Separujące i ochronne funkcje izolacji. Narzędzia oswajania inności na przykładzie działalności artystyczno-edukacyjnej Teatru 21

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.06

Słowa kluczowe:

socjologia teatru, pedagogika teatru, niepełnosprawność, inność, integracja przez sztukę, Teatr 21

Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja nad kierunkami pracy nad oswajaniem inności w działalności artystów i pedagogów teatru z kręgu Teatru 21. Przedstawiamy model integracji inności przez sztukę teatralną, który ma za zadanie zniesienie barier włączania i zerwanie społecznych „izolacji” oddziela­jących osoby z niepełnosprawnością od społeczeństwa. Jednocześnie ów model przewiduje nałożenie nowych form ochronnych, których główną funkcją jest asekuracja uczestników interakcji polegającej na kontakcie z Innym. W artykule omawiamy metody i narzędzia wykorzystywane w pracy edukacyjnej Teatru 21 oraz zastanawiamy się nad efektami ich zastosowania w procesach zmiany postaw wobec niepełnosprawności. Podstawą empiryczną artykułu są wnioski z badań przeprowadzonych podczas ewaluacji projektu O!Swój Teatru 21 w latach 2017–2018. Działalność artystyczna i edukacyjna Teatru 21, tworzonego w większości przez aktorów z zespołem Downa, koncentruje się na wspomaganiu proce­sów integracji społeczno-kulturowej osób z niepełnosprawnościami. Omawiany model oswajania inno­ści wypracowany przez środowisko Teatru ma jednak mocno uniwersalny rys i w naszej ocenie może zostać zaadaptowany do pracy z różnymi wymiarami inności.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Katarzyna Kalinowska - Instytut Badań Edukacyjnych

Katarzyna Kalinowska, dr, z wykształcenia socjo­log o specjalizacji antropologia współczesności, animacja działań lokalnych (absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego). Pracu­je jako adiunktka w Instytucie Badań Edukacyjnych. Zaj­muje się socjologią emocji i miłości, metodologią badań jakościowych, etyką badawczą oraz antropologią szkoły i młodzieży. Od ponad siedmiu lat bada edukację teatral­ną i pedagogikę teatru w Polsce.

 

Kaja Rożdżyńska - Uniwersytet Warszawski

Kaja Rożdżyńska, doktorantka Międzywydziałowych Śro­dowiskowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Histo­rycznym z siedzibą w ISNS UW. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół badań praktyk kulturalnych, antropolo­gii społeczności lokalnych, socjologii sportu oraz metodologii badań jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy terenowej, metody biograficznej i technik wizualnych.

 

Bibliografia

Aronson Elliot, Wilson Tymothy D., Akert Robin M. (1997) Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia. Przełożył Mirosław Draheim [w:] Elliot Aronson, Tymothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna – serce i umysł. Przełożyli Anna Bezwińska i in. Poznań: Zysk i s-ka, s. 309–353.
Google Scholar

Barnes Colin, Mercer Geof (2008) Niepełnosprawność. Przełożył Piotr Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Červinkowá Hana, Gołębniak Bogusława Dorota, red., (2010) Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Czarnota Justyna i in. (2016) Daleki punkt dojścia. „Dialog”, nr 7–8, s. 180–193.
Google Scholar

Czarnota-Misztal Justyna, Szpak Magdalena, red., (2018) Pedagogika teatru. Kierunki, refleksje, perspektywy. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar

Eisner Elliot W. (1994) The Educational Imagination: On Design and Evaluation of School Programs. New York: Macmillan.
Google Scholar

Fatyga Barbara, Kietlińska Bogna (2016) My jesteśmy kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo. Raport z badania „Bilet za 400 groszy” zrealizowanego w dniu 14.05.2016 roku dla Instytutu Teatralnego przez Fundację Obserwatorium Żywej Kultury – Sieć Badawcza. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar

Gadamer Hans-Georg (2004) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2016) 21 myśli o teatrze. Głogowo: Fundacja Win-Win.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2017) Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2018) Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu. Warszawa: Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa.
Google Scholar

Goffman Erving (2007) Piętno. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska i Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Goodley Dan (2011) Disability Studies. London: Sage.
Google Scholar

Greenwood Davydd (2012) Action research, czyli o badaniach w działaniu. Przełożyła Marta Höffner [w:] Dariusz Jemielniak, red., Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 115–139.
Google Scholar

Jaworska-Witkowska Monika, Kwieciński Zbigniew (2011) Nurty pedagogiki: naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Jury Czesław, Krzanowska Halina, red. (1992) Leksykon biologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Kalinowska Katarzyna (2018) Wchodzenie „tylnym wejściem” jako wariant zmiany społecznej. Raport z ewaluacji projektu O!Swój. Edycja 2018. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Kalinowska Katarzyna, Rożdżyńska-Stańczak Kaja (2017) Jak się zerwie izolację, to kogoś może kopnąć prąd. Raport z ewaluacji projektu O!Swój. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Kietlińska Bogna (2019) Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Klus-Stańska Dorota (2002) Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2012) Etnografia socjologiczna [w:] Piotr Chomczyński, Krzysztof T. Konecki, red., Słownik Socjologii Jakościowej. Warszawa: Difin, s. 77–82.
Google Scholar

Korporowicz Leszek (1997) Słownik najważniejszych pojęć [w:] Leszek Korporowicz, red., Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 278–280.
Google Scholar

Kosińska Marta (2014) Edukacja kulturowa [w:] Rafał Koschany, Agata Skórzyńska, red., Edukacja kulturowa. Podręcznik. Poznań: Centrum Kultury Zamek, s. 172–177.
Google Scholar

Krajewski Marek, Schmidt Filip (2014) Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury.
Google Scholar

Kuryłowicz Jerzy i in., red. (1984) Słownik fizyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Marody Mirosława (2000) Postawa [w:] Zbigniew Bokszański i in., red., Encyklopedia Socjologii. Tom 3. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 151–155.
Google Scholar

Mikiewicz Piotr (2016) Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Oliver Michael (1996) Understanding Disability: From Theory to Practice. London: Macmillan.
Google Scholar

Pauluk Dorota (2013) Pozaideologiczne uwikłania. Ukryty program we współczesnej debacie edukacyjnej. „Kultura i Edukacja”, nr 2(95), s. 8−28.
Google Scholar

Rakowski Tomasz (2013) Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie [w:] Tomasz Rakowski, red., Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 6–42.
Google Scholar

Skórzyńska Anna (2014) Animacja kulturowa [w:] Rafał Koschany, Agata Skórzyńska, red., Edukacja kulturowa. Podręcznik. Poznań: Centrum Kultury Zamek, s. 162–170.
Google Scholar

Szlendak Tomasz (2014) Formy aktywności kulturalnej [w:] Rafał Drozdowski i in., red., Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 151−219.
Google Scholar

Szpak Magdalena (2016) Doświadczaj. „Dialog”, nr 7-8, s. 131– 137.
Google Scholar

Urban Bronisław, Stanik Jan M., red., (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Woroniecka Grażyna (2003) Interakcja symboliczna a hermeneutyczna kategoria przed-rozumienia, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Niedbalski Jakub, red. (2018) Niepełnosprawność jako proces i społeczny konstrukt. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 14, nr 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.01

Znaniecki Florian (2001) Socjologia wychowania, Tom 1 . Wychowujące społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-05-31

Jak cytować

Kalinowska, K., & Rożdżyńska, K. (2020). Separujące i ochronne funkcje izolacji. Narzędzia oswajania inności na przykładzie działalności artystyczno-edukacyjnej Teatru 21. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(2), 80–101. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.06