic Press 1999, pp. 443–448.
Google Scholar
Dacey J. C., Lennon K. H. (1998) Understanding Creativity. The Interplay of Biological, Psychological and Social Factor, San Francisco, Jossey-Bass.
Google Scholar
Feist G. (2010) The Function of Personality in Creativity: The Nature and Nurture of the Creative Personality in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 113–131.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511763205.009
Feist G. (2017) Creativity in the Physical Sciences in: The Cambridge Handbook of Creativity Across Domains, J. C. Kaufman, V. P. Glaveanu, J. Baer (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 199–226.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/9781316274385.012
Feist G. (2019) The Function of Personality in Creativity: Updates on the Creative Personality in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 353–374.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/9781316979839.019
Gołaszewska M. (1973) Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Gregorczyk T. (2021) Anna Gadt. Imperatyw wewnętrzny, „Jazz Forum”12, pp. 40–43.
Google Scholar
Hoffman J., Ivcevic Z., Feist G. (2021) Personality, Emotions and Creativity in: Creativity. An Introduction, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 152–175.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108776721.010
Johnson P. (2006) Creators: From Chaucer and Durer to Picasso and Disney, New York, HarperCollins Publishers Inc.
Google Scholar
Kaczorowska K. (2008) Tadeusz Kurtyka, czyli Henryk Worcell – kelner, pisarz, agent, „Polska Gazeta Wrocławska”, 23.XII, https://dolnoslaskie.naszemiasto.pl/tadeusz-kurtyka-czyli-henryk-worcell-kelner-pisarz-agent/ar/c1-235321 [access: 17.12.22].
Google Scholar
Kamiński A. (1972) Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Karpiński K. (2019) Tylko smutek jest piękny. Opowieść o Mieczysławie Koszu, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, New York, Springer Publishing Company.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1891/9780826129536
Kaufman S. B., Gregoire C. (2015) Wired to Create. Unraveling the mysteries of the creative mind, New York, Penguin Random House LLC.
Google Scholar
Kitrasiewicz P. (2021) Polscy pisarze w cieniu Stalina, Łomianki, LTW.
Google Scholar
Klecel M. (2016) Pisarze pod specjalnym nadzorem, „Dodatek Historyczny IPN”, 26.XI, pp. 1–4.
Google Scholar
Kłoskowska A. (1962) Wzory i modele w socjologicznych badaniach rodziny, „Studia Socjologiczne”, no. 2, pp. 35–55.
Google Scholar
Knowles J. (2013) Don Carlo Gesualdo: Musician Illustrious, Pacific Grove, Smashwords Edition.
Google Scholar
Knowles J. (2015) Gesualdo: Composer of the Twentieth Century in: Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions, V. Kurkela, M. Mantere (eds.) London, Routledge, pp. 239–251.
Google Scholar
Kotarbiński T. (1957) Ideały in: idem, Wybór pism, volume 1, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Krajewska K. (2007) Przypadek Henryka Worcella, „Pogranicza”, no. 4, pp. 50–59.
Google Scholar
Ligarski S. (2008) Twórczy donosiciele, „Rzeczpospolita” 4.09.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, vol. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 111–131.
Google Scholar
Masłoń K. (2008) Wybitne dokonania w sztuce delatorstwa, „Rzeczpospolita” 4.09.
Google Scholar
Masłoń K. (2018) Pisarze donosów, „Do Rzeczy”, no. 12.02, https://tygodnik.dorzeczy.pl/55882/2/pisarze-donosow.html [access: 17.01.22].
Google Scholar
Mozart W. A. (2021) Wybór listów, eds. I. Dembowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Ossowska M. (2000) Etos rycerski i jego odmiany, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pamuła M. (1987) Gesualdo da Venosa in: Encyklopedia muzyczna PWM, volume 3 (efg), E. Dziębowska (ed.), Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, pp. 286–288.
Google Scholar
Peterson J. (2018) 12 Rules for Life: An Antidote for Chaos, London, Penguin.
Google Scholar
Pieprzyca M. (2019) Ikar. Legenda Mietka Kosza, Warszawa, Wydawnictwo Agora.
Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.
Google Scholar
Pufal-Struzik I. (2015) Jakie są główne cechy osobowości ludzi twórczych? in: Kreatywność. Pytania i odpowiedzi, I. Pufal-Struzik, Z. Okraj (eds.), Kielce, Uniwersytet J. Kochanowskiego, pp. 29–37.
Google Scholar
Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, San Diego, Academic Press.
Google Scholar
Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, New York, Oxford University Press.
Google Scholar
Siedlecka J. (2015) Biografie odtajnione. Z archiwów literackich bezpieki, Poznań, Zysk i S-ka.
Google Scholar
Simonton D. K. (2018) The Genius Checklist. Nine Paradoxical Tips on How You Can Become a Creative Genius, Cambridge, The MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11604.001.0001
Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a nowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Google Scholar
Szmidt K. J. (1995) Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2003) Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: Przegląd stanowisk polskich in: Dydaktyka twórczości: Koncepcje – problemy – rozwiązania, idem (ed.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 19–135.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013b) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone in: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 13–41.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-837-0.02
Szmidt K. J. (2019) ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2021) Pytania o osobowość twórczą. W nawiązaniu do badań Profesor Ireny Pufal-Struzik in: Psychologiczne i edukacyjne konteksty transgresji, J. Mróz, R. E. Bernacka, K. Tsirigotis (eds.), Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, pp. 37–53.
Google Scholar
Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Trznadel J. (1986) Hańba domowa, Warszawa, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWa.
Google Scholar
Wade-Matthews M., Thomson W. (2007) Encyklopedia muzyki. Ilustrowana księga instrumentów muzycznych i wielkich kompozytorów, trans. B. Gutowska-Nowak et al., Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Google Scholar
Wysocka E. (2008) Wzór osobowy in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 7, T. Pilch (ed.) Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, pp. 628–639.
Google Scholar
Znaniecki F. (2001) Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Paluch K. (2013) Włoski Dracula, https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/klasyka/wloski-dracula/jngsx9e (access: 16.05.2022).
Google Scholar
Gembicki B. (n/a) Venosa da Carlo Gesualdo (1566–1613), https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/venosa-da-carlo-gesualdo-1566-1613/ (access: 16.05.2022).
Google Scholar