„Ciało świątynią duszy”, czyli o procesie budowania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Konstruowanie prywatnej quasi-religii

Autor

  • Krzysztof T. Konecki Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.04

Słowa kluczowe:

ciało, cielesność, joga, hatha-joga, praktyka jogi, religia, quasi-religia, para-religia, konstruowanie tożsamości

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem postrzegania i odczuwania ciała w praktyce nabywania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Proces stawania się praktykującym jest związany z praktykami pracy nad ciałem i ich definiowaniem oraz określonym postrzeganiem ciała i odczuć z niego płynących. W tekście opisuję fazy tego procesu: 1. faza wstępna – konstruowanie motywów i pierwsze kroki; 2. faza pełniejszego rozpoznawania efektów psychofizycznych i przypisywania im odpowiednich znaczeń; 3. faza pełniejszego rozpoznawania duchowych aspektów hatha-jogi (quasi-religia). Relacje umysłu i ciała komplikują się w momencie znaczącego zaangażowania się w praktykę jogi i zdefiniowania praktyk cielesnych jako zarówno umysłowych, jak i duchowych. Praca nad ciałem może zmienić zachodnią perspektywę definiowania ciała jako elementu materialnego ludzkiej egzystencji (wizja kartezjańska) w wizję traktowania go jako substancji uduchowionej (wizja filozofii wschodniej), co jednak nie zawsze jest możliwe, jeśli przyjmuje się założenia innych religii (np. katolickiej). Zmiany w ciele i psychice trzeba wtedy inaczej zdefiniować i – by pogodzić założenia religii konwencjonalnej z nowymi doświadczeniami duchowymi – muszą pojawić się ich określone objaśnienia językowe (często przyjmujące schemat stałych formuł językowych).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Krzysztof T. Konecki - Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania

Krzysztof T. Konecki, prof., kierownik Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania UŁ, członek Zarządu Qualitative Methods Research Network of ESA, członek Prezydium Komitetu Socjologii PAN, członek Zarządu PTS, przewodniczący Sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu PTS. Obszar zainteresowań naukowych to m.in.: socjologia jakościowa, teoria ugruntowana, interakcjonizm symboliczny, socjologia wizualna

Bibliografia

Augustyn Aneta (2009) Joga na dobre i złe. „Gazeta Wyborcza” z dn. 20 stycznia 2009 r. [dostęp 10 października 2010 r.]. Dostępny w Internecie http://wyborcza.pl/1,75476,5897236,Joga_na_dobre_i_na_zle.html
Google Scholar

Augustyn Aneta (2010) Joga to jest to! „Gazeta Wyborcza” z dn. 20 listopada 2010 r. [dostęp 12 grudnia 2010 r.]. Dostępny w Internecie http://wyborcza.pl/1,75476,8686452,Joga_to_jest_to_.html
Google Scholar

Berger Peter (2005) Święty Baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Przełożył Włodzimierz Kurdziel. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Eliade Mircea (1997) Joga. Nieśmiertelność i wolność. Przełożył Bolesław Baranowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Eliade Mircea (2004) Patańdżali i joga. Przełożył Jerzy Prokopiuk. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Eliade Mircea (2009) Techniki jogi. Przełożyła Beata Biały. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar

Górski Sebastian (2004) Joga krzepi. „Wprost 24”, nr 8/2004 (1108) [dostęp 2 sierpnia 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.wprost.pl/ar/56385/Jogakrzepi/?I=1108
Google Scholar

Greil Arthur L., Rudy David R. (1984) Social Cocoons: Encapsulation And Identity Transformation Organizations. „Sociological Inquiry”, vol. 54, no. 3, s. 260–278.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.1984.tb00060.x

Greil Arthur L., Bromley David R., eds., (2003) Defining Religion: Investigating the Boundaries Between the Sacred and the Secular. Greenwich: JAI Press.
Google Scholar

Iyengar B.K.S. (1995) Drzewo jogi. Przełożył Sławomir Bubicz. Warszawa: Virya.
Google Scholar

Iyengar B.K.S. (1996) Światło jogi. Przełożył Sławomir Bubicz. Warszawa: Virya.
Google Scholar

Iyengar B.K.S. (1997) Pranajama. Sztuka oddychania w jodze. Przełożyli Sławomir Bubicz, Liliana Pechal. Warszawa: Virya.
Google Scholar

Iyengar B.K.S. (2006) Joga światłem życia. Wewnętrzna podróż ku przemianie. Przełożyła Anna Klajs. Łódź: Galaktyka.
Google Scholar

Joga na Times Square. „Rzeczpospolita” z dn. 23 czerwca 2010 r. [dostęp 28 lipca 2010 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rp.pl/artykul/187143,498263.html
Google Scholar

