Voice and Gender: Selected Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.06

Keywords:

voice, gender, structure of the larynx, breathing, hormonal changes

Abstract

In addition to differences in body proportions, muscular development, adipose layer formation, skeletal structure or hair pattern, vocal colour and laryngeal structure are secondary sex characteristics that constitute a set of somatic and functional differences between women and men. This article discusses the position, size and structure of the larynx in men and women and their influence on vocal traits/differences; chest capacity and type of breathing; the use of the chest and head resonator and their influence on the female and male voice; excessive audio‑phonatory reflex and its influence on the voice; raising voice intensity due to noise; changes in the endocrine system and their influence on vocal traits/differences in women; and ageing of the body, including the vocal apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bochenek A., Reicher M., 1990, Anatomia człowieka, t. 1, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Ciecierska‑Zajdel B., 2020, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno.
Google Scholar

Dulko S., Stankiewicz S., 2010, Klinika transpozycji płci, [w:] Z. Lew‑Starowicz, V. Skrzypulec (red.), Podstawy seksuologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 216–226.
Google Scholar

Imieliński K., Dulko S., 1988, Przekleństwo Androgyne. Transseksualizm: mity i rzeczywistość, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Jurewicz M., 2009, Emisja głosu. Materiały dydaktyczne dla słuchaczy Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Google Scholar

Kim H.‑T., 2020, Vocal Feminization for Transgender Women: Current Strategies and Patient Perspectives, „International Journal of General Medicine”, No. 13, s. 43–52.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2147/IJGM.S205102

Kozubska A., 2014, Wybrane problemy emisji głosu jako narzędzia pracy nauczyciela‑wychowawcy, [w:] A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, s. 403–441.
Google Scholar

Maksymowicz K., 2003, Zestaw ćwiczeń dykcyjnych, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 825–848.
Google Scholar

Maniecka‑Aleksandrowicz B., Domeracka‑Kołodziej A., 2006, Medyczne aspekty emisji głosu nauczycieli, [w:] M. Przybysz‑Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, s. 7–22.
Google Scholar

Misiołek M., Niebudek‑Bogusz E., Morawska J., Orecka B., Ścierski W., Lisowska G., 2016, Gender‑related voice problems in transsexuals – therapeutical demands, „Endokrynologia Polska”, nr 67(4), s. 452–455.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5603/EP.a2016.0052

Mitrynowicz‑Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Obrębowski A., 1992, Anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 20–50.
Google Scholar

Obrębowski A., 2019, Biostruktura narządu głosu, mowy i słuchu, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 23–37.
Google Scholar

Pruszewicz A., 2002, Metody badania narządu głosu, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi”, nr 2, s. 3–25.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A., 1992, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 158–172.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A., 2019, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu i mowy, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 166–173.
Google Scholar

Radosz J., 2012, Wpływ właściwości akustycznych sal lekcyjnych na poziom ciśnienia akustycznego mowy nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 63(4), s. 409–417.
Google Scholar

Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Zalesska‑Kręcicka M., Kręcicki T., 2008, Zarys otolaryngologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wrocław: Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich.
Google Scholar

Published

2023-12-13

How to Cite

Marciniak-Firadza, R. (2023). Voice and Gender: Selected Aspects. Logopaedica Lodziensia, (8), 79–88. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.06