The Experience of the COVID-19 Pandemic from the Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.4.07

Keywords:

qualitative research, Life Course Theory, COVID-19 pandemic, young adults, parents, seniors

Abstract

The article raises issues related to the multifaceted effects of the COVID-19 pandemic observed in Poland and considered in the perspective of the Life Course Theory. The aim of the analyses was primarily to capture the diversity of the experiences of the pandemic, and especially its impact on the fate, aspirations, and attitudes of people at different stages of life: young adults who have already achieved independence, parents living with their children, and seniors. In this light, it was crucial to determine how the period of the COVID-19 pandemic in Poland in the years 2020–2022, the common threat associated with the new disease, but also taking broadly understood individual and collective measures to protect against infection, had an impact on decisions made by people, the perception of one’s own situation (as well as the situation of others), choices made, and the way of reacting to the surrounding reality. The key similarities and differences in the reactions of people being at different stages of life to the surrounding reality are crucial in this context. The empirical basis for the presented analyses and conclusions included the data and materials collected mainly as part of the project titled “The social effects of the pandemic. Selected socio-demographic categories in the perspective of lifestyles – a longitudinal study”, conducted in 2022 by researchers from the IFiS PAN. The interviews conducted in 2022 were the final return to the same people we had spoken to in 2020 and 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Karkowska, Instytut Filozofii i Socjologii PAN

Doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, magister socjologii i historii. Zainteresowania badawcze: szeroko rozumiana pamięć zbiorowa, metodologia badań jakościowych. Obecnie członek zespołu realizującego projekt badawczy dotyczący społecznych skutków pandemii COVID-19 w Polsce. Autorka książki i kilkudziesięciu artykułów w książkach i czasopismach naukowych.

Hanna Bojar, Instytut Filozofii i Socjologii PAN

Socjolog, doktor habilitowana, profesor Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Członek Komisji ds. Zagrożeń Cywilizacyjnych PAU. Główne obszary zainteresowań naukowych: socjologia kultury i community studies w perspektywie zmiany społecznej, lokalne podstawy solidarności społecznej i zaufania społecznego w sytuacjach różnego rodzaju katastrof naturalnych i technologicznych, metodologia badań jakościowych. W latach 2020–2023 kierownik zespołu w IFiS PAN realizującego projekt badawczy dotyczący społecznych skutków pandemii COVID-19 w Polsce.

References

Binder Piotr (2022), Praca zdalna w czasie pandemii i jej implikacje dla rodzin z dziećmi – badanie jakościowe, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XVIII, nr 1, s. 82–110, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.05
Google Scholar

Binder Piotr, Bojar Hanna, Karkowska Marta (2021), Społeczne skutki pandemii w perspektywie stylów życia, „Cyklicznik”, nr 2, s. 5–9, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2021/12/cyklicznik-nr-2_2021.pdf (dostęp: 1.10.2022).
Google Scholar

Bishop Libby (2014), Re-using Qualitative Data: A Little Evidence, On-going Issues and Modest Reflections, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 167–176.
Google Scholar

Bishop Libby, Kuula-Luumi Arja (2017), Revisiting Qualitative Data Reuse: A Decade On, „SAGE Open”, vol. 7(1), https://doi.org/10.1177/2158244016685136
Google Scholar

Centrum Badania Opinii Społecznej (2020), Opinie i Diagnozy nr 46: Pandemia koronawirusa w opiniach Polaków, https://www.cbos.pl/PL/publikacje/diagnozy/046.pdf (dostęp: 1.10.2022).
Google Scholar

Długosz Piotr (red.) (2021), Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Google Scholar

Elder Glen H. (1998), The life course as developmental theory, „Child Development”, vol. 69(1), s. 1–12, https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06128.x
Google Scholar

