Rola koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.06

Słowa kluczowe:

mutyzm wybiórczy, rola koordynatora/specjalisty, proces diagnostyczno-terapeutyczny

Abstrakt

Wszechstronna pomoc dziecku z MW powinna uwzględniać m.in. rolę koordynatora/specjalisty. Celem artykułu jest omówienie roli koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym, wskazanie obszarów jego oddziaływań i zadań, jakie przed nim stoją.

Oddziaływania terapeutyczne prowadzone przez koordynatora/specjalistę to m.in.: 1) koordynacja całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego; 2) wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dziecka; 3) umożliwianie dziecku interakcji z innymi osobami; 4) wspieranie autonomii dziecka, jego prywatności, ale również sprawczości i samodzielności; 5) wzmacnianie poczucia kompetencji; 6) wzmacnianie otwartości na nowe doświadczenia i wyzwania; 7) przyzwolenie na doświadczanie przez dziecko niepowodzeń poprzez uczenie dziecka radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami; 8) wyrabianie, wzmacnianie u dziecka poczucia własnej wartości.

Świadomy swojej roli koordynator/specjalista, wyposażony w odpowiednią wiedzę dotyczącą zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy, mogący liczyć na współpracę z placówką edukacyjną, wychowawcami, nauczycielami i rodzicami dziecka z MW, może w sposób mądry i odpowiedzialny wspomóc dziecko w terapii lęku przed mówieniem.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bystrzanowska M., 2017, Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (red.), 2019, Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Czwarny M., 2020, Profil specjalisty przyjaznego dziecku z mutyzmem wybiórczym, „Forum Logopedy”, nr 40, s. 30–32.
Google Scholar

Johnson M., Wintgens A., 2018, Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy, Gdańsk, Wydawnictwo Universalis.
Google Scholar

Ołdakowska-Żyłka B., Grąbczewska-Różycka K., 2017, Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Skoczek A., 2015, Mutyzm. Zagadnienia teorii i praktyki, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-17

Jak cytować

Marciniak-Firadza, R. (2024). Rola koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW). Logopaedica Lodziensia, (9), 87–102. https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.06

Numer

Dział

Article