Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01

Słowa kluczowe:

kreatologia, twórczość, kreatywność, nurty badań nad twórczością

Abstrakt

W artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości.

Biogram autora

Krzysztof J. Szmidt - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu

Profesor nauk społecznych, kierownik Katedry Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ, pedagog społeczny i pedagog twórczości. Autor wielu książek i artykułów naukowych z zakresu pedagogiki twórczości, w tym pierwszego w Polsce podręcznika akademickiego Pedagogika twórczości (GWP 2007, II wyd. – 2013). Zainteresowania badawcze: edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, pomoc w tworzeniu, edukacja kulturalna i artystyczna, animacja społeczno-kulturalna oraz metodologia badań pedagogicznych. Pomysłodawca nowej formy dydaktycznej – lekcji twórczości i superwizor treningu kreatywności Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności.

Bibliografia

Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Antoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE.
Google Scholar

Antoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext.
Google Scholar

Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS.
Google Scholar

Bastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar

Bernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Bernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Bonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Brzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Chmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69.
Google Scholar

Chmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Chruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW.
Google Scholar

Chruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW.
Google Scholar

Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG.
Google Scholar

Chylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108.
Google Scholar

Chylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141.
Google Scholar

Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB.
Google Scholar

Czaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Czaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155.
Google Scholar

Czelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Czelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Dobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar

Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Domański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153.
Google Scholar

Drat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Fazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.
Google Scholar

Galewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Giza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP.
Google Scholar

Golka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin.
Google Scholar

Góralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Góralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Groborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197.
Google Scholar

Grochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles.
Google Scholar

Grohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124.
Google Scholar

Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Google Scholar

Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Karwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.
Google Scholar

Karwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Google Scholar

Karwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Karwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House.
Google Scholar

Karwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS.
Google Scholar

Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company.
Google Scholar

Kaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7).
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68.
Google Scholar

Kłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Kłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222.
Google Scholar

Kocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Konopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Korniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Kosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri.
Google Scholar

Kozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Krasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar

Krasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”.
Google Scholar

Kubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220.
Google Scholar

Kubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Kuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”.
Google Scholar

Kujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Ligęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217.
Google Scholar

Ligęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS.
Google Scholar

Limont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552.
Google Scholar

Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Limont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123.
Google Scholar

Lubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Łukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar

Magda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska.
Google Scholar

Magda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Magyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160.
Google Scholar

Magyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154.
Google Scholar

Magyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press.
Google Scholar

Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar

Mendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225.
Google Scholar

Mendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105.
Google Scholar

Nalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Nęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Parys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Pietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS.
Google Scholar

Piirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale.
Google Scholar

Pikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Piotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229.
Google Scholar

Popek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Plucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press.
Google Scholar

Płóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Płóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Płóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Płóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Przyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar

Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.
Google Scholar

Puślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Rudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar

Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press.
Google Scholar

Sajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press.
Google Scholar

Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Schulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Schulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Sokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu.
Google Scholar

Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar

Stróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM.
Google Scholar

Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Strzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Strzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego.
Google Scholar

Suchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Suchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11.
Google Scholar

Suchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII.
Google Scholar

Suchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Suchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23.
Google Scholar

Szmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17.
Google Scholar

Szopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar

Szuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas.
Google Scholar

Szuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Tatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Tokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Tokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Trojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Trzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Trzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Ujwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU.
Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Wojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39.
Google Scholar

Wojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH.
Google Scholar

Wróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Zborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Zwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Zwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Szmidt, K. J. (2019). Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 8–43. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01