Głos a płeć – wybrane aspekty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.06

Słowa kluczowe:

głos, płeć, budowa krtani, oddychanie, zmiany hormonalne

Abstrakt

Barwa głosu i budowa krtani, obok różnic w proporcjach budowy, rozwoju umięśnienia, tworzeniu się warstwy tłuszczowej, budowie szkieletu czy sposobie owłosienia, należą do drugorzędowych cech płciowych, stanowiących zespół różnic somatycznych oraz czynnościowych, które różnią kobietę i mężczyznę. W artykule omówiono: położenie, wielkość i budowę krtani u kobiet i mężczyzn i ich wpływ na cechy/różnice głosu, pojemność klatki piersiowej a typ oddychania, używanie rezonatora piersiowego i głowowego i wpływ tych czynników na głos kobiecy i męski, nadmierny odruch audio‑fonacyjny i jego wpływ na głos, podwyższanie intensywności głosu ze względu na hałas, zmiany w układzie endokrynologicznym i ich wpływ na cechy/różnice głosu u kobiet oraz starzenie się organizmu, w tym aparatu głosowego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bochenek A., Reicher M., 1990, Anatomia człowieka, t. 1, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Ciecierska‑Zajdel B., 2020, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno.
Google Scholar

Dulko S., Stankiewicz S., 2010, Klinika transpozycji płci, [w:] Z. Lew‑Starowicz, V. Skrzypulec (red.), Podstawy seksuologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 216–226.
Google Scholar

Imieliński K., Dulko S., 1988, Przekleństwo Androgyne. Transseksualizm: mity i rzeczywistość, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Jurewicz M., 2009, Emisja głosu. Materiały dydaktyczne dla słuchaczy Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Google Scholar

Kim H.‑T., 2020, Vocal Feminization for Transgender Women: Current Strategies and Patient Perspectives, „International Journal of General Medicine”, No. 13, s. 43–52.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2147/IJGM.S205102

Kozubska A., 2014, Wybrane problemy emisji głosu jako narzędzia pracy nauczyciela‑wychowawcy, [w:] A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, s. 403–441.
Google Scholar

Maksymowicz K., 2003, Zestaw ćwiczeń dykcyjnych, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 825–848.
Google Scholar

Maniecka‑Aleksandrowicz B., Domeracka‑Kołodziej A., 2006, Medyczne aspekty emisji głosu nauczycieli, [w:] M. Przybysz‑Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, s. 7–22.
Google Scholar

Misiołek M., Niebudek‑Bogusz E., Morawska J., Orecka B., Ścierski W., Lisowska G., 2016, Gender‑related voice problems in transsexuals – therapeutical demands, „Endokrynologia Polska”, nr 67(4), s. 452–455.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5603/EP.a2016.0052

Mitrynowicz‑Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Obrębowski A., 1992, Anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 20–50.
Google Scholar

Obrębowski A., 2019, Biostruktura narządu głosu, mowy i słuchu, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 23–37.
Google Scholar

Pruszewicz A., 2002, Metody badania narządu głosu, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi”, nr 2, s. 3–25.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A., 1992, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 158–172.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A., 2019, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu i mowy, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 166–173.
Google Scholar

Radosz J., 2012, Wpływ właściwości akustycznych sal lekcyjnych na poziom ciśnienia akustycznego mowy nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 63(4), s. 409–417.
Google Scholar

Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Zalesska‑Kręcicka M., Kręcicki T., 2008, Zarys otolaryngologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wrocław: Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13

Jak cytować

Marciniak-Firadza, R. (2023). Głos a płeć – wybrane aspekty. Logopaedica Lodziensia, (8), 79–88. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.06