Knoblauch Hubert (2006) „Niewidzialna religia” Thomasa Luckmanna, czyli o przemianie religii w religijność [w:] Thomas Luckmann, red., Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie. Kraków: Nomos, s. 7–46.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2010) Wywiad na podstawie filmów w badaniach praktyki jogi – na przykładzie badań cielesności i gestów w społecznym świecie praktyki jogi [w:] Jacek Leoński, Magdalena Fiternicka-Gorzko, red., Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych. Szczecin: Volumina.pl, s. 303–335.
Google Scholar

Kulmatycki Lesław, Burzyński Zdzisław (1999) Opinie studentów na temat ćwiczeń jogi [w:] Krystyna Zatoń, red., Problemy kultury fizycznej w badaniach naukowych. Wrocław: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar

Kulmatycki Lesław, Burzyński Zdzisław (2008) Kto uczy hatha-jogi w Polsce? „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2/2008, s. 157–172.
Google Scholar

Luckmann Thomas (2006) Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie. Przełożył Lucjan Bluszcz. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Madonna i joga (b.d.) Fit.pl. [dostęp 8 lipca 2011]. Dostępny w Internecie http://www.fit.pl/gwiazdyfit/gwiazdy_i_fitness/madonna_i_joga,169,1,0.html
Google Scholar

De Michelis Elizabeth (2008) Modern Yoga: History and Forms [w:] Singleton Marc S., Byrne Jean Yoga in the Modern World. Contemporary Perspectives. New York: Routledge, s. 17–35.
Google Scholar

Nelke Magdalena (2010) Dynamicznie i z optymizmem – branża fitness w Polsce. Podsumowanie wyników ankiety „Analiza rynku fitness 2010”. „Body Life”, nr 4/2010 [dostęp 4 lutego 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.fit.pl/g/str/file/ankieta_fitness.pdf
Google Scholar

Pereira Joseph (2010) Jogin w Kościele. Rozmowę przeprowadził Łukasz Ziółkowski. „Tygodnik Powszechny”, nr 22(3177) z dn. 30 maja 2010 r. [dostęp 6 czerwca 2010 r.]. Dostępny w Internecie http://tygodnik.onet.pl/32,0,47025,jogin_wkosciele,artykul.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF03088840

Pilorz Katarzyna (2008) Radość z jogi. Rozmowę przeprowadziła Zofia Rokita. „Rzeczpospolita” z dn. 16 listopada 2008 r. [dostęp 4 lutego 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rp.pl/artykul/220001.html
Google Scholar

Prus Robert (2009) Reconceptualizing the Study of Community Life: Emile Durkheim’s Pragmatism and Sociology. „The American Sociologist”, vol. 40, no. 1–2, s. 106–146.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s12108-009-9066-1

Rokita Zofia (2008) Skręty są dobre na umysł. „Rzeczpospolita” z dn. 7 listopada 2008 r. [dostęp 4 lutego 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rp.pl/artykul/215866.html
Google Scholar

Rudy David R., Grail Arthur R. (1989) Is Alcoholics Anonymous a Religious Organization?: Meditations on Marginality. „Sociology of Religion”, vol. 50, no. 1, s. 41–51.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3710917

Scherer Burkhard (2009) Buddyzm. Przełożył Grzegorz Kuśnierz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar

Seung Sahn (2006) Strzepując popiół na Buddę. Przełożyli Jacek Szepan, Antoni Szoska. Warszawa: Szkoła Zen Kwan Um w Polsce.
Google Scholar

Staszewski Wojciech (2009) Siła spokoju. „Gazeta Wyborcza” z dn. 30 grudnia 2009 r. [dostęp 10 października 2010 r.]. Dostępny w Internecie http://wyborcza.pl/1,99149,7408468,Sila_spokoju.html?as=3&startsz=x#ixzz11xTm9KJd
Google Scholar

Stein Jeannine (2010) Yoga may be better at reducing anxiety and lifting mood than other forms of exercise, study finds. „Los Angeles Times”, November 11 [dostęp 5 sierpnia 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://articles.latimes.com/2010/nov/11/news/la-hebyoga-20101111
Google Scholar

Wilson Bryan R. (1992) The social dimension of sectarianism: sects and new religious movements in contemporary society. New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Zotz Volker (2007) Historia filozofii buddyjskiej. Przełożyła Monika Nowakowska. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-07-31

Jak cytować

Konecki, K. T. (2012). „Ciało świątynią duszy”, czyli o procesie budowania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Konstruowanie prywatnej quasi-religii . Przegląd Socjologii Jakościowej, 8(2), 64–111. https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.04

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>