„I nie powiem, żeby to były jakieś takie spotkania z Mistrzami”: relacje z innymi przedstawicielami dziedziny a rozwój zawodowy w narracjach polskich reżyserek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.14

Słowa kluczowe:

reżyserki, rozwój zawodowy, badania jakościowe, ważni inni

Abstrakt

Autorka opracowania referuje fragmenty badań jakościowych prowadzonych wśród polskich – czynnych zawodowo – reżyserek filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Artykuł został podzielony na trzy części: wprowadzenie teoretyczne, metodologiczne i organizacyjne aspekty badań, raport z badań własnych. W artykule szkicowo zaprezentowany został model rozwoju zawodowego (cztery etapy / obszary rozwoju profesjonalnego) oraz znaczenie innych przedstawicieli reżyserii dla rozwoju zawodowego reżyserek, ze szczególnym omówieniem pierwszego etapu – orientowanie się w zawodzie.

Biogram autora

Monika Modrzejewska-Świgulska - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu

Modrzejewska-Świgulska Monika – adiunkt w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół pedagogiki twórczości, twórczości profesjonalnej oraz badań narracyjno- biograficznych, autorka książki: Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, redaktorka książki: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria.

 

Bibliografia

Becker H. (1982) Art Worlds, Berkeley–Los Angeles, University of California Press.
Google Scholar

Bertaux D. (2012) Analiza pojedynczych przypadków (au cas par cas) w: Metoda biograficzna w socjologii, K. Kaźmierska (red.), Kraków, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. 309–333.
Google Scholar

Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Csíkszentmihályi M. (1996) Creativity. Flow and the psychology of discovery and invention, New York, HarperPerennial.
Google Scholar

Cyrański B. (2016) Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 121–137.
Google Scholar

Denzin N. K. (1966) The Significant Others of a College Population, „The Sociological Quarterly”, 7/3, s. 298–310.
Google Scholar

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych w: Metody badań jakościowych, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. K. Podemski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–75.
Google Scholar

Ferenc T. (2012) Artysta jako obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Flick U. (2010) Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Galenson D. W. (2009) Old masters and young geniuses: The two life cycles of human creativity, „Journal of Applied Economics”, 12/1, s. 1–9.
Google Scholar

Gardner H. (1988) Creative lives and creative works: a synthetic scientific approch w: R. J. Sternberg, The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives, Cambridge, University Press, s. 298–321.
Google Scholar

Gardner H. (1993) Creating minds. An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi, New York, Basic Books A Member of The Perseus Books Group.
Google Scholar

Iwińska K. (2015) Być i działać w społeczeństwie. Dyskusja wokół teorii podmiotowego sprawstwa, Kraków, Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar

Kafar M. (2011) Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego w: Biografie naukowe. Perspektywa interdyscyplinarna, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 37–66.
Google Scholar

Kaufman J.-C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Konecki K. T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kvale S. (2004) Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar

Lutyński J. (2000) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Miles B. M., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar

Miller E. M., Cohen L. M. (2012) Engendering Talent in Others: Expanding Domains of Giftedness and Creativity, „Roeper Review”, 34/2, s. 104–113.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Kapral i poeta... Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 139–151.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2016) Realia pracy twórczej na przykładzie polskich reżyserek w: Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, I. Pufal- -Struzik, Z. Okraj (red.), Kielce, Wydawnictwo UJK.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, „Creativity. Theories – Research – Applications”, 5/1, s. 72–83.
Google Scholar

Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP.
Google Scholar

Okraj Z. (2017) Znaczenie rodziny w pracy wybitnych twórców w perspektywie teorii. The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera, ”Społeczeństwo i Rodzina”, nr 3/52, s. 51–64.
Google Scholar

Okraj Z., Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Jedna teoria – dwie inspiracje badawcze. Relacje z badań prowadzonych z wykorzystaniem podejścia teoretyczno-metodologicznego Howarda E. Grubera, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 7/ 2, s. 159–170.
Google Scholar

Simonton D. K. (2010) Geniusz, tłum. M. Godyń, Warszawa, Wydawnictwo APS.
Google Scholar

Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2019) ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.
Google Scholar

Szmidt K. J., Modrzejewska-Świgulska M. (2011) Psychopedagogiczne badania nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk w: Uczenie się z biografii innych, E. Dubas, W. Świtalski, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Ślęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” monografie, t. 1, nr 1.
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2013a) Biały Mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań, Galeria Miejska Arsenał.
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2013b) Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Tokarz A. (2005) Motywacja jako warunek aktywności twórczej w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 51–72.
Google Scholar

Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013) Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wagner I. (2005) Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. I, nr 1, s. 20–41.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2015b) Niepokorne reżyserki kina polskiego w: Kobiety niepokorne. Reformatorki – Buntowniczki – Rewolucjonistki, I. Desperak, I. Kuźma (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 253–264.
Google Scholar

Chrupała-Pniak M., Grabowski D. (2016) Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS), „Psychologia Społeczna”, nr 11/3, s. 339–355, https://www.researchgate.net/profile/ [dostęp: 08.2019].
Google Scholar

Lebuda I., Csíkszentmihályi M. (2018) All You Need Is Love: The Importance of Partner and Family Relations to Highly Creative Individuals’ Well-Being and Success, „Journal of Creative Behavior”, https://doi.org/10.1002/jocb.348 [dostęp: 07.2019].
Google Scholar

Myszka-Strychalska (2017) Koncepcje rozwoju zawodowego – przegląd wybranych stanowisk teoretycznych, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5461/Koncepcje%20rozwoju%20zawodowego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 08.2019].
Google Scholar

Tomasik K. (2004) Polskie reżyserki filmowe 1919–2002, „Kultura i Historia”, nr 6, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 [dostęp: 09.2017].
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2015a) Filmy kobiet. Zmiany, zwroty i „szklany sufit” w kinematografii polskiej przed i po 1989, „Sztuka i Demokracja”, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5fb86d41-2411-43f1-841fcbfaef1eb965 [dostęp: 04.2018].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Modrzejewska-Świgulska, M. (2019). „I nie powiem, żeby to były jakieś takie spotkania z Mistrzami”: relacje z innymi przedstawicielami dziedziny a rozwój zawodowy w narracjach polskich reżyserek. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 221–240. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.14