Elder Glen H., Kirkpatrick Johnson Monica, Crosnoe Robert (2003), The emergence and development of life course theory, [w:] Jeylan T. Mortimer, Michael J. Shanahan (red.), Handbook of the Life Course, New York–Boston–Dordrecht–London–Moscow: Kluwer Academic Publishers, s. 3–19.
Google Scholar

Gawin Dariusz (red.) (1999), Homo eligens: społeczeństwo świadomego wyboru. Księga jubileuszowa ku czci Andrzeja Sicińskiego, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar

Geert Paul van (1994), Dynamic systems of development: Change between complexity and chaos, New York: Harvester Wheatsheaf, https://www.paulvangeert.nl/publications_files/Dynamic%20systems%20of%20development%201994%20b.pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Giddens Anthony (2002), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Giele Janet Z., Elder Glen H. (1998), Life Course Research: Development of a Field, [in:] Janet Z. Giele, Glen H. Elder (red.), Methods of Life Course Research: Qualitative and Quantitative Approaches, Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc., chapter 1.
Google Scholar

Głowacka Maja, Helak Monika, Łukianow Małgorzata, Orchowska Justyna, Mazzini Mateusz (2022), Pamiętniki pandemii, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Główny Inspektorat Sanitarny (b.r.), https://www.gov.pl/web/gis (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2023), Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2022 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-grudniu-2022-roku,2,134.html (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Gumuła Wiesław (red.) (2021), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności), Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar

Jaskulska Sylwia, Marciniak Mateusz, Jankowiak Barbara, Klichowski Michał (2022), Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic: codzienność i wizja przyszłości szkoły, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1(16), s. 151–163, https://doi.org/10.15804/em.2022.01.10
Google Scholar

Kajta Justyna, Pustułka Paula (2023), Międzypokoleniowy przekaz wartości i wizji dobrego życia w rodzinie. Porównanie perspektyw młodych dorosłych i ich rodziców, „Studia BAS”, t. 3(75), s. 97–118, https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2023.13
Google Scholar

Karkowska Marta (2021), Mikrospołeczne podstawy (nie)skuteczności prawa. Reakcje na pandemiczne zakazy, nakazy i zalecenia w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19, [w:] Katarzyna Andrejuk, Izabela Grabowska, Marta Olcoń-Kubicka, Iwona Taranowicz (red.), Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 313–336, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2021/08/Zmiana_spoleczna_pandemia_kryzys_red.Andrejuk_i_in..pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Karkowska Marta (2022), Między literą prawa a praktyką. Reakcje na odgórne regulacje związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19 w latach 2020 i 2021, „Studia BAS”, t. 1(69), s. 9–28.
Google Scholar

Kaźmierska Kaja (2014), Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji, „Studia Socjologiczne”, t. 214, nr 3, s. 221–238.
Google Scholar

Kiersztyn Anna (2015), Niepewne uczestnictwo – młodzi na polskim rynku pracy w latach 2008–2013, Warszawa: Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, https://polpan.org/wp-content/uploads/2014/05/POLPAN_raport_Niepewne-uczestnictwo.pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Koronawirus w Polsce (SARS-CoV-2) (2023), https://koronawirusunas.pl (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Mayer Karl Ulrich (2009), New Directions in Life Course Research, „Annual Review of Sociology”, vol. 35, s. 413–433, https://www.imprs-life.mpg.de/25814/062_mayer_k_u.pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Mayer Karl Ulrich (2022), Aspects of a sociology of the pandemic: Inequalities and the life course, „Vienna Yearbook of Population Research”, vol. 20, s. 15–37, https://doi.org/10.1553/populationyearbook2022.per01
Google Scholar

Ministerstwo Zdrowia (b.r.), https://www.gov.pl/web/zdrowie (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Mitchell Barbara A. (2003), Life Course Theory, [w:] James J. Ponzetti (red.), The International Encyclopedia of marriage and Family Relationships, New York: Macmillan Reference, s. 1051–1055.
Google Scholar

Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 1 lutego 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, obowiązywał w Polsce stan epidemii (Dz.U. z 2022 r., poz. 340).
Google Scholar

