Interakcje pedagogiczne w szkole gimnazjalnej

Autor

  • Katarzyna Kalinowska Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, ul. Nowy Świat 69, 00-927 Warszawa

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.3.02

Słowa kluczowe:

socjologia i antropologia młodzieży, gimnazjum, obserwacja uczestnicząca, interakcje pedagogiczne

Abstrakt

Niniejszy artykuł zawiera syntetyczne omówienie metodologii oraz cząstkową prezentację wyników badań uczestniczących prowadzonych wśród młodzieży gimnazjalnej. Pierwsza część tekstu obejmuje opis przyjętych założeń metodologicznych i przebiegu badania terenowego, charakterystykę badanego środowiska oraz refleksje metodologiczne i etyczne związane z obserwacją uczestniczącą w gimnazjum. Druga część koncentruje się na różnych wymiarach interakcji pedagogicznych. Poruszam tu wątki przemocy symbolicznej, instytucjonalnego charakteru interakcji szkolnych, poziomu skontekstowania interakcji pedagogicznych, a także udziału stereotypów w przebiegu komunikacji między uczniami a nauczycielami.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Katarzyna Kalinowska - Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, ul. Nowy Świat 69, 00-927 Warszawa

Katarzyna Kalinowska, socjolog, antropolog współczesności, doktorantka w Zakładzie Metod Badania Kultury w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to metodologia badań jakościowych, socjologia i antropologia młodzieży, socjologia emocji. Pracuje nad doktoratem na temat życia uczuciowego kuracjuszy i bywalców imprez klubowych.

Bibliografia

Babbie Earl (2004) Badania społeczne w praktyce. Przełożył Witold Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Baudrillard Jean (2005) Symulakry i symulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Becker Howard S. (2009) Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji. Przełożyła Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claud (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła Elżbieta Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Caillois Roger (1997) Gry i ludzie. Przełożyły Anna Tatarkiewicz i Maria Żurowska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Google Scholar

Charmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Chomczyński Piotr (2006) Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 2, nr 1, s. 68−87 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.05

Cohen Stanley (2010) Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers. London−New York: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203828250

Czykwin Elżbieta (2008) Stygmat społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Erikson Erik H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo. Przełożył Przemysław Hejmej. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Google Scholar

Fatyga Barbara, red., (2005) Biała Księga młodzieży polskiej. Dwie prawdy o aktywności. Warszawa: OBM UW, Składnica Harcerska [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.fundacjafarma.pl/www/media/files/dwie_prawdy.pdf
Google Scholar

Fatyga Barbara, Zieliński Przemysław (2006) Tempus Fugit. Analiza metafor czasu – propozycja metodologiczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 2, nr 1, s. 4−32 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.02

Fatyga Barbara, Zieliński Przemysław, Hupa Albert (2008) Warszawskie badanie stylów życia młodzieży. Narkotyki w kulturze młodzieży miejskiej. Koncepcja i wyniki badań. Warszawa: Ośrodek Badań Młodzieży UW [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://antropologia.isns.uw.edu.pl/archiwum/style_zycia_warszawa.pdf
Google Scholar

Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David (2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Przełożyły Elżbieta Hornowska i Marzenna Zakrzewska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria M. Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Goffman Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Goffman Erving (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska i Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Goffman Erving (2006) Rytuał interakcyjny. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gombrowicz Witold (1986) Ferdydurke. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Hall Edward T. (1984) Poza kulturą. Przełożyła Elżbieta Goździak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hammersley Martyn, Atkinson Paul (2000) Metody badan terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Kaniowska Katarzyna (1999) Opis – klucz do rozumienia kultury. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Kaniowska Katarzyna, Modnicka Noemi, red., (2010) Etyczne problemy badań antropologicznych. „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 49. Wrocław, Łódź: PTL.
Google Scholar

Kawecki Ireneusz (1994) Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych.
Google Scholar

Kleszcz Irena (2004) Wykorzystanie ukrytej obserwacji uczestniczącej w badaniu stylu życia szarej strefy. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 189‒202.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2007) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Studium folkloru fabrycznego. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 1 [dostęp 10 stycznia 2012 r.].Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.3.1.02

Kuligowski Waldemar (2007) Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Lofland John i in. (2009) Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Przełożyły Anna Kordasiewicz, Sylwia Urbańska, Monika Żychlińska. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar

Maffesoli Michel (2008) Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Malinowski Bronisław (2007) Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Mead Margaret (2000) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Przełożył Jacek Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mikiewicz Piotr (2005) Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Google Scholar

Miszewski Kamil (2007) Kiedy badacz jest tajnym agentem. O postrzeganiu niejawnej obserwacji uczestniczącej jako etycznie problematycznej, metodach badań ilościowych, zakulisowych wymiarach życia społecznego i ich związku z tym wszystkim, o czym przed chwilą. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 2, s. 33−62 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.3.2.03

Nowicka Ewa (2005) Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne [w:] Krystyna Zamiara, red., Człowiek i Społeczeństwo, t. 24 Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 191−210.
Google Scholar

Olejnik Marta (2007) Komunikacyjne sposoby utwierdzania się we wspólnej wizji rzeczywistości. Niepublikowana praca magisterska [wydruk komputerowy]. Warszawa: IS UW.
Google Scholar

Oliwińska Iwona (2008) Warszawskie Szmulki. Miejsca, ludzie, style życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Piotrowski Andrzej (1999) Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Rabinow Paul (2010) Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Przełożyli Karolina J. Dudek i Sławomir Sikora. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar

Silverman David (2008) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper i Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sińczuch Marcin (2002) Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: IS UW.
Google Scholar

Szlendak Tomasz (2008) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Szpociński Andrzej (1997) Czy kryzys kanonu? [w:] Marian Kempny, Alina Kapciak, Sławomir Łodziński, red., U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 98−116.
Google Scholar

Winkin Yves (2007) Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych. Przełożyła Agnieszka Karpowicz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Wyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: IFiS PAN.
Google Scholar

Zakrzewska-Manterys Elżbieta (1996) Odteoretycznienie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 5‒25.
Google Scholar

Zielińska Iwona (2009) Panika moralna, mniejszości seksualne i mowa nienawiści [w:] Piotr Bindera, Hanna Palska, Wojciech Pawlik, red., Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFiS PAN, s. 187−200.
Google Scholar

Ziółkowski Marek (1981) Znaczenie, interakcja, rozumienie. Studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej jako wersji socjologii humanistycznej. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-11-30

Jak cytować

Kalinowska, K. (2012). Interakcje pedagogiczne w szkole gimnazjalnej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 8(3), 30–57. https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.3.02

Numer

Dział

Artykuł