Voice and Gender: Selected Aspects
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.06Keywords:
voice, gender, structure of the larynx, breathing, hormonal changesAbstract
In addition to differences in body proportions, muscular development, adipose layer formation, skeletal structure or hair pattern, vocal colour and laryngeal structure are secondary sex characteristics that constitute a set of somatic and functional differences between women and men. This article discusses the position, size and structure of the larynx in men and women and their influence on vocal traits/differences; chest capacity and type of breathing; the use of the chest and head resonator and their influence on the female and male voice; excessive audio‑phonatory reflex and its influence on the voice; raising voice intensity due to noise; changes in the endocrine system and their influence on vocal traits/differences in women; and ageing of the body, including the vocal apparatus.
Downloads
References
Bochenek A., Reicher M., 1990, Anatomia człowieka, t. 1, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Ciecierska‑Zajdel B., 2020, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno.
Google Scholar
Dulko S., Stankiewicz S., 2010, Klinika transpozycji płci, [w:] Z. Lew‑Starowicz, V. Skrzypulec (red.), Podstawy seksuologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 216–226.
Google Scholar
Imieliński K., Dulko S., 1988, Przekleństwo Androgyne. Transseksualizm: mity i rzeczywistość, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Jurewicz M., 2009, Emisja głosu. Materiały dydaktyczne dla słuchaczy Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Google Scholar
Kim H.‑T., 2020, Vocal Feminization for Transgender Women: Current Strategies and Patient Perspectives, „International Journal of General Medicine”, No. 13, s. 43–52.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2147/IJGM.S205102
Kozubska A., 2014, Wybrane problemy emisji głosu jako narzędzia pracy nauczyciela‑wychowawcy, [w:] A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, s. 403–441.
Google Scholar
Maksymowicz K., 2003, Zestaw ćwiczeń dykcyjnych, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 825–848.
Google Scholar
Maniecka‑Aleksandrowicz B., Domeracka‑Kołodziej A., 2006, Medyczne aspekty emisji głosu nauczycieli, [w:] M. Przybysz‑Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, s. 7–22.
Google Scholar
Misiołek M., Niebudek‑Bogusz E., Morawska J., Orecka B., Ścierski W., Lisowska G., 2016, Gender‑related voice problems in transsexuals – therapeutical demands, „Endokrynologia Polska”, nr 67(4), s. 452–455.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5603/EP.a2016.0052
Mitrynowicz‑Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Obrębowski A., 1992, Anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 20–50.
Google Scholar
Obrębowski A., 2019, Biostruktura narządu głosu, mowy i słuchu, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 23–37.
Google Scholar
Pruszewicz A., 2002, Metody badania narządu głosu, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi”, nr 2, s. 3–25.
Google Scholar
Pruszewicz A., Obrębowski A., 1992, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 158–172.
Google Scholar
Pruszewicz A., Obrębowski A., 2019, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu i mowy, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 166–173.
Google Scholar
Radosz J., 2012, Wpływ właściwości akustycznych sal lekcyjnych na poziom ciśnienia akustycznego mowy nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 63(4), s. 409–417.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Zalesska‑Kręcicka M., Kręcicki T., 2008, Zarys otolaryngologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wrocław: Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.