Pittman Joe F., Blanchard David (1996), The Effects of Work History and Timing of Marriage on the Division of Household Labor: A Life-Course Perspective, „Journal of Marriage and Family”, vol. 58(1), s. 78–90, https://doi.org/10.2307/353378
Google Scholar

Pittman Joe F., Solheim Catherine A., Blanchard David (1996), Stress as a Driver of the Allocation of Housework, „Journal of Marriage and the Family”, vol. 58(2), s. 456–468, https://doi.org/10.2307/353509
Google Scholar

Posłuszny Łukasz, Kubicki Paweł, Olcoń-Kubicka Marta, Felczak Joanna (2020), Społeczny obraz życia codziennego na wsi w pamiętnikach z czasu koronawirusa, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(188), s. 185–203, https://doi.org/10.7366/wir032020/09
Google Scholar

Purkey Eva, Bayoumi Imaan, Davison Colleen M., Watson Autumn (2022), Directed content analysis: A life course approach to understanding the impacts of the COVID-19 pandemic with implications for public health and social service policy, „PLoS ONE”, vol. 17(12), e0278240, https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0278240 (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Pustułka Paula, Radzińska Jowita, Kajta Justyna, Sarnowska Justyna, Kwiatkowska Agnieszka, Golińska Agnieszka (2021), Transitions to adulthood during COVID-19: Background and early findings from the ULTRAGEN project, „Youth Working Papers”, no. 4, https://swps.pl/images/STRUKTURA/centra-badawcze/mlodzi-w-centrum/dokumenty/Working-Paper_Final_201221.pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz.U. z 2023 r., poz. 1118).
Google Scholar

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej (b.r.), Informacje dla seniorów, https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-seniorow (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Settersten Richard A., Bernardi Laura, Härkönen Juho, Antonucci Toni C., Dykstra Pearl A., Heckhausen Jutta, Kuh Diana, Mayer Karl Ulrich, Moen Phyllis, Mortimer Jeylan T., Mulder Clara H., Smeeding Timothy M., Lippe Tanja van der, Hagestad Gunhild O., Kohli Martin, Levy René, Schoon Ingrid, Thomson Elizabeth (2020), Understanding the effects of Covid-19 through a life course lens, „Advances in Life Course Research”, vol. 45, 100360, https://doi.org/10.1016/j.alcr.2020.100360
Google Scholar

Siciński A. (2002), Styl życia, kultura, wybór: szkice, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar

Siciński A. (red.) (1988), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Teachman Jay D., Call Vaughn R.A. (1996), The Effect of Military Service on Educational, Occupational, and Income Attainment, „Social Science Research”, vol. 25(1), s. 1–31, https://doi.org/10.1006/ssre.1996.0001
Google Scholar

Thompson Paul (2000), Re-using Qualitative Research Data: a Personal Account, „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 1(3), https://doi.org/10.17169/fqs-1.3.1044
Google Scholar

Verd Joan M., López Martí (2011), The Rewards of a Qualitative Approach to Life-Course Research. The Example of the Effects of Social Protection Policies on Career Paths [61 paragraphs], „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 12(3), https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1753/3259 (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

World Health Organization (‎2018),‎ The life-course approach: from theory to practice. Case stories from two small countries in Europe, Regional Office for Europe, https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/342210/9789289053266-eng.pdf (dostęp: 18.06.2023).
Google Scholar

Published

2023-11-30 — Updated on 2024-01-16

Versions

How to Cite

Karkowska, M., & Bojar, H. (2024). The Experience of the COVID-19 Pandemic from the Perspective. Przegląd Socjologii Jakościowej, 19(4), 140–169. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.4.07 (Original work published November 30, 2023)

Issue

Section

Numer tematyczny "Mozaikowe odcienie współczesności w perspektywie doświadczeń biograficznych" pod redakcją Kai Kaźmierskiej

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.