„I nie powiem, żeby to były jakieś takie spotkania z Mistrzami”: relacje z innymi przedstawicielami dziedziny a rozwój zawodowy w narracjach polskich reżyserek
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.14Mots-clés :
reżyserki, rozwój zawodowy, badania jakościowe, ważni inniRésumé
Autorka opracowania referuje fragmenty badań jakościowych prowadzonych wśród polskich – czynnych zawodowo – reżyserek filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Artykuł został podzielony na trzy części: wprowadzenie teoretyczne, metodologiczne i organizacyjne aspekty badań, raport z badań własnych. W artykule szkicowo zaprezentowany został model rozwoju zawodowego (cztery etapy / obszary rozwoju profesjonalnego) oraz znaczenie innych przedstawicieli reżyserii dla rozwoju zawodowego reżyserek, ze szczególnym omówieniem pierwszego etapu – orientowanie się w zawodzie.
Références
Becker H. (1982) Art Worlds, Berkeley–Los Angeles, University of California Press.
View in Google Scholar
Bertaux D. (2012) Analiza pojedynczych przypadków (au cas par cas) w: Metoda biograficzna w socjologii, K. Kaźmierska (red.), Kraków, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. 309–333.
View in Google Scholar
Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Csíkszentmihályi M. (1996) Creativity. Flow and the psychology of discovery and invention, New York, HarperPerennial.
View in Google Scholar
Cyrański B. (2016) Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 121–137.
View in Google Scholar
Denzin N. K. (1966) The Significant Others of a College Population, „The Sociological Quarterly”, 7/3, s. 298–310.
View in Google Scholar
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych w: Metody badań jakościowych, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. K. Podemski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–75.
View in Google Scholar
Ferenc T. (2012) Artysta jako obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Flick U. (2010) Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar
Galenson D. W. (2009) Old masters and young geniuses: The two life cycles of human creativity, „Journal of Applied Economics”, 12/1, s. 1–9.
View in Google Scholar
Gardner H. (1988) Creative lives and creative works: a synthetic scientific approch w: R. J. Sternberg, The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives, Cambridge, University Press, s. 298–321.
View in Google Scholar
Gardner H. (1993) Creating minds. An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi, New York, Basic Books A Member of The Perseus Books Group.
View in Google Scholar
Iwińska K. (2015) Być i działać w społeczeństwie. Dyskusja wokół teorii podmiotowego sprawstwa, Kraków, Zakład Wydawniczy NOMOS.
View in Google Scholar
Kafar M. (2011) Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego w: Biografie naukowe. Perspektywa interdyscyplinarna, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 37–66.
View in Google Scholar
Kaufman J.-C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar
Konecki K. T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Kvale S. (2004) Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
View in Google Scholar
Lutyński J. (2000) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
View in Google Scholar
Miles B. M., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.
View in Google Scholar
Miller E. M., Cohen L. M. (2012) Engendering Talent in Others: Expanding Domains of Giftedness and Creativity, „Roeper Review”, 34/2, s. 104–113.
View in Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Kapral i poeta... Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 139–151.
View in Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2016) Realia pracy twórczej na przykładzie polskich reżyserek w: Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, I. Pufal- -Struzik, Z. Okraj (red.), Kielce, Wydawnictwo UJK.
View in Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, „Creativity. Theories – Research – Applications”, 5/1, s. 72–83.
View in Google Scholar
Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP.
View in Google Scholar
Okraj Z. (2017) Znaczenie rodziny w pracy wybitnych twórców w perspektywie teorii. The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera, ”Społeczeństwo i Rodzina”, nr 3/52, s. 51–64.
View in Google Scholar
Okraj Z., Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Jedna teoria – dwie inspiracje badawcze. Relacje z badań prowadzonych z wykorzystaniem podejścia teoretyczno-metodologicznego Howarda E. Grubera, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 7/ 2, s. 159–170.
View in Google Scholar
Simonton D. K. (2010) Geniusz, tłum. M. Godyń, Warszawa, Wydawnictwo APS.
View in Google Scholar
Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2019) ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar
Szmidt K. J., Modrzejewska-Świgulska M. (2011) Psychopedagogiczne badania nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk w: Uczenie się z biografii innych, E. Dubas, W. Świtalski, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Ślęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” monografie, t. 1, nr 1.
View in Google Scholar
Talarczyk-Gubała M. (2013a) Biały Mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań, Galeria Miejska Arsenał.
View in Google Scholar
Talarczyk-Gubała M. (2013b) Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
View in Google Scholar
Tokarz A. (2005) Motywacja jako warunek aktywności twórczej w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 51–72.
View in Google Scholar
Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013) Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Wagner I. (2005) Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. I, nr 1, s. 20–41.
View in Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz E. (2015b) Niepokorne reżyserki kina polskiego w: Kobiety niepokorne. Reformatorki – Buntowniczki – Rewolucjonistki, I. Desperak, I. Kuźma (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 253–264.
View in Google Scholar
Chrupała-Pniak M., Grabowski D. (2016) Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS), „Psychologia Społeczna”, nr 11/3, s. 339–355, https://www.researchgate.net/profile/ [dostęp: 08.2019].
View in Google Scholar
Lebuda I., Csíkszentmihályi M. (2018) All You Need Is Love: The Importance of Partner and Family Relations to Highly Creative Individuals’ Well-Being and Success, „Journal of Creative Behavior”, https://doi.org/10.1002/jocb.348 [dostęp: 07.2019].
View in Google Scholar
Myszka-Strychalska (2017) Koncepcje rozwoju zawodowego – przegląd wybranych stanowisk teoretycznych, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5461/Koncepcje%20rozwoju%20zawodowego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 08.2019].
View in Google Scholar
Tomasik K. (2004) Polskie reżyserki filmowe 1919–2002, „Kultura i Historia”, nr 6, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 [dostęp: 09.2017].
View in Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz E. (2015a) Filmy kobiet. Zmiany, zwroty i „szklany sufit” w kinematografii polskiej przed i po 1989, „Sztuka i Demokracja”, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5fb86d41-2411-43f1-841fcbfaef1eb965 [dostęp: 04.2018].
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.