Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01Słowa kluczowe:
kreatologia, twórczość, kreatywność, nurty badań nad twórczościąAbstrakt
W artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości.
Bibliografia
Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Antoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE.
Google Scholar
Antoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext.
Google Scholar
Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Bastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Bernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Bernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Bonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Brzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Chmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69.
Google Scholar
Chmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Chruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW.
Google Scholar
Chruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW.
Google Scholar
Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG.
Google Scholar
Chylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108.
Google Scholar
Chylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141.
Google Scholar
Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB.
Google Scholar
Czaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Czaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155.
Google Scholar
Czelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Czelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Dobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Domański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153.
Google Scholar
Drat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Fazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.
Google Scholar
Galewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Giza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP.
Google Scholar
Golka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin.
Google Scholar
Góralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Góralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Groborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197.
Google Scholar
Grochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles.
Google Scholar
Grohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124.
Google Scholar
Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Google Scholar
Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Karwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.
Google Scholar
Karwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Google Scholar
Karwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Karwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House.
Google Scholar
Karwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company.
Google Scholar
Kaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7).
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68.
Google Scholar
Kłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222.
Google Scholar
Kocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Konopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Korniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Kosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri.
Google Scholar
Kozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Krasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar
Krasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas.
Google Scholar
Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”.
Google Scholar
Kubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220.
Google Scholar
Kubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Kuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”.
Google Scholar
Kujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Ligęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217.
Google Scholar
Ligęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS.
Google Scholar
Limont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552.
Google Scholar
Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Limont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123.
Google Scholar
Lubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Łukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Magda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska.
Google Scholar
Magda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Magyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160.
Google Scholar
Magyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154.
Google Scholar
Magyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press.
Google Scholar
Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Mendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225.
Google Scholar
Mendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105.
Google Scholar
Nalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Nęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306.
Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Parys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS.
Google Scholar
Piirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale.
Google Scholar
Pikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Piotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229.
Google Scholar
Popek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Plucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press.
Google Scholar
Płóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Płóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Płóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Płóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Przyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar
Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.
Google Scholar
Puślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Rudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar
Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press.
Google Scholar
Sajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press.
Google Scholar
Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Schulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Schulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Sokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu.
Google Scholar
Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Stróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM.
Google Scholar
Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Strzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Strzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego.
Google Scholar
Suchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW.
Google Scholar
Suchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11.
Google Scholar
Suchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII.
Google Scholar
Suchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Suchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23.
Google Scholar
Szmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17.
Google Scholar
Szopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar
Szuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas.
Google Scholar
Szuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Tokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Tokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Trojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Trzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Trzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Ujwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Wojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39.
Google Scholar
Wojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH.
Google Scholar
Wróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Zborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP.
Google Scholar
Zwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Zwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.