Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01Mots-clés :
kreatologia, twórczość, kreatywność, nurty badań nad twórczościąRésumé
W artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości.
Références
Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Antoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE.
View in Google Scholar
Antoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext.
View in Google Scholar
Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS.
View in Google Scholar
Bastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
View in Google Scholar
Bernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar
Bernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar
Bonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Brzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Chmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69.
View in Google Scholar
Chmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Chruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW.
View in Google Scholar
Chruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW.
View in Google Scholar
Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG.
View in Google Scholar
Chylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108.
View in Google Scholar
Chylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141.
View in Google Scholar
Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB.
View in Google Scholar
Czaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Czaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155.
View in Google Scholar
Czelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Czelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
View in Google Scholar
Dobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar
Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Domański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153.
View in Google Scholar
Drat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Fazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.
View in Google Scholar
Galewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar
Giza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP.
View in Google Scholar
Golka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar
Góralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
View in Google Scholar
Góralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar
Groborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197.
View in Google Scholar
Grochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles.
View in Google Scholar
Grohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124.
View in Google Scholar
Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
View in Google Scholar
Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar
Karwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.
View in Google Scholar
Karwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
View in Google Scholar
Karwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar
Karwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House.
View in Google Scholar
Karwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS.
View in Google Scholar
Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company.
View in Google Scholar
Kaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press.
View in Google Scholar
Klus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7).
View in Google Scholar
Klus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68.
View in Google Scholar
Kłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Kłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222.
View in Google Scholar
Kocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Konopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Kopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar
Korniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Kosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Krasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
View in Google Scholar
Krasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar
Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”.
View in Google Scholar
Kubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220.
View in Google Scholar
Kubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Kuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”.
View in Google Scholar
Kujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Ligęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217.
View in Google Scholar
Ligęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS.
View in Google Scholar
Limont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552.
View in Google Scholar
Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar
Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar
Limont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123.
View in Google Scholar
Lubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Łukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar
Magda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska.
View in Google Scholar
Magda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar
Magyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160.
View in Google Scholar
Magyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154.
View in Google Scholar
Magyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press.
View in Google Scholar
Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar
Mendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225.
View in Google Scholar
Mendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105.
View in Google Scholar
Nalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Nęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306.
View in Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Parys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Pietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS.
View in Google Scholar
Piirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale.
View in Google Scholar
Pikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Piotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229.
View in Google Scholar
Popek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar
Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Plucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press.
View in Google Scholar
Płóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Płóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Płóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Płóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Przyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar
Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar
Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.
View in Google Scholar
Puślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Rudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A.
View in Google Scholar
Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press.
View in Google Scholar
Sajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM.
View in Google Scholar
Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press.
View in Google Scholar
Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Schulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar
Schulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar
Sokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu.
View in Google Scholar
Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar
Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM.
View in Google Scholar
Stróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM.
View in Google Scholar
Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Strzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Strzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17.
View in Google Scholar
Szopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A.
View in Google Scholar
Szuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas.
View in Google Scholar
Szuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Tokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Tokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Trojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Trzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Trzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Ujwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU.
View in Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Wojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39.
View in Google Scholar
Wojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar
Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH.
View in Google Scholar
Wróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Zborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar
Zwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar
Zwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.